Palettrom och yngel

#1 - 8 april 2007 08:46
Mitt palettpar la rom och fick yngel för några veckor sedan. Tippar på att det var ungefär 30-40 yngel från början. Ungefär hälften gick åt snabbt medan 10-15 stycken klarade sig rätt länge. Sedan började de försvinna en efter en tills det bara fanns ett yngel kvar. Detta yngel var ungefär drygt en vecka gammal och 1 cm stor.
I början av yngelvården vårdade båda honan och hanen ynglena men efter några dagar fick inte hanen vara med längre. Honan var riktigt elak mot honom, bet i hans fenor och såg till att han gömde sig bakom pumpen. Han såg så medtagen ut att jag nästan trodde att han skulle dö.
När alla ynglena sedan dött så var honan och hanen kompisar igen.
Varför klarade sig inget yngel trots att de sista var relativt stora?
Varför jagade honan bort hanen?

Igår såg jag att de lagt rom igen, denna gång har de grävt en grop under en sten. Jag skulle gärna vilja se några stycken bli större än bebisar iallafall. Hur ska jag göra? Hoppas på att de fixar det den här gången eller ska jag försöka suga upp dem och lägga i ett litet plastakvarie jag har? Lägga dem i en yngelbalja?

De andra fiskarna som simmar i akvariet är 9 glödbandstetror, ett ancistruspar, en svärdbärare, 3 Viejitas och 3 ampullaria.
Viejitascikliderna har också fått yngel men inte heller dem klarade sig.

Tacksam för svar :)
#2 - 8 april 2007 08:47
Nu tändes akvariet. Rommen sitter inte längre fast på stenen men föräldrarna vaktar runt den så jag skulle tro att ynglena kläckts. Jag kan dock inte se någonting då de troligen är under en sten.
#3 - 8 april 2007 09:12
Tetror kan vara ganska duktiga på att ta yngel, och även föräldrarna kan ta ynglen de första gångerna som de leker.
Det är bara att låta dem fortsätta leka och de kommer att bli duktigare och duktigare på att ta hand om dem.
Något som kan hjälpa att ha en liten bordslampa tänd bredvid akvariet under natten så de kan ha lite koll på ynglen.
#4 - 8 april 2007 09:22
Okej :) Tänkte på att tetrorna kanske var bovarna men när jag suttit och studerat dem så har föräldrarna varit väldigt beskyddande, speciellt tetrorna har inte fått komma nära. Men det kan säkert vara så :)

Bordslampan ska jag tänka på, tack :).
#5 - 8 april 2007 11:53
Som det står i artbeskrivningen "vallar" föräldrarna in sina yngel på kvällen, i grottan, eller vart de nu bor. Detta innebär att man skall släcka akvariet innan rumsbelysningen släcks, så fiskarna märker att de skall hem och sova. Då bör de få hem alla ungarna osv. Sen som nämts kan ju en svag lampa vara att föredra.
#6 - 8 april 2007 12:06
SandraW skrev:
Nu tändes akvariet. Rommen sitter inte längre fast på stenen men föräldrarna vaktar runt den så jag skulle tro att ynglena kläckts. Jag kan dock inte se någonting då de troligen är under en sten.

Föräldrarna flyttar ibland rommen en bit - ssk om de sett att ett stort rovdjur (du) fått syn på rommen. Hände mej när jag försökte ta kort på en kull en gång.

Annons