Palettrom kläcks NU!!!!

#1 - 26 oktober 2004 14:30
Kom hem från skolan precis o ser att honan simmar från stenröset hon har rommen till en grotta, med yngel i munnen! Så nu är det massa pyttepyttesmå yngel i grottan!!!!! =D
Hon simmar fram och tillbaka hela tiden, och stannar lite då och då i grottan o vaktar, o ser till att allt står rätt till! Är så himla glad! Märkte i lördags att hon hade lagt rom, och väntade mig inte yngel förrän tidigast fredag, men se så det gick!!

Nu vill jag att så många som möjligt ska klara sig, vet ju att föräldrarna vaktar dom fint, men dom har ganska stor aptit på sina egna små yngel också.. Nån som vet hur man kan förhindra att ynglena blir uppätna av sina egna föräldrar? Man ska ju ha dom tillsammans helst i minst 3 veckor.. Eller tills föräldrarna stöter bort dem...

Förresten, lite offtopic kanske, men märkte även, när jag kom hem från skolan, att en svärdbärare hoppat ur min andra lilla akvarium =( Hon bara låg där på golvet... *suck*
#2 - 26 oktober 2004 15:12
Jag vet iaf inget sätt att göra så paletterna inte käkar upp sina yngel, mina gjorde det.
#3 - 26 oktober 2004 15:31
okej... är det svårt att kläcka artemia? behöver man nåt mer än vatten o ägg?
#4 - 26 oktober 2004 15:34
det undrar jag lika mycket som du.. jag matade med cyclops.
#5 - 26 oktober 2004 15:39
vad är cyclops? är det fruset eller vad?
#6 - 26 oktober 2004 16:14
låter du dom vara kvar i akvariumet kommer det säkert inte bli vuxna fiskar av dom. vill du att så många som möjligt ska klara sig får du nog sätta dom i ett annat litet akvarium eller en glasslåda, det brukar jag göra, och det är ända sättet som jag lyckats på.
jag matar mina med vanlig fiskmat + en bit hornsärv som dom kan tugga på. sen när dom blivit 2-3 cm kan man slänga tillbaka dom igen.
det känns lite taskigt att ta dom från föräldrarna men vill ha några kvar är det nog enda sättet, enl mina erfarenheter.
i glasslådan behöver dom inte vara så länge men sen bör du nog skaffa ett litetakvarium till dom.
#7 - 26 oktober 2004 17:02
okej.. jag har faktiskt ett jätte litet akvarium(6-7 liter kanske)... dock ingen lampa till... men kommer inte hanen vilja leka igen då, när inte honan är redo? det har jag läst överallt att det är jätteviktigt..
för jag har inte möjlighet att flytta isär dom, så många akvarium har jag inte...

men om det är går bra, och inte honan skadas av det, så låter det ju som en superbra ide. jag har letat efter hornsärv i akvarieaffärerna, men kan inte få tag på det... kan dom verkligen äta det?

än så länge lär jag ju inte komma åt dom o få upp dom, men men... tips?
#8 - 26 oktober 2004 17:34
Ursprungligen skickat av maanda

okej.. jag har faktiskt ett jätte litet akvarium(6-7 liter kanske)... dock ingen lampa till... men kommer inte hanen vilja leka igen då, när inte honan är redo? det har jag läst överallt att det är jätteviktigt..

för jag har inte möjlighet att flytta isär dom, så många akvarium har jag inte...

men om det är går bra, och inte honan skadas av det, så låter det ju som en superbra ide. jag har letat efter hornsärv i akvarieaffärerna, men kan inte få tag på det... kan dom verkligen äta det?

än så länge lär jag ju inte komma åt dom o få upp dom, men men... tips?

ibörjan blir honan o hanen lite vilsna o undrar var alla barnen tagitvägen (då man får dåligt samvete) men dom vaktar boet ändå..
sen har det hänt att min hona blivit lite utmattad, då kan det vara bra att låta henne gå i det lilla akvariet nån vecka så hon får äta upp sig igen. under tiden kan du ha yngelen i glasslådan. byt lita av vattnet varje dag. dom äter inte hornsär med det bildas småpartiklar på den som yngelen betar av, det ser rätt häftigt ut när 30-40 yngel simmar i stimm och betar på hornsärven.
#9 - 26 oktober 2004 17:42
har dom börjat komma ut boet?? när dom gör det, simmar dom i stimm.
jag satte bara ner hoven framför dom (försiktigt) sen simmade hela familjen in i håven , även föräldrarna.. Nu senaste gången var det lite knepigare då jag har övergått till växtakvarium. så nu har dom så mycket gömställen att det blir svårt att fånga dom. fick bara tag på fyra stycken, men dom växer bra i det lilla akvariet.

