Paletter + endlers ?

#1 - 14 september 2007 11:43
Nu är ju frågan om jag placerar frågan i rätt avdelning.

Men eftersom Paletten är större än guppien, så får det bli här.

Fråga, går det hyfsat bra att blanda Paletter med Endlers ?

Kom nu inte och säg att det inte går pga att den ene är ifrån Afrika medans
den andra är från SA (även om min stam faktiskt är född i Asien.....).
Det avgör nog jag.

Nä, det är mer frågan om Paletterna får sig ett bra skrovmål eller.....?
#2 - 14 september 2007 11:55
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag har paletter med molly och svärdbärare, dessa är visserligen större en endlersen, men även en del yngel överlever så det skulle nog kunna gå bra, även guppyynglen går ju gärna vid ytan medans Paletterna håller sig längre ner mot botten, så finns det gott om växter att gömma sig i så kan nog även en del yngel överleva :)[/COLOR][/FONT]
#3 - 14 september 2007 12:11
Det är kanske inte nu jag skall säga att yngel från mina mollys/platys/endlers ses mer som föda till cikliderna......:-)
#4 - 14 september 2007 12:22
Kensa skrev:
Det är kanske inte nu jag skall säga att yngel från mina mollys/platys/endlers ses mer som föda till cikliderna......:-)

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Men det kan ju vara bra med lite tillväxt oxå ;)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Pssst! Det finns en mix-fisk-kategori oxå som frågan kanske passar bättre i.[/COLOR][/FONT]
#5 - 14 september 2007 12:37
jo, det har du rätt i. I båda fallen.

Kan jag flytta själv ??
#6 - 14 september 2007 12:44
Nu har ju jag vanliga guppys, men dem fick jag flytta på eftersom palletterna käkade upp deras fenor. Och de var ändå inte så stora fenor...
#7 - 14 september 2007 12:45
Kensa skrev:
Kan jag flytta själv ??

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Nej, men du kan maila till admin eller Kjell så flyttar dom. Lägg med en länk till tråden.[/COLOR][/FONT]
#8 - 14 september 2007 13:02
Mailat, låter dom avgöra om den skall flyttas eller inte.

mina endlers har faktiskt väldigt små fenor, även för att vara endlers, kanske just den stammen har små fenor. jag tror inte att problemet skulle bli fenbitna fiskar, utan mer uppätna fiskar.

jag tror själv att det skulle gå bra, men vill höra om någon har varit med om just denna blandning.
#9 - 14 september 2007 15:27
Jag har ett tiotal endlers som går med ett lekpar paletter. Guppyna är så unga så att de inte fått några yngel ännu så jag vet inte om paletterna skulle äta ynglena men de verkar inte intresserade av de fiskar jag har. Paletterna har lekt men de verkar inte se guppyna som ett hot och låter dem vara ifred.
#10 - 16 september 2007 10:51
Mina paletter slaktade alla mina guppys...
#11 - 16 september 2007 11:27
Jag har haft paletter tillsammans med Endlers och de rörde inte ens ynglen från guppyna (vad jag såg;)) och det gick alldeles utmärkt.
Men paletter kan vara väldigt olika, så det enda är nog att du testar dig fram själv.

Annons