pandaciklid/apistogramma nijsseni med finnar?

#1 - 8 april 2011 07:24
för bilder tryck -> [SIZE=2][COLOR=blue]www.okandfisk.blogg.se[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=2][COLOR=black] [/COLOR][/SIZE]
Jag har aldrig tidigare i mitt 10åriga akvarieliv haft en fisk med någon sådan här sjukdom så jag är väldigt oerfaren och vädrar efter hjälp. Försökt ta reda på genom att läsa artiklar och googla men det känns hopplöst.

På min nijsseni hane kunde jag en kväll [SIZE=2][COLOR=navy]uppmärksamma några små putar på rad[/COLOR][/SIZE] på fiskens högra sida mellan ögat och munnen. På kinden skulle man kunna kalla det.

Morgonen därpå hade put-sakerna växt till sig och blivit[COLOR=navy] [SIZE=2]väldigt utstående och vita längst ut[/SIZE][/COLOR][SIZE=2].[/SIZE]
Det[COLOR=navy] [SIZE=2]ser precis ut som finnar i ansiktet[/SIZE][/COLOR][SIZE=2].[/SIZE]

Jag har också kunnat uppmärksamma [SIZE=2][COLOR=navy]dålig aptit[/COLOR][/SIZE] hos fisken.

[SIZE=4][COLOR=blue]tacksam för all fakta och hjälp.[/COLOR][/SIZE]
#2 - 8 april 2011 07:49
låter som vita prick. mycket smittsamt. du bör åka o köpa medicin på en gång.
#3 - 8 april 2011 07:54
hannesc skrev:
låter som vita prick. mycket smittsamt. du bör åka o köpa medicin på en gång.

Jag tror inte att det är vita prick sjukan eftersom det här inte riktigt ser ut som sådana prickar. det här måste vara någonting annat..
#4 - 8 april 2011 07:56
bild skulle ju hjälpa :)
#5 - 8 april 2011 09:09
hannesc skrev:
bild skulle ju hjälpa :)

http://okandfisk.blogg.se/?tmp=08110844

där finns några bilder, bättre kunde inte fås tyvärr. Han verkar gilla att simma med den andra sidan till..
#6 - 9 april 2011 07:14
Ingen med aningar om vilken sjukdom det kan vara?
#7 - 9 april 2011 07:27
Troligen förstadiet till HIH, Hål I Huvudetsjukan. Det finns medicin mot detta, men kan vara lite svårbotat samt se över ev. orsak varför du fått det i karet, som tex vattenkvalitén.

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=38
#8 - 9 april 2011 08:19
Oj.. Är det smittsamt?

Nyss gjort en flyttning på fiskarna till ett tredubbelt större kar, samt införskaffat fyra nya individer till karet deras. Om det kan ha gjort honom stressad och på så vis sjuk. Jag har annars bra koll på vattenkvaliten osv och tycker han borde ha alla möjligheter annars till att trivas bra, karet är inrätt lämpat för dvärgciklider och phvärdet är perfekt, vattenbyterna regelbundna och väl kontrollerade.

Säljaren påstod att dom (en hane en hona) var vildfångade, kanske det kan ha något att göra med varför dom ändå inte riktigt verkar trivas fullt ut och hanen blev sjuk?
#9 - 10 april 2011 09:11
Ingen som vet något om sjukdomen? :P
#10 - 10 april 2011 09:20
siimone skrev:
Ingen som vet något om sjukdomen? :P

:confused:Vad är det mer du vill veta:)? Har du provat att göra en sökning tex här på Zoopet : http://www.zoopet.com/forum/search.php?searchid=491823 ?
#11 - 10 april 2011 10:26
ansjo skrev:
:confused:Vad är det mer du vill veta:)? Har du provat att göra en sökning tex här på Zoopet : http://www.zoopet.com/forum/search.php?searchid=491823 ?

Smittsamt osv..
Gjort sökningar och läst artiklar har på zoopet samt googlat, men tycker fortfarande jag inte vet något mera om sjukdomen.
#12 - 10 april 2011 11:29
Oidoki.
Smittsamt vet jag inte om man ska kalla det, men ofta så brukar det drabba fler fiskar ungefär samtidigt. Så håll en koll på de övriga cikliderna, och det är inte bara runt huvudregionen som de kan få detta.
Det viktigaste motmedlet är givetvis medicin, men även att få upp vattenkvalitén då det ofta är en avgörande orsak plus en omväxlande kost. Att sedan vissa fiskar drabbas lättare än andra är inget man kan göra så mycket åt, utan det är bara att hålla en god koll på fiskarna:).
#13 - 10 april 2011 16:45
Jaha på så vis :)

Du nämner att vattenkvaliten ofta kan vara en avgörande orsak. A.nijsseni trivs ju bäst mellan 5.0-7.0 och mitt vatten ligger på 6.0-6.5 så det borde ju inte vara några problem tycker man. Kosten varieras också med levande- fryst- och flingfoder. Jag gör verkligen allt jag kan för att få dom att trivas som "fisken i vattnet" så att säga, så jag förstår verkligen inte varför det här har hänt nu..

