Palettciklider med yngel - ålder? Skötsel?

#1 - 25 juni 2007 15:13
Mina paletter har en kull yngel. Det är bara ca 10 kvar eftersom paletterna var dumma och misshandlade andra fiskar och blev flyttade till en plastbalja på 55 liter... Men ynglen lever o växer och föräldrarna sköter om dem. Ynglena kunde simma, men höll sig 1-2 cm över bottnen, sjönk snabbt ner i bottenlagret så fort mamman eller pappan soímmade iväg (för att jaga andra fiskar) när jag flyttade på dem och det var den 11 juni, jag vet ej hur gamla de var då... DE är ca 1 cm nu.

Kommer föräldrarna att sluta ta hnad om dem snart för att äta upp dem istället? Hur förhundrar jag att de äter upp alla yngel utan att fånga in o föytta ynglen? De skall få ett eget, riktigt akvarium så småningom...
#2 - 25 juni 2007 15:21
Jag har fått ett antal kullar av paletter genom åren, både de vanliga och på senare år P.Taeniatus "Kienke" i sällskapsakvarium. De har för det mesta varit exemplariska föräldrar och vaktat både rom och yngel till vuxen storlek utan att jag har lagt min näsa i blöt:p.
Ett tag hade jag 3 olika kullar i karet, och de gick bra tillsammans. När ynglen är runt 2 cm så kommer de att ge sig ut mer och mer på egen hand och utforska omgivningen, och då kommer paret att visa intresse för lek igen. De äter inte upp ynglen utan kommer att jaga bort dem som de gör med annan fisk som de tycker är för närgångna.
Men jag tycker att du bör flytta dem innan dess då karet inte är så stort och de kommer att växa på sig bättre i storlek om de har lite mer plats att sträcka ut sig på.

Annons