du behöver kanske inte fånga alla.. det blir rätt jobbit med så mycket fisk, jag har fått ge bort en farlig massa
#10 - 26 oktober 2004 18:58
okej.. kan man fånga så små med håv? fastnar dom inte i hålen på håven då? *funderar*
jag kan ju inte ha nån pump till nåt av dom små akvarierna.. eller jo, kanske, nu när jag tänker efter. det beror på om min enda svärdbärare blir frisk eller dör i ett annat akvarium (typ karantänsakvarium). där har jag en pump. där kanske jag kan ha honan under tiden..
men till 6-7 litarn har jag ju varken pump eller lampa. kan man sätta en spotlight över kanske? eller blir det för varmt då? har inte en spänn över för tillfället, så köpa nåt kan jag nte..

*funderar*
#11 - 26 oktober 2004 19:47

okej.. kan man fånga så små med håv? fastnar dom inte i hålen på håven då? *funderar*

jag kan ju inte ha nån pump till nåt av dom små akvarierna.. eller jo, kanske, nu när jag tänker efter. det beror på om min enda svärdbärare blir frisk eller dör i ett annat akvarium (typ karantänsakvarium). där har jag en pump. där kanske jag kan ha honan under tiden..

men till 6-7 litarn har jag ju varken pump eller lampa. kan man sätta en spotlight över kanske? eller blir det för varmt då? har inte en spänn över för tillfället, så köpa nåt kan jag nte..

*funderar*

Du ska inte ha pump till yngelen, det hade jag en gång, alla sögs in i pumpen när dom skulle äta på alla godsaker som fastnat på den.
du behöver bara byta lite av vattnet till dom var dag. test med lampan du har, kolla tempraturen på vattnet så det inte blir för varmt
#12 - 26 oktober 2004 20:42
alltså det var honan jag skulle ha i det lilla och ynglen i bunken..?! om jag fattade det rätt..
eller...?!?
#13 - 26 oktober 2004 21:18

alltså det var honan jag skulle ha i det lilla och ynglen i bunken..?! om jag fattade det rätt..

eller...?!?

driver du med mig eller??? Ja du har uppfattat rätt!!
#14 - 26 oktober 2004 21:42
Bra och enkelt tips att kläcka artemia är att göra som Klara:
http://www.klaras.se/artemia.htm
Busenkelt och hos oss är det det foder som bl a paletterna tycker bäst om.
#15 - 27 oktober 2004 13:35
Okej.. Ska kolla in där.

Flyttade över ynglen redan igår, eftersom de var i en mugg som var halvt nergrävd till en grotta var det bara att lyfta upp muggen. Kunde ju dock inte få med alla, så jag tänkte att då kanske jag inte behöver ta bort honan? Hon håller på o skyddar de yngel som är kvar ju...

Trodde iaf inte i går kväll att jag fick med så många, men nu när jag kom hem från skolan såg jag att det var MASSOR! Hur länge kan de leva utan nån mat? Det finns ju knappast några alger i den lilla glassbunken.. Ska jag byta vatten ofta?

Måste köpa hornsärv, men kan verkligen inte få tag på det idag, så jag har lite panik. Dock verkar de må bra o de viftar på sina svansar hela tiden, och det verkar som de får i sig nåt, vad vet jag inte riktigt..
#16 - 27 oktober 2004 13:37
Läste på klaras. Behöver man bara vatten o ägg o inget annat? Det verkade så där iaf...
I djuraffären sist sa de att det var ganska krångligt att kläcka artemia.
#17 - 27 oktober 2004 14:39
men jag har varken pipett eller artemiasil ju.. :( ????
#18 - 28 oktober 2004 22:49

Okej.. Ska kolla in där.

