paletter

#1 - 16 mars 2005 17:48
jag har en hons som igår var tjock och knallblå. idag är hon smal och röd. har hon lagt rom. och isåfall vart. varken hanen eller honan vaktar deras grotta hårdare än vad de gjort förut.
#2 - 16 mars 2005 19:30
Pletter lägger romen i sin grottas tak. Om hannen vaktar intensivare än innan så kommer det nog snart att titta ut småttingar.
MVH
Magnus
#3 - 16 mars 2005 22:19
Jag har också haft paletter som lagt äggen på ett svärdplanteblad. Men det vanligaste är nog i taket på en gråtta, har du bra laddhastighet, kan du ju titta på de videosnuttar jag lyckades att ta när mina la ägg i krukan första gången.I akvarium och fortsätt in på galleri, sida 2 och sen kan du läsa vilken av bilderna som länkar till videon.
#4 - 17 mars 2005 09:09
Jag tror inte att det måste betyda att hon har lagt ägg, mina skiftar i storlek och färg från timme till timme. Det beror nog på hur mkt uppvaktning hon får från hannen, då blåser hon upp sig rejält och böjer sig framför honom.
Min hanne dissar henne totalt :P Men jag tror nog att dom kommer få barn snart om hon väl börjat få lekdräkt, dom är ganska lättlekta!
Lycka till!
#5 - 19 mars 2005 08:48
Ok. Nu har de börjat vakta sin grotta otroligt mycket. Om jag flyttar på handuken som hänger utanför glaset, för att få det mörk, ser jag att de har grävt en jätte grop, de har gått igenom första lagret sand. kanske kommer små paletter snart, då blir min granne glad :)
#6 - 19 mars 2005 17:07
hittade äggen idag, är runt 20- 30 st. hoppas att alla inte överlever
#7 - 21 mars 2005 19:51
De är väl spännande att se när de är många som går i stim.Nästan alla ungar klarar sig om man inte gör fel.[:)][:-128]
#8 - 21 mars 2005 23:57
20-30 styck , va glad för det , när mina lägger är det närmare
200 småttingar som man skall utfodra...

/Baggen
#9 - 22 mars 2005 09:09
Tänk bara på..

.. att akta dom från insuget på filtret.. där försvann alla mina yngel. Om jag får några igen så ska jag sätta en nylonstrumpa för, tror ni att det är smart??? Eller är det farligt? Vi hade ett innerfilter där vi hittade 15 yngel, vi släppte i dom igen, men 5 av dom försvann på vägen ner eftersom de andra käkade på dom..

Tror att jag kommer få ägg snart med, med mina paletter, har 9 st. 3 könsmogna honor .. som kampar och slåss hela tiden om den åtråvärda alfahannen och grottan!
#10 - 22 mars 2005 22:38
9 styck , å herre gud... :D du skall försörja hela sverige med
pallet sen eller? ;)

/Baggen
#11 - 24 mars 2005 08:52
Haha.. ja det lär väl bli så.. det är ingen fisk man kan bli av med eller???
Jag har en gravid Perlmutt.. är det något man kan 'odla' och lätt bli av med sedan???
Jag vill verkligen se hur dom växer upp och hur mamma sköter dom osv, men jag vet inte vad jag ska göra med dom som väl överlever och blir stora. Kan inte behålla alla..
Vad gör man???
#12 - 24 mars 2005 13:29
Hej

Paletter är rätt populära, och de flesta zooaffärer tar nog emot dem.

MVH Micke

Annons