Panda-pansar mal så söta

#1 - 8 september 2008 13:52
Hej

jag undrar vilken mal som går bäst i mitt 75L kar och är bäst på att ta bort alger?

Panda-pansarmal, Siamesiskt allgätare eller Indisk glasmal?
#2 - 8 september 2008 14:04
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Pansarmal och Indisk glasmal äter inte alger.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Siamesisk algätare är stimfisk och blir alldeles för stor för 75 liter.[/COLOR][/FONT]
#3 - 8 september 2008 14:06
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Pansarmal och Indisk glasmal äter inte alger.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Siamesisk algätare är stimfisk och blir alldeles för stor för 75 liter.[/COLOR][/FONT]

men är inte panda pansarmalen i min situation
#4 - 8 september 2008 14:09
simondaman skrev:
men är inte panda pansarmalen i min situation

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Du frågade ju efter en mal som äter alger, visst kan du ha pansarmal i ditt 75-liters, se bara till att du har ett stim och att du har finkornig sand, men alger äter dom inte.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000][/COLOR][/FONT]
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=309
#5 - 8 september 2008 14:15
För ett 75-liter passar Otocinclus-malar bättre som algätare. Små, söta och effektiva! :)
#6 - 8 september 2008 14:17
ok men vilken av dessa suger bäst då?
#7 - 8 september 2008 14:32
Just nu är ju Otocinclus enda alternativet, så fattar inte riktigt vilka "dessa"?

Som dom andra skrivit så äter panda pansarmalar mat som hamnat på bottnen, och inte alger. Siamesisk algätare är ju ruskigt effektiva, men blir som sagt för stora för ditt akvarium.
#8 - 8 september 2008 20:17
men om man köper en liten då? för den växer ju inte så mycket om den är i ett litet akvarium eller?
#9 - 8 september 2008 20:30
Djurplågeri skulle jag säga att de är om man har en fisk i ett allt för litet akvarie.

Tycker du ska skaffa ett gäng otocinclus om du har algproblem, om inte så kan du köra på corydoras, men om du får alger så kommer dem inte att göra något åt de.
#10 - 8 september 2008 20:51
simondaman skrev:
men om man köper en liten då? för den växer ju inte så mycket om den är i ett litet akvarium eller?

Om du köper en fisk som behöver mer utrymme än du kan erbjuda kan det hända som du skriver, att den stannar i växten. Däremot slutar inte fiskens inre organ växa och fisken kommer lida och dö i förtid. Därför är det viktigt att man köper fiskar som är anpassade till just den mängden vatten du har i ditt akvarie.

Några Otocinclus skulle passa bra, som de andra har skrivit här. De är algätare.

Vill du däremot ha Panda pansarmalar oxå är det okej. Tänk bara på att både Pandor och Otocinclus är stimfiskar och trivs inte ensamma. Pandor vill även ha finkornig sand för att kunna "böka" i.

Eftersom de äter olika mat (panda-kött & Otocinclus-grönt) är det viktigt att du matar både med mat anpassat för pansarmalar OCH mat anpassat för sugmalar.
#11 - 9 september 2008 07:47
simondaman skrev:

Kan bara hålla med de andra - siamesisk algätare bli för stor. Och de växer fort. Vissa fiskar växer lånsammare eller avstanar helt i för små kar men inte siamesisk algätare.

Jag känner till ett akvarium på 80 liter med för många fiskar (de flesta är för små i storlekar) och där 2 siameser blev drygt 10 cm på tre månader. Och de var små vid inköpet. [B)]

Köp otocinclusar, de är jätte söta, mkt aktiva och äter alger så deras magar blir runda...runda....
Corydoras panda är ganska små med och de kan passa bra för att röra i botten och på så sätt flytta på skräp som kan lättare hamna i filter.
#12 - 9 september 2008 13:06
Åhh :D vad söta Randig otocinclus var hur många ska man ha 3st tillsammans i mitt 75L?
#13 - 9 september 2008 13:11
simondaman skrev:
Åhh :D vad söta Randig otocinclus var hur många ska man ha 3st tillsammans i mitt 75L?

Lite beroende på hur många andra fiskar du tänkt ha. Men om du inte har för mycket fisk kan du lätt ha 5-6st eftersom de trivs bäst i stim.

Ska du däremot ha många andra är 3st en mer lagom skara.
#14 - 9 september 2008 13:14
just nu har jag typ 5mollysar och 1 guppy 2guramis och 2kampfiskar (hona och hane)
#15 - 9 september 2008 13:32
simondaman skrev:
just nu har jag typ 5mollysar och 1 guppy 2guramis och 2kampfiskar (hona och hane)

Isf räcker det nog med 3-4st skulle jag tro ;)
#16 - 9 september 2008 17:47
Vet nån vilken akvarieaffär dem finns på?
#17 - 9 september 2008 18:26
Antagligen på akvarie avdelningen..... (var bara tvungen : D)
#18 - 10 september 2008 14:09
Hehe tror då det
#19 - 10 september 2008 15:00
haha editera du ditt inlägg nu. ;)
#20 - 10 september 2008 17:28
beerzon skrev:
haha editera du ditt inlägg nu. ;)

ja
#21 - 10 september 2008 17:59
Ett litet tips bara, om du vill ha "städare" i akvariet... Jag har äppelsnäckor (och malar) och de är jättemysiga och fina. De är bra städare och förökar sig inte som ohyra.
#22 - 10 september 2008 18:53
Är snäkor bra lr?

Annons