Flyttade över ynglen redan igår, eftersom de var i en mugg som var halvt nergrävd till en grotta var det bara att lyfta upp muggen. Kunde ju dock inte få med alla, så jag tänkte att då kanske jag inte behöver ta bort honan? Hon håller på o skyddar de yngel som är kvar ju...

Trodde iaf inte i går kväll att jag fick med så många, men nu när jag kom hem från skolan såg jag att det var MASSOR! Hur länge kan de leva utan nån mat? Det finns ju knappast några alger i den lilla glassbunken.. Ska jag byta vatten ofta?

Måste köpa hornsärv, men kan verkligen inte få tag på det idag, så jag har lite panik. Dock verkar de må bra o de viftar på sina svansar hela tiden, och det verkar som de får i sig nåt, vad vet jag inte riktigt..

Men det är ju bara att smula vanligt flingfoder till ynglena. Behöver inte alls vara något speciellt foder. Funkar kalasbra till mina palettyngel i alla fall.
#19 - 28 oktober 2004 23:13
Maanda - du behöver inte pipett eller artemiasil. Du kan använda en bit slang och suga upp artemianauplierna i och släppa i akvariet direkt. Det är så lite salt i det så det är ingen fara direkt. Annars kan du använda en så kallad yngelhåv eller en bit nylonstrumpa på en ståltrådsbit som du byggt till en liten håv och fånga dem med.

Det är jättelätt! Var inte så orolig.

Palettyngel hittar jättemycket gott bland växter och på botten ändå - även om du inte tror det. Artemia är bra att ha men inte helt nödvändigt.... finsmulat flingfoder eller ett babyfoder funkar det med.
#20 - 29 oktober 2004 00:35
ivanelvis > hoppas du behåller dina yngel för dig själv
för det vore alldeless för trist i fall du sålde
yngel till affärer som inte har fått en korrekt uppväxt.
Jag vet inte med ni andra men jag vill i alla fall
inte ha ett par paletter som kan ha fått fel i generna
pga illa yngel vård. Kort sagt låt era fiskar
ta hand om avkomman så man kan få något slut
på denna ständiga försämmring av kvallité på fiskar.
Morr! det förstör hobbyn.

lycka till maanda.

/Baggen
#21 - 29 oktober 2004 14:47
tack.. tror ni många kommer överleva? fattar int hur jag ska kunna ge flingfoder... de simmar ju mest runt nere, nästan på botten o flingor flyter ju o de flyter ju... ?
#22 - 30 oktober 2004 17:35
du matar inte dom små med flinger utan artemia.
först när dom börjar göra små utflykter uppåt
kan du börja med fint fördelade flinger.

/Baggen
#23 - 30 oktober 2004 18:12

Läste på klaras. Behöver man bara vatten o ägg o inget annat? Det verkade så där iaf...

I djuraffären sist sa de att det var ganska krångligt att kläcka artemia.

Klaras instruktioner är busenkla. Du behöver ha lite vanligt havssalt också, finns bland saltet i livsmedelsaffärn. Kläcker man med luftpump, petflaskor mm så tycker till och med jag att det verkar krångligt. Klaras modell är busenkel, inget jobb alls, sköter sig självt. När du skall fånga upp dem använder du en spruta som de delar ut gratis på apoteket. Den använder man när man ger småbarn medicin. Den följer också med JBL:s olika testförpackningar för nitrit, nitrat, mm. Jag sköljer artemian i en återanvändningsbar kaffesil, finns också i affärerna. Enklare kan det inte bli!! Sen jag började ge mina fiskar artemia så har det största flertalet av dem lekt, lagt rom och en del fått yngel.

Lycka till!!
Maria
#24 - 30 oktober 2004 20:55
Man kan få sprutor gratis till ett
mycket mera otrevligt användande ochså ^^
Nå Lenmar , låt oss hoppas att du e småbarns
far nu :P . ne skoja bara lite :) kunde
inte låta bli. sorry för OT.

Aja i alla fall artemia är busenkelt att kläcka
alla klarar det utan några större mödor.
fanns en bra länk till någon som hade gjort
det med bigpack.

