Med 1-2 månaders mellanrum har 5 av mina 8 panda-pansarmalar dött. 4 av dem sedan jag satte in ett ytterfilter i januari / februari (Mer om detta i min teori längre ner). Två av dem har jag hittat döda, de andra har helt enkelt "försvunnit" spårlöst, förmodligen har de dött och blivit uppätna / "omhändertagna" av akvariets invånare. Akvariet är 1 år gammalt.
Jag har (verkar det som i alla fall) relativt bra vattenvärden, stabilit pH och KH (7.2-7.4 och 2.5-3). Lite prickalger på rutan. Växterna växer i allmänhet bra, har dock haft lite kinkiga röda växter som tappat blad och tynat bort sakta men säkert.
Akvariet ser ut såhär (150 liter):
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/Akvariet10.jpg
Min teori är, efter att ha funderat ett bra tag, att de dör av matbrist eller svält. (Förutom den första) Utblåset till ytterfiltret tar upp nästan hela kortsidan, vilket skapar en bra cirkulation i akvariet. Vattnet rör ständigt på sig, men det gör också att ingen mat sjunker. Varken flingfoder eller frysfoder sjunker till botten, och eftersom det far runt i akvariet hinner allt bli uppätet av mina 8 hungriga Nyckelhåls- och fjärilsciklider innan det eventuellt skulle ha hamnat på botten. De får fodertabletter 1-2 ggr i veckan, men dessa vaktas av cikliderna, och pandorna har svårt att komma i närheten.
Detta får mig att tro att denna långvariga brist på mat kan vara orsaken. Vad akvariet själv har att ge i matväg, samt några enstka foderrester, tror jag inte ka nära 7 pansarmalar. Och visst ser de som är kvar ganska tunna ut.
Det jag funderar på att göra är att kapa utblåset, så att endast 2-3 hål blir kvar. Jag hoppas att detta kan skapa en cirkulation som är lite mer lik den jag hade förut, med innerfiter i ett hörn, och att fodret på så sätt kan sjunka till botten och ge mat åt pandorna. Jag ser ju aldrig mina ciklider gå och plocka på botten numera heller, så det måste vara ganska tomt där ... Och mina skräpsnäckor och malaysiska sandsnäckor är sedan länga försvunna.
Låter min teori trolig? Eller är det bara något en orolig pandapansarmalägare har hittat på?