Paletter med Guppy?

#1 - 26 april 2008 21:40
Jag har läst här på forumet lite, och sett att många haft problem med Guppyhanarnas fenor när de gått med Paletter. Och även att de ätit upp flera guppys. Stämmer det att Palettar kan vara elaka mot Guppys? Jag har nämligan guppy och vill inte riskera att det händer något med dem.

Blir Paletthanen mindre aggressiv om den har två honor istället för en?
#2 - 26 april 2008 21:56
Problemet med Paletter ihop med Guppy är att Paletterna kan bitas lite när de leker för att visa revir. Nu håller ju sig Guppy oftast i det övre skiktet i akvariet sa har man ett hyffsat högt akvarium kan det gå. Vårt är 60cm högt och där gick en Guppy ihop med Paletter innan.

Du ska inte skaffa fler honor till din Paletthane eftersom de är parbildande. Förmodligen skulle den ene honan bli väldigt mobbad av paret. Det går inte att förhindra agressiviteten under lek, men du kan ev. försöka hålla deras revir till en hörna av akvariet genom att ställa deras grotta där.
#3 - 27 april 2008 09:27
Nina82 skrev:
Problemet med Paletter ihop med Guppy är att Paletterna kan bitas lite när de leker för att visa revir. Nu håller ju sig Guppy oftast i det övre skiktet i akvariet sa har man ett hyffsat högt akvarium kan det gå. Vårt är 60cm högt och där gick en Guppy ihop med Paletter innan.

Du ska inte skaffa fler honor till din Paletthane eftersom de är parbildande. Förmodligen skulle den ene honan bli väldigt mobbad av paret. Det går inte att förhindra agressiviteten under lek, men du kan ev. försöka hålla deras revir till en hörna av akvariet genom att ställa deras grotta där.

Tack för svaret! Har jag lite mer att tänka på.

Jag tänkte på en annan sak, som kanske inte alls fungerar, men skulle man kunna köpa bara två honor? Eller måste en hona ha en hane för att trivas? Skulle två honor kunna vara mindre aggressiva mot andra fiskar?
#4 - 27 april 2008 12:23
När de leker blir de aggressiva, för de vill ju inte att andra fiskar kommer nära deras yngel. Och då kan ju små guppys (särskilt långsamma slöjguppyhanar) råka illa ut.

Två honor, min första tanke är varför? Då försvinner ju nästan all tjusningen med att ha ciklider, det vill säga att få yngel, och studera deras yngelvård :) Jag har en ensam Pelvicachromis sacrimontishona i ett akvarium (har en hane som går ensam med sina yngel i ett annat akvarium, eftersom den honan dog, så jag kan inte sätta ihop dem än), och visst, hon är inte rabiat på nå´t sätt, men hon verkar lite kaxig mot de andra fiskarna (bl.a sajica, eldbuk, nyckelhålsciklid, mosaikgurami) faktiskt. Två honor skulle nog vara i luven på varandra en del tror jag. Bland vissa arter händer det att två honor "leker" tillsammans och lägger ägg, men det blir ju såklart inget. Vet inte hur paletter funkar i det fallet, jag har aldrig haft bara två honor. Och trivas kan de säkert göra, men de får ju inte utlopp för sina lekdrifter, och kan nog bli romstinna ändå.

Annons