/Baggen
#25 - 30 oktober 2004 21:01
Jag är småbarnsmamma! Och har tryckt ner en och annan penicillinomgång i halsen på ett protesterande barn! Flera gånger om dagen i en hel vecka! Sedan så råkar jag använda JBL:s tester och eftersom det följer med en liten spruta i varje paket så brukar jag använda dem till detta.
Ha det Baggen!!
#26 - 31 oktober 2004 16:27
Okej... Läste nämligen längre upp att det var nån som matade med flingfoder, det var därför jag blev lite fundersam. Just nu har jag yngel både i ett stort akvarium där de år med sina föräldrar, och yngel i en liten bunke... Vet att de går bäst med sina föräldrar, men ville ändå testa vilket som ger bäst resultat...

artemia då alltså.. hm.
#27 - 31 oktober 2004 22:03
Ursprungligen skickat av Baggen

ivanelvis > hoppas du behåller dina yngel för dig själv

för det vore alldeless för trist i fall du sålde

yngel till affärer som inte har fått en korrekt uppväxt.

Jag vet inte med ni andra men jag vill i alla fall

inte ha ett par paletter som kan ha fått fel i generna

pga illa yngel vård. Kort sagt låt era fiskar

ta hand om avkomman så man kan få något slut

på denna ständiga försämmring av kvallité på fiskar.

Morr! det förstör hobbyn.

lycka till maanda.

/Baggen

Tror du att dom i zooaffären har fått en korrekt uppväxt?
Generna har man när man föds, dom änrdas inte.
det krävs väldigt många generationer innan det blir ändringar i generna. en instingt raderas inte bort på bara några generationer.
och dessutom så har mina palleter fått egna ungar och dom har oxå fått egna ungar och dom har oxå fått ungar. däremot ser jag till att det inte blir inavel, det är säkert ett större problem på uppfödnings
ställena. hade dom i zooaffären (som är odlade) fått korrekt uppväxt så hade vi inte haft råd att köpa dom. det finns naturligtvis både seriösa och oseriösa odlare, men eftersom mäniskan är ute efter att käna så mycket pengar som möjligt tror jag att kvantitet vinner över kvalite. tyvärr!!
Jag är helt övertygad om att mina palleter lever ett mycket bättre liv, än vad många av deras andra artfränder gör.
#28 - 1 november 2004 10:16
har funderat på en sak. i en djuraffär här i jönköping, har de paletter i två akvarium. honor i det ena o hannar i det andra. men borde inte många av dom egentligen komma från samma kull? tänk om man d kommer till djuraffären o säger att man vill ha ett par - en hona o en hanne - och får två syskon. då blir det ju inavel... det är ju inte säkert försäljarna vill medge att man har köpt två syskon, det finns ju inget bevis på det då ju, isåfall.. dumt.

även om man köper på olika ställen, fast i samma affär, kan de ju vara syskon ändå. hur ska man kunna veta? så är det nog med månag firrar i djuraffärerna... tyvärr.
dock kan man ju göra sitt bästa för att inte själv avla på syskon, osv.
#29 - 1 november 2004 10:26
Ursprungligen skickat av ivanelvis

låter du dom vara kvar i akvariumet kommer det säkert inte bli vuxna fiskar av dom. vill du att så många som möjligt ska klara sig får du nog sätta dom i ett annat litet akvarium eller en glasslåda, det brukar jag göra, och det är ända sättet som jag lyckats på.

jag matar mina med vanlig fiskmat + en bit hornsärv som dom kan tugga på. sen när dom blivit 2-3 cm kan man slänga tillbaka dom igen.

det känns lite taskigt att ta dom från föräldrarna men vill ha några kvar är det nog enda sättet, enl mina erfarenheter.

i glasslådan behöver dom inte vara så länge men sen bör du nog skaffa ett litetakvarium till dom.

Varför flyttar du på ynglena?
Jag har mina kvar i akvariet, de går med ett annat palett par, ett 10-tal rasboror och två pansarmalar.
Ändå är det ett 50-tal kvar, undrar om ett enda yngel har strukit med.
#30 - 1 november 2004 16:50

har funderat på en sak. i en djuraffär här i jönköping, har de paletter i två akvarium. honor i det ena o hannar i det andra. men borde inte många av dom egentligen komma från samma kull? tänk om man d kommer till djuraffären o säger att man vill ha ett par - en hona o en hanne - och får två syskon. då blir det ju inavel... det är ju inte säkert försäljarna vill medge att man har köpt två syskon, det finns ju inget bevis på det då ju, isåfall.. dumt.