Vill ju så gärna lösa problemet så det inte uppstår något igen, men hur när man inte vet..
#14 - 10 april 2011 16:59
beror inte hål i huvudet-sjukan också på vitamin, mineral, näringsbrist eller vad man ska kalla det? tror jag läst att kroppen på fisken tar näring genom att ta av kroppsdelar så som vår kropp tar muskler när all näring och fett redan är förbrukat.
#15 - 10 april 2011 17:07
siimone skrev:
Jaha på så vis :)

Du nämner att vattenkvaliten ofta kan vara en avgörande orsak. A.nijsseni trivs ju bäst mellan 5.0-7.0 och mitt vatten ligger på 6.0-6.5 så det borde ju inte vara några problem tycker man. Kosten varieras också med levande- fryst- och flingfoder. Jag gör verkligen allt jag kan för att få dom att trivas som "fisken i vattnet" så att säga, så jag förstår verkligen inte varför det här har hänt nu..

Vill ju så gärna lösa problemet så det inte uppstår något igen, men hur när man inte vet..
Om pH:t ligger bra innebär det inte att man har bra vattnekvalité, nu säger jag inte att det är ditt problem men det kan vara bra att komma ihåg:).

freddi36 skrev:
beror inte hål i huvudet-sjukan också på vitamin, mineral, näringsbrist eller vad man ska kalla det? tror jag läst att kroppen på fisken tar näring genom att ta av kroppsdelar så som vår kropp tar muskler när all näring och fett redan är förbrukat.

Jepp, och det uppehåller man med god vattenkvalité med tex regelbundna vattenbyten:).
Nu är det inte generallösningen på HIH, men det är en god bit på vägen...
#16 - 10 april 2011 17:11
så få upp vattenkvalitén och börja utfodra med ett vitamintillskott typ sera fishtamin tills det gått över skulle nog vara en god idé
#17 - 10 april 2011 17:15
Jag skulle nog dunka på med någon medicin med...
#18 - 10 april 2011 17:17
jo det är nog också en god idé ;):D
#19 - 10 april 2011 19:48
Okej, stort tack för hjälpen! :)

Måste bara vakna imorgon sedan åker jag direkt in till djuraffären i stan och köper medicin och vitamin!
får bara hoppas dom har rätt utbud där på affären, närmaste butik härifrån ligger ju en timme bort och den är verkligen inte den bästa butiken.. ibland när man kommer dit vet dom inte ens namnen på fiskarna dom säljer där, man får själv rätta dom :P

Men angående utdelning av medicinen, försökte läsa här på zoopet om hur det egentligen går till men fortfarande lika tom i skallen angående den saken. Jag har inte tidigare haft sjuka fiskar på det här viset under mina 10 år med akvarium. Så hur gör man egentligen?
Hur fungerar det?
Är det någon flytande vätska kanske?

.. eller möjligtvis i tablett eller annan foderform?
#20 - 10 april 2011 20:14
brukar vara flytande vätska jag som man man droppar i karet.
#21 - 11 april 2011 17:42
Köpte flytande medicin och sera fishtamin idag, precis som ni rådde mig! :)
köpte också lite trollhassel som jag bundit lite växter på och haft mig med.

så nu inbillar jag mig att dom redan mår bättre.
#22 - 11 april 2011 17:45
Gott:). Men var beredd på att det kan ta tid innan de/den blir bra:).
#23 - 11 april 2011 18:31
Hmm Jag tror inte det är Hith då det ser ut som en vit pormask som sedan ramlar av o det bli en grop i fisken. Detta förlopp går rätt snabbt och orsakas av flagelater oftast spironucleus. Detta ser mer ut som fisktuberkulos som är vanligt bland dvärgciklider, ett vanligt symtom är en eller flera grå/brun knölar eller utslag.
#24 - 12 april 2011 13:35
jaså inte :o

nu blev jag ställd.. jag har ju redan börjat medicinera mot hih..
Förut såg det ut som om det var en enda pormask på fiskens huvud, men nu liknar det mera 3 pormaskar och en grop där emellan.. hur kommer det sig att du tycker det mer liknar fisktuberkulos, Och vad är det för någonting?
#25 - 13 april 2011 05:35
Tycker mer det ser så ut. Hith är också mer vanligt bland större ciklider medan tuberkulosen är mycket vanlig bland dvärgciklider.
#26 - 13 april 2011 09:19
Läste om fisktuberkulos nu, och att det hade att göra med ryggraden. Min fisk har varken snerygg eller ser smal ut tkr jag.. Vilka andra tecken har tuberkulos på fisken?
#27 - 13 april 2011 09:44
Kan det ha men det behöver inte vara så då det kan yttra sig på många sätt.
Sedan är det alltid svårt att ställa "nätdiagonser" likväl görs det alldeles för ofta när det igentligen behövs microskop.
http://www.petfish.net/kb/entry/170/
#28 - 28 april 2011 19:39
Det har nu gått en tid med min ap.nijsseni som har hål i huvudet sjukan.. Jag började ju medicinera mot det och dom vita bölderna trillade bort och lämnade en grop i fisken som väntat.. Jag tänkte då att det nu var dags att sluta medicinera och han såg ut att bli bättre.. nåväl, Igår märkte jag då att han verkade ha två hål på var sin sida, som man på något konstigt vis verkade kunna se rakt igenom bara.. från det ena hålet in till det andra och in i munnen? Och idag är det rött och ser ut som sår..

vad är det som händer med min kära fisk? slutade jag medicinera för tidigt? Håller hålen efter de vita bölderna på att växa igen? Eller ännu värre, håller min fisk på att dö?

Vad ska jag göra? :(
#29 - 29 april 2011 16:29
ingen som vet något? :(

Annons