Palettlek med Yngel = kaos

#1 - 6 juni 2003 12:29
Igår kväll så skulle jag kolla om mina paletter hade fått yngel.
Eftersom dom hade lekt en snäcka. Som dom hade bygt en gång till (under snäckan) Då lyfte jag på snäckan och kände med fingret om det var nåt där (Jag vet att man inte ska göra så men jag var otroligt nyfiken) Till min stora besvikelse så var det inga ägg där.. Senare den kvällen såg jag en klunga runt honan. Vart superglad.
så jag flyttade över alla andra fiskar (ungfödare) till andra akvariet. I hopp om att dom inte skulle bli alldeles för stressad.

just nu är mamsen på Akvaireaffären och köper yngel mat.
Det ska bli verkligen kul och se om det lyckas..

Hur ser man om dom har kvar sin gulesäck?
För ungarna äter för fullt och verkar inte ha så mycket gul mage.
När kan föräldrarna tappa intresset?

För just nu är dom verkligen uppmärksamma. För när man far ner med handen. Är det som att dom säger åt dom att trycka sig ner mot sanden.
Och det är skit roligt att se mamman bära ut yngel ut ur grottan och tillbaks.. Aja. Önska mig lycka till [:)]

Ciao
#2 - 6 juni 2003 13:02
Ingen som vet, ingen som vet, ingen som vill :(
#3 - 6 juni 2003 13:10
Hejsan. Igen.. Förlåt för jag är så jobbig!
Men min mamsen köpte sera micro eller nåt sånt.. Är jätte svårt att ge ynglerna.. Det hamnar inte äns på dom.. Aja..

Menmen... Hur ska jag göra med det då?
#4 - 6 juni 2003 15:10
Varför inte testa med vanligt flingfoder? Det är väl det lättaste maten att ta in för ynglena.
#5 - 6 juni 2003 15:18
Det bästa fodret för små palettyngel är nog nykläckt Artemia.
Du kan köpa Artemiaägg och en kläckare i närmaste zooaffär, om du inte vill fixa till en kläckare själv, det finns mängder med beskrivningar på nätet.
Jag brukar göra så att jag drar in Artemianauplierna i en spruta, sen kan jag "precisionbomba" ynglen med artemian, funkar jättebra, speciellt i början när ynglen knappt är simkunniga :-)
Att sen Arteminauplier är otroligt näringsrika är inte heller så dumt, Palettynglen växer så det knakar på den dieten...

Paletter är mycket bra föräldrar, du behöver normalt sett inte vara orolig för att föräldrarna ska tröttna.
Det enda som händer brukar vara att föräldrarna jagar undan ynglen lite försiktigt när det börjar bli dags för nästa lek.
#6 - 6 juni 2003 21:03
Det er ikke unormalt at paletter flytter deres nyklækkede yngel.
Med hensyn til foder, kan du bruge afskallet artemia..det er nemmere end at skulle klække det selv..
Paletternes yngelpleje er ganske sjov at iagttage....hvis de gamle fornemmer noget farligt ryster de hele kroppen...så falder ynglen helt automatisk ned på bunden af akvariet, og forholder sig helt roligt. Hvis yngel og forældre går sammen, går der i hvert fald et par måneder inden de gamle vil lege igen. Held og lykke til...

Volds

Annons