Paletthonan vaktar utanför grottan

#1 - 2 juni 2006 20:39
Har aldrig haft paletter förut, så detta är nytt för mig. Har haft dom i en vecka ungefär, och honan har aldrig visat nåt intresse för grottan förut. Nu simmar hon in och ut hela tiden. Betyder det att hon lagt ägg därinne?

En fråga till... vågar man byta vatten om det finns ägg? Jag häller alltid i kallvatten, men ska jag vänta tills äggen kläcks, eller tål de en temperatursvacka ett par timmar? :)
#2 - 2 juni 2006 21:50
dumt att hälla i kallvatten ... låt de stå ett tag så det får rumstempratur
#3 - 3 juni 2006 02:49
kan ju värma vatten i spann, gjorde jag idag och funkade bra.
#4 - 3 juni 2006 08:11
jag tror inte att hon har ägg men hon kanske håller på att bygga en grop eller nåt sånt. Om honan har ägg i grottan ser man inte mycket av henne kan jag säga dig. Hon är i grotta on fiftar vatten med fenan på äggen medans hanen vaktar utanför grott öppningen. hon kanske ibland kommer ut men bara för att ta en lite matbit men sen ner igen. När hon kommer upp brukar hon vara nästa svart röd på buken. Jag har själv haft palleter länge.
Men om vattnet det vet jag inte.

Lycka till!

/beaverlyhills
#5 - 3 juni 2006 15:18
Har ingen möjlighet att låta vatten stå, har bara en hink och det är inte mycket.

Kan man försiktigt lyfta på grottan å se om det finns ägg där, eller har man förstört nåt då?
#6 - 3 juni 2006 15:20
[QUOTE=Daniel_N]Har ingen möjlighet att låta vatten stå, har bara en hink och det är inte mycket.

Kan man försiktigt lyfta på grottan å se om det finns ägg där, eller har man förstört nåt då?[/QUOTE]
Gör inte det - finns det ägg där så får du nog se små yngel inom en vecka.
Temperaturdropp vid byte ingen större fara.
#7 - 3 juni 2006 16:54
Låter bra, då låter jag krukan vara och byter vatten :)
Har en extra värmare jag kan lägga i tillfälligt.
#8 - 4 juni 2006 22:10
En bild på min hanne, Gunnar:
http://web.telia.com/~u59004263/palett.jpg

Tycker alla andras palettciklider ser finare ut, speciellt stjärtfenan. Finns det olika sorter?
#9 - 6 juni 2006 00:40
min hanne ser precis lika dan ut
en polare har 2 syskon till den ... Dom är extremt Röda o färgranna

Har sammavattenvärden i våra kar hans e 100 liter mitt är ca 400l o dom går ensamma i det nu
#10 - 7 juni 2006 08:55
Har du fått några små yngel nu eller?
#11 - 7 juni 2006 14:57
Nej inget har hänt, och nu har hon nästan slutat vakta. Ska man anta att det inte blev nåt då eller?
#12 - 7 juni 2006 17:22
Kunde inte hålla mig, så jag lyfte på grottan förut, såg inte skymten av nåt ägg :(

Hur lång tid brukar det ta innan de leker igen?

Annons