Panda-pansarmalar som dör

#1 - 29 augusti 2010 08:35
Med 1-2 månaders mellanrum har 5 av mina 8 panda-pansarmalar dött. 4 av dem sedan jag satte in ett ytterfilter i januari / februari (Mer om detta i min teori längre ner). Två av dem har jag hittat döda, de andra har helt enkelt "försvunnit" spårlöst, förmodligen har de dött och blivit uppätna / "omhändertagna" av akvariets invånare. Akvariet är 1 år gammalt.

Jag har (verkar det som i alla fall) relativt bra vattenvärden, stabilit pH och KH (7.2-7.4 och 2.5-3). Lite prickalger på rutan. Växterna växer i allmänhet bra, har dock haft lite kinkiga röda växter som tappat blad och tynat bort sakta men säkert.

Akvariet ser ut såhär (150 liter):
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/Akvariet10.jpg

Min teori är, efter att ha funderat ett bra tag, att de dör av matbrist eller svält. (Förutom den första) Utblåset till ytterfiltret tar upp nästan hela kortsidan, vilket skapar en bra cirkulation i akvariet. Vattnet rör ständigt på sig, men det gör också att ingen mat sjunker. Varken flingfoder eller frysfoder sjunker till botten, och eftersom det far runt i akvariet hinner allt bli uppätet av mina 8 hungriga Nyckelhåls- och fjärilsciklider innan det eventuellt skulle ha hamnat på botten. De får fodertabletter 1-2 ggr i veckan, men dessa vaktas av cikliderna, och pandorna har svårt att komma i närheten.

Detta får mig att tro att denna långvariga brist på mat kan vara orsaken. Vad akvariet själv har att ge i matväg, samt några enstka foderrester, tror jag inte ka nära 7 pansarmalar. Och visst ser de som är kvar ganska tunna ut.

Det jag funderar på att göra är att kapa utblåset, så att endast 2-3 hål blir kvar. Jag hoppas att detta kan skapa en cirkulation som är lite mer lik den jag hade förut, med innerfiter i ett hörn, och att fodret på så sätt kan sjunka till botten och ge mat åt pandorna. Jag ser ju aldrig mina ciklider gå och plocka på botten numera heller, så det måste vara ganska tomt där ... Och mina skräpsnäckor och malaysiska sandsnäckor är sedan länga försvunna.

Låter min teori trolig? Eller är det bara något en orolig pandapansarmalägare har hittat på?
#2 - 29 augusti 2010 08:40
Jag tror det är en riktig teori.
De är lite försynta till sättet med och blir gärna undanskuffade vid matdags om det finns lite tuffare fiskar i karet, och även på det viset kommer som nummer två till matbordet...
#3 - 29 augusti 2010 11:28
Jag har observerat liknande problem med mina Corydoras leucomelas. Än har ingen strukit med men de växer inte heller som de skall. Definitivt matbrist (här är det guppys i mängder). Jag brukar finta guppyna med lite flingfoder/pellets och mata med tabletter ned i det täta, ogenomträngliga Vallisneria-snår där malarna gillar att hålla till.

Hikari "Micro wafers" funkar också bra. De är som små, små tabletter/pellets som sakta sjunker till bottnen och i och med att de är så många och små så sprider de sig bra i karet och kan då upptäckas av malarna.

Ett annat knep jag försökte mig på var att begrava en fryst kub med mygglarver i sanden men det fattade mina Corys inte alls. Tyckte annars det borde vara det optimala sättet att utfodra dem på!

Lycka till med den riktade matningen!
#4 - 29 augusti 2010 11:57
hawkse: Micro wafers funkar alltså bra för dig? Ska se om jag hittar dem, eller i alla fall något liknande. Ska prova dela frysfodret i mindre bitar och sänka ner det till botten själv och se hur det går.

Vad tror ni om att kapa utblåset, alltså göra det kortare, för att rikta om flödet? Det är inte så att det blir ett för högt tryck på utblåset? Pratade med dalmatin, och hon fick mig orolig för att det skulle börja läcka någonstans pga. högre tyck i slangen vid utblåset.
Bilagor:
#5 - 29 augusti 2010 13:56
Ja, "Hikari Micro wafers" är det. Skillnaden mot att mata med torrfoder är som sagt att de inte är mer än 1-2 mm stora så de sjunker relativt fort och på många olika ställen i karet till pansarmalarnas lycka. Inte ens mitt piraya-liknande guppy-stim hinner hugga alla wafers.

