Palletciklid: lättlekt eller inte?

#1 - 2 juli 2003 10:09
Hej!
ska starat upp mitt 70l och är sugen på att sjösätta ett par palletciklider.
men jag vill framför allt lyckas med lek som leder till ynbgel. Jagn har hållt fjärilsciklider i karet tidigare med 3lekar som ingen ledde till yngel.

jag vill nu ha en fisk som är välldigt lätt eller iaf lätt att få att leka, med stor chans till yngel.

hur många palletciklider ska jag stoppa ner? 1hane 3honor?

tacksam för svar!
=)
#2 - 2 juli 2003 10:18
Paletter är parbildande och inte harembildande, men om du börjar med 3 hanar och 3 honor och plockar bort fyra så fort två har bildat par så kommer de nog att leka. Vad jag vet är de mycket lättlekta, en vän till mig hade ett par paletter som lekte gång på gång på gång i hans sällskapsakvarium och i stort sett alla yngel överlevde hela tiden, och fick med tiden egna yngel. Efter ett tag var det bara paletter kvar i burken, fyra par i ett 250 liters, och alla hade yngel hela tiden...
#3 - 2 juli 2003 10:28
ok, vet inte var ifrån jag fick att det skulle vara fler ho0nor än hanar!?

då ska jag banne mig slå till på dem..

hur har duin vän sitt katr inrett? har han krukor i karet? sand eller grus? sort av växter? sort av rötter?

=) hehe
#4 - 2 juli 2003 10:40
Det var ett tag sedan, men vad jag kommer ihåg hade han finkornig sand 0,5-1 mm, Massor av grottor av kolsten, hela bakgrunden och båda kortsidorna var ett enda stort grottsystem, ett gäng javaormbunkar, inga rötter, stark genomströmning, jag tror att han hade 1000-1500 liter i timmen, stark syresättning genom att rikta utblåset mot vattenytan, matade med vanliga ciklidpellets, frysta mygg, frystorkat tubifex samt levande foder så fort det fanns tillgängligt. Jag tror att de fiskar han började med var ett par paletter, lite otocinclus och ett par flaggciklider. Alla blev ihjälstressade av paletterna när de hade yngel, så det slutade med att han hade ett artakvarium. Han lät ynglen gå kvar i sällskapsburken tills de var 2-3 cm stora, sedan håvade han in dem och sålde dem.
#5 - 2 juli 2003 14:35
ok!
tack så mkt för svaren och hjälpen!

Annons