Pallettebekymmer

#1 - 16 oktober 2004 16:02
Hej
Har haft bekymmer att få mina palleter att trivas sedan jag startade akvariumet för ett år sedan, det har gått "åt" fyra honor och en hane än sålänge. Nu har våran sedan några dagar sedan ensamma hane börjat bete sig skumt också, han "ligger" helt still i vattnet oftast bakom pumpen och äter nästan inget när det matas.
Vad är mitt problem?

Alla andra fiskar trivs och mår bra.

#2 - 16 oktober 2004 16:15
Har hänt mig också. Det beror troligtvis att han känner sig "ensam". Om han skulle få typ 2 honor så skulle problemet vara löst, tror jag.
#3 - 16 oktober 2004 16:25
hej
Känner att jag kan inte köpa fler palletter så bara dör innan jag vet problemet....... är de kanske så hårt avlade så de inte har någon motståndskraft?
Kan man ha någon annan ciklid tillsammans med kardinaltertor, kilfläcksrasboror?
Har två bolivianska av samma kön...vet inte vilket! Någon som vet hur man ser skillnad?
#4 - 16 oktober 2004 16:25
Hej

Jag har haft problem med det i ett av mina akvarier, de dog ganska snabbt. Förmodligen var det för mycket skadliga bakterier i, som särskilt paletterna verkade ogilla. Nu tror jag det är bättre, men har inte haft paletter i det akvariet på ett tag, men har ett par med yngel i ett annat. Kan nog som du säger ha att göra med att de är hårt avlade.

Om du ska köpa en ny hona, så köp bara en, eftersom de är parbildande. Köper du två kommer förmodligen den överblivna honan att bli rejält jagad av den andra.

Hanar av boliviansk fjärilsciklid blir större, och har längre utdragna fenspetsar, och längre röda förlängda fenstrålar i stjärtfenan. Andra ciklider du skulle kunna ha är nyckelhålsciklid, och Laetacara dorsiger.

MVH Micke
#5 - 16 oktober 2004 18:05
Laetacara thayeri och Nannacara annomala, grön bågfensciklid, är två andra trevliga cikliderarter som jag har och som funkar bra med småfiskar. Roliga och intressanta att titta på, framför allt vackra, bra mycket vackrare live än i zoopets artbeskrivning. Vet inte om de är lättlekta men både mina dorsiger och bågfenor har lekt och fått yngel (vilka jag inte lyckats hålla liv i visserligen).
Mvh / Maria
#6 - 16 oktober 2004 18:39
Hej Maria
Sökte efter arterna Du rekommenderade utan resultat.....har dessa något annat namn?
//Thomas
#7 - 16 oktober 2004 18:43
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=191
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=898
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=195

Jag har fler tips på länkar. På min zoon har jag bilder på dessa arter. Stavar lite knasigt ibland fast det är inte meningen att förvirra[;)]

Mvh /Maria
#8 - 16 oktober 2004 18:49
Jag har aldrig haft några problem med mina paletter...
Kanske är han bakom pumpen för att han har blivit mobbad av nån/några fiskar?
De är ju smått revirhävdande, paletter.
Men det är nog ganska troligt att han känner sig ensam iaf...
#9 - 16 oktober 2004 18:50
Nannacara anomalan är mycket snyggare än på bilden här på zoopet.
Mina la ägg 3 dagar efter ja köpte dom :)
undra om det går att ha ett stimm med tetror till dom utan att tetrorna äter på deras yngel?
#10 - 17 oktober 2004 06:59
Hej
Vad tror ni? Kommer palletthanen att gå åt eller hämtar han sig, som det känns nu kommer jag nog inte köpa en hona till.... kanske är det någon i gbg med närhet som vill köpa homon för en billig pening.

Annons