Palettciklidyngel

#1 - 21 februari 2007 15:09
Hejsan.

I veckan upptäckte jag att mina palettciklider har fått sin första kull med yngel. Dom simmar omkring med dem i akvariet och allt verkar frid och fröjd.

Men jag undrar om det alltid kommer att vara så harmoniskt, eller om ynglena kommer komma till en punkt där deras föräldrar inte längre skyddar dem och istället äter upp dem?

Emma
#2 - 21 februari 2007 17:40
Mina har vaktat sina till de har varit mogna för att gå sina egna vägar, under tiden har det försvunnit ett antal på vägen dit. Vad jag sett så har fler yngel klarat sig efter varje kull, vad detta beror på vet jag inte.

Jag har haft en "nattlampa" intill karet, detta för att paret ska ha lättare för att se till sina små.
#3 - 22 februari 2007 09:27
Om det är parets första lek, så kan de troligtvis misslyckas med ynglen. De lär sig dock efter ett par lekar.
Mina misslyckades med sin första yngelskara, matade dem med artemia, men de lärde sig bättre varje gång de lekte.
#4 - 22 februari 2007 14:15
Mm, det är deras första kull. Så chansen att ynglena blir uppätna är stor då? Är det möjligt att separera ynglena ifrån föräldrarna eller kan det uppstå problem då? Antingen för ynglena eller föräldrarna?
#5 - 22 februari 2007 16:51
Om man tar ynglen för tidigt kanske inte ynglen lär sig yngelvård så bra, och det sliter på paret att börja leka för snart igen, och den ena partnern kanske inte är med på det, och då kan den andra bli lite grinig.
#6 - 22 februari 2007 17:19
Micke_A skrev:
Om man tar ynglen för tidigt kanske inte ynglen lär sig yngelvård så bra, och det sliter på paret att börja leka för snart igen, och den ena partnern kanske inte är med på det, och då kan den andra bli lite grinig.

Okej, men vad hade du gjort? Hade du låtit föräldrarna vakta ynglena och hoppats på det bästa eller flyttat dem?
#7 - 22 februari 2007 17:35
Emmmma skrev:
Okej, men vad hade du gjort? Hade du låtit föräldrarna vakta ynglena och hoppats på det bästa eller flyttat dem?

Jag har låtit dem sköta det på egen hand, det har funkat bra för mina. Även om det skulle misslyckas denna gång så kommer det fler chanser.
#8 - 22 februari 2007 18:09
arska skrev:
Jag har låtit dem sköta det på egen hand, det har funkat bra för mina. Även om det skulle misslyckas denna gång så kommer det fler chanser.

okej. Tack så mycket för hjälpen! :)
#9 - 22 februari 2007 20:06
Är akvariet för litet fins de en risk att dom tröttnar på dom oa jagar igäl dom samt äter upp dom

När dom blir va 1cm är dom för stora typ ...
Oftast tappar föräldrarna intresse efter 4V men kan vakta längre .... du märker när dom blir bortmotade då är de bara se till o ha en yngelbalja redo
#10 - 22 februari 2007 20:27
Paletter brukar vara bra föräldrar, så de kan klara det. Jag har själv två palettpar med yngel just nu, ett vanligt P. pulcher, och ett par P. taeniatus.

Annons