Pandamalar

#1 - 7 augusti 2008 09:54
Hej!
Jag kunde inte motstå frestelsen att köpa fem små pandamalar. Jag vet egentligen inte särskilt mycket om pandamalar mer än vad man berättade för mig i butiken. Tar tacksamt emot tips. Vad vill de äta (det gick bra med flingfoder sa man i butiken), hur får man de att leka etc.

Willow
#2 - 7 augusti 2008 10:45
Om det är Corydoras panda som du blivit ägare av så äter de det mesta som du serverar dina andra fiskar, bara det kommer ner till botten.
Nackdelen med just dessa malar är att jag tycker de är lite mesigare än andra Corys, och de brukar inte vara de första som är framme när maten serveras så håll ett öga på att de verkligen får mat.
#3 - 7 augusti 2008 10:49
Japp, de är inte så snabba när jag matar - det är riktigt. Ska man ge de något annat foder också?
#4 - 7 augusti 2008 11:04
Det finns speciella sjunkande mattabletter just för pansarmalar som inte är fel att stoppa ner på kvällen när karet varit släckt en stund, just för att de andra fiskarna inte ska ta hand om hela kakan;).
#5 - 7 augusti 2008 12:23
Våra Corydoras Panda är långt ifrån fega och kommer direkt det nalkas mat. Vi matar med Tetra Tabimin, fryst artemia och cyklops och flingfoder bla, någon gång ibland får de nykläckt artemia. Det man bör tänka på är ju förstås att de är stimfisk och blir modigare ju fler de är. Finkornig sand vill de oxå ha.
Är väldigt nöjd med våra Pandor och de är verkligen pigga och aktiva små rackare. De är dagaktiva så helst ska de ju äta på dagen men ligger de bara och trycker kan du ju försöka som Ansjo säger.
Är allt som det ska och de trivs simmar de som små virvelvindar överallt och stundom stimmar de väldigt bra, speciellt när det är matdags :)
#6 - 7 augusti 2008 12:46
Här står lite mer fakta om Corydoras Panda :)

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=309
#7 - 10 augusti 2008 16:49
Tusen tack för alla tips!!

Annons