Palettciklidhonans storlek innan lekmognad?

#1 - 3 november 2003 09:33
Hej! Jag undrar hur stor/lång en palettciklidhona måste bli innan hon är lekmogen? Mina honor är ca 3-4 cm.
Tacksam för snabbt svar.
#2 - 3 november 2003 09:55
Kommer ikke an på størrelse......men alder!!!!
#3 - 3 november 2003 09:57
Men...storlek och ålder hänger väl ihop...?
#4 - 3 november 2003 14:15
nja...beror på hur mycket mat & hur välfiltrerat vatten de haft..
inga vattenbyten så växer inte fisken direkt mycket t.ex..
#5 - 19 november 2003 20:05
Om jag frågar så här istället då... En av mina paletthonor är väldigt starkt röd på buken, ska jag tolka det som att hon är lekmogen trots sin litenhet?
Jag byter 1/3 av vattnet var 14:de dag, och rengör samtidigt filtret som är ett Fluval 4+ i ett 222-liters akvarium. Temperaturen ligger på mellan 24-26 grader. Matar med räkmix, torrfoder och tubifex.
Har många lekgrottor.
Är det nog med information för att kunna ge mig svar? [:-92]
[:-60]
#6 - 19 november 2003 20:18
Ursprungligen skickat av GaybrielSwede

Om jag frågar så här istället då... En av mina paletthonor är väldigt starkt röd på buken, ska jag tolka det som att hon är lekmogen trots sin litenhet?

Jag byter 1/3 av vattnet var 14:de dag, och rengör samtidigt filtret som är ett Fluval 4+ i ett 222-liters akvarium. Temperaturen ligger på mellan 24-26 grader. Matar med räkmix, torrfoder och tubifex.

Har många lekgrottor.

Är det nog med information för att kunna ge mig svar? [:-92]

[:-60]

Hehe :] De kommer att leka när som helst...det låter som du sköter ditt akvarium bra...vänta du bara så ska du få se yngel snart :] Jag har just nu 1 vecka gamla yngel i ett separat kar....de är grymma :] lycka till!
#7 - 19 november 2003 20:27
Tack för ditt snabba svar Hult!!! [:-140]

Jag finns också på Zoonen, så jag har tagit mig friheten att länka din sida på min sida där. Hoppas att det är okej?
Jag heter Pisces där...

Lycka till själv med dina yngel!!! [:-15]

Simma lugnt
[:-96]
#8 - 19 november 2003 20:44
Självklart är det okej! :]

Hoppas det blir många ungar nu :] säg gärna till när hon har förlöst :]
#9 - 19 november 2003 20:59
<font color="red">Orkar aldrig bry mig om mina kullar, de leker minst en gång i månaden, behöver inte ens göra något speciellt.
Matar inte ens med fryst elelr levande foder.
Bara flingfoder...

</font id="red">
#10 - 19 november 2003 21:07
Ursprungligen skickat av ZeroZ

<font color="red">Orkar aldrig bry mig om mina kullar, de leker minst en gång i månaden, behöver inte ens göra något speciellt.

Matar inte ens med fryst elelr levande foder.

Bara flingfoder...

</font id="red">

Det beror ju lite vad man har för syfte....jag vill gärna dra upp mina till lite större storlkek o gärna föda upp fler...kanske sälja lite med så man får tillbaks lite pengar i denna dyra hobby :]

Men får du upp dina till full storlek eller käkar föräldrarna upp yngelna?
#11 - 20 november 2003 13:56
<font color="red">De försvinner, vissa åker in i filtret och andra...</font id="red">

Annons