Det är ingen fara för övertryck om du gör om utblåset men kom ihåg att det är positivt med kraftig cirkulation i karet. Om du har ett strilrör kan du ju testa att vända strålarna mot rutan det sitter på istället men då riskerar du få lite för lite ytcirkulation. Jag tror cirkulationen kommer minska automatiskt när dina växter tar sig och blockerar flödet på naturlig väg.
#6 - 31 augusti 2010 15:08
Problemet är bara att mina växter aldrig tar sig, eftersom cirkulationen är för kraftig för att de ska kunna växa upp till ytan (självklart bortsett från jättevallisnerian dock). Antar att det är strilrör jag har, ett långt rör med ett flertal hål på. Ska prova rikta det mera uppåt, och även in mot rutan och se om det blir bättre. Ska även testa att börja mata med räkmix igen, och se hur de bitarna sjunker. Samt försöka få tag i Micro Wafers. Förhoppningsvis hjälper det då, ska nämligen skaffa 6 st nya Pandor, eftersom de 3 jag har nog är rätt så ensamma.
#7 - 31 augusti 2010 18:23
Skicka strilröret åt skogen och sätt en grov 90graders böj riktad nästan rakt upp, växterna kommer då stå still!
#8 - 31 augusti 2010 19:34
Mmmm, du är kul du åheim. Den lösningen vill jag se på bild samt även din ursäkt om vattenytan kommer under din berömda vinkelvolt...
#9 - 1 september 2010 09:22
ansjo skrev:
Mmmm, du är kul du åheim. Den lösningen vill jag se på bild samt även din ursäkt om vattenytan kommer under din berömda vinkelvolt...
Jag kan fixa en bild efter jobbet MEN du borde lita på vad jag säger istället;)
#10 - 1 september 2010 09:36
Just så som du beskriver i ett par trådar om din vinkel så är jag väldigt skeptisk till att det ska funka så bra som du skriver...
#11 - 1 september 2010 13:26
Det vill jag nog ha en bild på först ... :D
#12 - 1 september 2010 19:10
Då så grabbar.... http://s32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/?action=view&current=MVI_0293.mp4
När kameran ändå var framme så tog ja en snutt på mina goa pansarmalar som är så otroligt sociala och mysiga, har 10st men endast tre var på humör för filmning:) http://s32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/?action=view&current=MVI_0295.mp4
#13 - 1 september 2010 19:54
ansjo skrev:
Den lösningen vill jag se på bild samt även din ursäkt om vattenytan kommer under din berömda vinkelvolt...
Om vattennivån kommer under vinkelröret så händer ingenting, det blir bara en vattenpelare på 2-3cm eftersom vinkelröret har en grov dimension!
#14 - 1 september 2010 20:04
Såg inte så farligt ut, men förstår fortfarande inte vad som gör att ett strilrör inte funkar hos dig när det funkar hos de flesta andra? Men du kanske har tränat dina fiskar för dåligt;)?
#15 - 1 september 2010 20:12
ansjo skrev:
Såg inte så farligt ut, men förstår fortfarande inte vad som gör att ett strilrör inte funkar hos dig när det funkar hos de flesta andra? Men du kanske har tränat dina fiskar för dåligt;)?
Det är väl mest höga växter det inte funkar hos och JA mina fiskar är lite lata av sig och vill inte jobba för hårt;)
#16 - 3 september 2010 17:10
Var kan man få tag på en sådan tror du? Såg ju himla bra ut, tillräckligt bra för att jag ska vilja lägga en slant på det hela. Ska kika runt lite i de lokala djuraffärerna efter en sådan pryl. Verkar som sagt, himla bra. Har ju liksom nästan lite för bra flöde i mitt kar.
#17 - 4 september 2010 07:41
Om du menade liknande min lösning så finns det lite smått och gott här: http://www.akvarieshop.se/-c-49.html?osCsid=388c314f854efce684a059aafb4b9d53 Lokala zooaffärer brukar sällan ha såna här prylar, vilket är väldigt konstigt tycker jag!

Annons