Hej!
tack Musicat! jag måste va någa med att mata nu eftersom jag alltid (konstigt nog) reser bort när mina fiskar har yngel.(slutar med att de blir uppätna...).. inget kull alls. Å jag ska ju såklart bort i helgen.. *suck*
vad rekomenderas för mat till de små? som beräknas kläckas idag!? =)
har du t.ex. alger på bakrutan eller så, så brukar de hitta en del smått att äta i det.. annars finns det ju liquifry 1 eller levande artemia du kan kläcka
även skalade artemia ägg finns att köpa som inte behöver kläckas utan kan blötas upp & mata med direkt. kan funka när de vuxit lite.
Hej LinK!
Jag matade med Wardley's Liquid Small Fry, och det funkade jättebra tycker jag. Sedan gav jag även frysta cyclops till resten av invånarna i akvariet, och jag såg att även ynglen åt dessa. Däremot blev de flesta av mina yngel uppätna, som du vet, och då räcker det ju tyvärr inte att ge dem bra foder. (Ynglen alltså!) =(
Du ska nog inte hålla på att flytta dom egentligen. När jag flyttade föräldrar + yngel blev mamman helkonstig och verkade glömma bort pappan, han fick ju inte ens va i närheten. Risken finns ju att det strular. Men vill du att så många yngel som möjligt ska överleva kanske du ska göra det. Huvudsaken är väl att föräldrarna får vara kvar hos ynglena.
jag tror inte jag ska flytta... tycker det är bättre att saker får flyta på så naturligt som möjligt.. =)
Musicat vem va det som åt dina yngel/(ägg)? va det de där "lömska" scalarna eller? ;)
att mata lite extra hjälper nog knappst om du vill få dom att inte äta yngel. Efter som fiskar itne känner sig mätta så fortsätter dom alltid att äta.
Dock tycker jag du ska låta både fiskar å yngel att gå kvar. Visst är chansen stor att yngel ägg blir uppätna men har dom lekt en gång så kommer dom leka igen och igen och igen och igen och igen och för varje gång blir dom bättre och bättre på det dom gör.
Antar det....*suck* Men jag har sålt tillbaka dem till affären nu! Ett par rödmunstetror var på dem oxå såg jag, men scalarerna var verkligen lömska....smög sig på o slurp, så var de borta!
Tja igen!
i fredags(kanske torsdags oxå) så simade föräldrarna fram å tebax från mella 2 kokosnötter.. de hadde även lämnat den första där de la äggen och va lite bakom den till vänster där det även står en rot som skyddart så jag såg ingenting.. men nu har de flyttat til kokosnöt nr 2 och där är det växter framför så där ser jag ingenting... jag har inte sett nåt yngel änn men jag har varit bortrest över helgen.. hur stora är yglen nu(om det finns några kvar dvs.)
(äggen lades 2/9 altså för 6dagar sedan.)
Igår när jag komm hem från jobbet och allt hopp om att det fanns palettyngel i karet var borta SÅG JA ca 30st YNGEL!!! [:-59][:-37][:-57][:-76][:-86][:D]!!!! De låg i en klump under honan och hanenn som simmade runt och konstant jagade bort närmande fiskar! fy fan va jag e GLAD!!!!!! trodde inte att det skulle bli nånting av den har leken... härligt med fiskar som leker ca 2min efter att jag stoppat ner dem i karet och så får man ca 30st yngel..[:-59] får se hur m,ånga som klarar sig bara.. jag har inte matat med nåt specielt "baby" foder men jag pulade via ett rörr ner lite upplöst flingfoder som iaf de flesta tuggade lite på.
Det tog alltså 9 dagar för yngeln att bli frisimmande om jag räknat rätt..... Jag börjar nämligen själv tappa hoppet för mina förstagångsfödande paletter. Det har gått 6 dagar sedan leken nu.
Jag får vänta några dagar till.