Palleter och mer??

#1 - 1 mars 2010 20:34
Efter jättejätte lång tvekan så har jag nu besämt mig för att skaffa västafrikanska ciklider:) Jag vill ha palettciklider och kanske lejonhuvudsciklider, har ni som kanske har lite bättre erfarenhet av de här tips på andra firrar som jag kan ha med de här??
Karet är på 300 liter och har stått igång i nästan 3 veckor och jag har haft lykttetror och pansarmalar i det i 1 vecka... Hur länge till måste jag vänta innan jag kan köpa cikliderna??
#2 - 1 mars 2010 20:53
Särskilt lejonhuvud är nog inget bra sällskap till pansarmalar och mindre tetror. Med lejonhuvudsciklider skulle jag nog hellre ha större tetror, som Kongotetror, kanske nå´n Synodontis, och några pansarålar, om du vill köra den afrikanska linjen.
#3 - 1 mars 2010 21:01
Men nu har jag ju köpt lykttetrorna och pansarmalarna så det är lite sent:P
Men skulle de jag har nu funka med paletter och någon annan västafrikansk ciklid isf vilken??
#4 - 1 mars 2010 22:16
Tja, akvariet är ju rätt stort, paletter kan funka, även om de också kan vara rätt tuffa vid leken. Anomalochromis thomasi är en trevlig liten ciklid, hörde förut till samma släkte som rödcikliderna. Har själv ett par med yngel nu.
#5 - 2 mars 2010 07:07
Micke_A skrev:
Särskilt lejonhuvud är nog inget bra sällskap till pansarmalar och mindre tetror. Med lejonhuvudsciklider skulle jag nog hellre ha större tetror, som Kongotetror, kanske nå´n Synodontis, och några pansarålar, om du vill köra den afrikanska linjen.

Håller nog med där men paletterna är en väldigt rolig fisk som man borde ha:) dock som sagt så blir den rätt grinig när den har yngel så du får tänka på att inte ha så mycket bottenlevende fisk, för då blir det liv i luckan:D

Annons