även om man köper på olika ställen, fast i samma affär, kan de ju vara syskon ändå. hur ska man kunna veta? så är det nog med månag firrar i djuraffärerna... tyvärr.

dock kan man ju göra sitt bästa för att inte själv avla på syskon, osv.

Man kan nog anta att de är från samma kull om de finns på samma djuraffär.
#31 - 1 november 2004 16:58
Ursprungligen skickat av ivanelvis

Tror du att dom i zooaffären har fått en korrekt uppväxt?

Generna har man när man föds, dom änrdas inte.

det krävs väldigt många generationer innan det blir ändringar i generna. en instingt raderas inte bort på bara några generationer.

och dessutom så har mina palleter fått egna ungar och dom har oxå fått egna ungar och dom har oxå fått ungar. däremot ser jag till att det inte blir inavel, det är säkert ett större problem på uppfödnings

ställena. hade dom i zooaffären (som är odlade) fått korrekt uppväxt så hade vi inte haft råd att köpa dom. det finns naturligtvis både seriösa och oseriösa odlare, men eftersom mäniskan är ute efter att käna så mycket pengar som möjligt tror jag att kvantitet vinner över kvalite. tyvärr!!

Jag är helt övertygad om att mina palleter lever ett mycket bättre liv, än vad många av deras andra artfränder gör.

Hur vet du att yngelvården är en medfödd förmåga då?
Kanske måste ynglena få umgås med föräldrarna för att lära sig rätt beteende?
Jag är väl också lite tveksam till om de yngel som finns i akvarieaffärer har fått växa upp med föräldrarna, men det hindrar inte att man själv låter dem få en så bra uppväxt som möjligt.
Paletter tjänar man inte några pengar på, marknaden är översvämmad av paletter.
En tidigare kull på kanske 30 ungdjur blev jag erbjuden en hundring för när jag hörde mig för med en affär om de var intresserade.
#32 - 1 november 2004 22:27
Har du F1 palletter så lovar jag dig att dom går rätt snabbt för 10kr/st. Jag är gentokig , så jag köper endast fiskar som
är VF eller F1.

/Baggen
#33 - 2 november 2004 10:07
Va f-n är VF och F1 paletter?
#34 - 2 november 2004 10:22
VF= Vild fångad
F1 = första kullen av vildfångade.
#35 - 2 november 2004 10:37
Mina är inte vildfångade. Köpte dom i en djuraffär.
#36 - 2 november 2004 21:23
Det vanligaste är att dom är uppfödda "här", Men dom kan ju vara VF för att dom finns i en djuraffär...
#37 - 3 november 2004 09:45
mm.. men borde de inte ha varit lite dyrare då? borde de inte ha sagt det i djuraffären? fast man vet ju aldrig, i och för sig... =)
#38 - 11 november 2004 20:44
Alltså.. det verkar som om hur många som helst kommer överleva.. Det är minst 40-50 yngel kvar!!
Hjälp.. Vad ska jag göra av alla sen när de blir större???
#39 - 18 november 2004 19:42
du kan nog ge i väg dom och få ett rör artemia till
nästa kull eller kanske lite flinger eller nått
annat som går åt. Har du tur kan du kanske tillochmed få
lite penungar för dom.

/Baggen
#40 - 25 november 2004 19:11
Halloj
Ok, skall mina yngel få gå kvar i sällskapsakvariumet eller har de större chans att överleva i ett 55-liters med guppyngel?
Tacksam för ett seriöst svar!
#41 - 25 november 2004 19:33
Jag har fått blandade tips när det gäller det... Men jag tror att det bästa är att låta dom gå kvar med föräldrarna tills de blir typ 3-4 veckor eller när föräldrarna börjar stöta bort dem, då kan man ta över dom till ett annat akvarium.
#42 - 25 november 2004 20:04
Ok maanda, det är ingen risk att paletterna äter upp sina avkommor innan dess då?
#43 - 25 november 2004 20:29
Jo, visst finns det stor risk för det. Har de haft yngel innan eller är det första gången?
Ibland kan det nämligen ta ett tag innan dom fattar att dom inte ska äta upp ynglen..
#44 - 25 november 2004 20:39
Visst finns risken, men se det positivt, du slipper ha ett överbefolkat akvarium.:)

Annons