Köpte för lite mer än en vecka sen ett palettciklidpar till mitt kar. Redan dagen efter vi fick hem dom så hade honan hittat en grotta som hon gillade och lagt ägg. Hon vart inne i grottan i stort sett hela tiden och vaktade :P Men saken var att hanen vart för stor för att komma in i grottan så äggen blev inte befruktade så dom möglade.. :/ Jag har nu fixat till alla grottorna så att även hanen kommer in.
Honan tappade nästan hela sin röda färg på magen när hon lagt äggen, är det vanligt att dom gör det?
I alla fall nu några dagar senare så har hon i stort sett fått tillbaka all färg igen :)
Så till min fråga, ungefär hur lång tid tar det innan dom kommer att leka igen? Vi har 5 grottor i akvariet bestående av upp och nervända krukor, stenröse och rötter. Men varken honan eller hanen verkar vara intresserade av någon utav grottorna längre.. Dom simmar in en kort stund lite här och där och kikar men inget mer. Är det helt enkelt så att dom inte är leksugna än så dom struntar i att leta efter en bra grotta tills dess eller vad är det frågan om? Borde jag byta ut till nya grottor?
jag är ny på detta med ciklider så det är inte så lätt hehe :P