Palettciklider + kulfisk?

#1 - 4 februari 2007 20:48
Nån som har provat den här kombinationen. Såg jättefina paletter i en butik idag och blev jättesugen. Planerar dock att köpa några sydamerikanska kulfiskar (C. asellus) lite senare. Vad tror ni, skulle det funka?

Karet är på 240 liter. Hittills går det 20 kardinaltetror och 5 zebrafiskar i det.
#2 - 24 februari 2007 21:55
Ingen som har provat den här kombinationen?
#3 - 24 februari 2007 23:18
jag har haft båda två samtidigt i ett 260 liters det gick bra men jag tror att C.Asellus kan ta ett yngel ibland från paletterna, men jag lyckades inte ha någon utav dem med Skalarer.
#4 - 25 februari 2007 00:19
Vad hände när du hade dem med scalarer?
#5 - 25 februari 2007 23:03
både paletterna och kulfiskarna bet av dem långa fenorna på Skalaren
#6 - 25 februari 2007 23:10
Aj fasiken... Hur stora var fiskarna och i vilken ordning släppt du i dem i karet?
#7 - 26 februari 2007 09:25
paletterna var fullvuxna, kulfiskarna 6-7 cm och skalarena som var nya då var mellan 7-10 cm. Kom på att jag hade Sajica också som bet av fenorna. Skalarerna var nyast.
#8 - 26 februari 2007 10:36
Ok... det kanske var därför då? Att scalarerna kom i sist?

En annan här på forumet lyckas nämligen hålla Sydamerikansk kulfisk med scalarer, men då var scalarerna på plats först. Jag tänkte om man låter scalarerna växa till sig och "boa in sig" först, och köper unga kulfiskar och paletter så kommer de inte våga vara stöddiga mot scalarerna + att scalarerna nog kommer att vara lite stöddiga tillbaka tack vare sin överlägsna storlek och ålder.

Å andra sidan så funderar jag på att köpa en karantänsakvarium. Kanske ska göra det innan jag köper paletterna då. Så jag har en reservlösning om nåt går fel.
#9 - 26 februari 2007 14:30
jo det var det jag också trodde eftersom skalarena var nya så tog dem andra fiskarna sin chans att få sig en matbit.
så att först ha skalarerna verkar va en bra ide.
Lycka till :)
#10 - 26 februari 2007 15:29
Jag har skalarer och palettciklider och har inga fenbitningsproblem, ..ännu. Skalarerna var väl inbodda innan paletterna kom på plats de (paletterna) är dessutom ännu ganska små, drygt 4 cm.

Annons