Panik!!!

#1 - 23 augusti 2007 06:25
[:(!]
Kom ner på morgonen idag och hörde pumpen dåna utav h-vete.
Ser då att hälften av vattnet är borta ur akvariet! :confused:
Som tur är har jag jackat ur golvet så akvarieställningen vilar på golvreglarna. Under finns en oinredd källare med ved - som nu mera är långt från torr...
Som sagt, som tur är så är golvet skonat från vatten.
Jag har nu tömt ut resten av vattnet, stenarna, sanden och frigoliten.
Fiskarna har jag placerat i en grön regntunna (ny) tillsammmans med lite sten och några växter. Till detta har jag kopplat min cirkulationspump.

Akvariet är 1,5 månad gammalt! Köpt på PWSS och är modell Ocean 540 l, ramakvarie.
Nu när akvariet är tomt så kan jag inspektera och det syns ingenting!! :confused:
Har silikonet släppt någonstans? Det rann inte lite i minuten kan jag säga, så det känns större än ett litet hål...
Hur gör jag nu?
Antar att det går på garanti, men det lär ju ta ett tag att få ett nytt akvarie?!
Maffia666
#2 - 23 augusti 2007 06:51
Broderbrem skrev:
[:(!]

Kom ner på morgonen idag och hörde pumpen dåna utav h-vete.

Ser då att hälften av vattnet är borta ur akvariet! :confused:

Som tur är har jag jackat ur golvet så akvarieställningen vilar på golvreglarna. Under finns en oinredd källare med ved - som nu mera är långt från torr...

Som sagt, som tur är så är golvet skonat från vatten.

Jag har nu tömt ut resten av vattnet, stenarna, sanden och frigoliten.

Fiskarna har jag placerat i en grön regntunna (ny) tillsammmans med lite sten och några växter. Till detta har jag kopplat min cirkulationspump.

Akvariet är 1,5 månad gammalt! Köpt på PWSS och är modell Ocean 540 l, ramakvarie.

Nu när akvariet är tomt så kan jag inspektera och det syns ingenting!! :confused:

Har silikonet släppt någonstans? Det rann inte lite i minuten kan jag säga, så det känns större än ett litet hål...

Hur gör jag nu?

Antar att det går på garanti, men det lär ju ta ett tag att få ett nytt akvarie?!
Usch fy va tråkigt, Ja det måste väl finnas någon sorts garanti på karet!. Jag tycker du kan kräva utav butiken att dom hämtar det gamla och tar med sig ett nytt till dig. Sen får du kontakta dit försäkringsbolag så att dom kan inspektera ev skador. Usch aldrig roligt med läckage och specielt om man köpt ett nytt. Och du kan ju testa karet på något lämpligt ställe och fylla det ända upp så att du får fullt tryck på det och upptäcka eventuella skador.
#3 - 23 augusti 2007 07:05
Lider med dig! hoppas att det går på garanti. men om det är glaset som spricker så tror jag inte att det brukar gå på garanti... om silikonet släppt så kan det nog göra det, hoppas att det löser sig för dig!!!!!!!
#4 - 23 augusti 2007 08:50
Märkligt! Har du golvpump/ytterfilter till burken! På mig låter det som en slang som kommit fel så vattnet pumpats ut. Vet en stackare med golvpump som råkade ut för tokigt missöde. Inslangens lossade från golvpumpen vilket gjorde att vattnet sakta men säkert pumpades ur burken...
#5 - 23 augusti 2007 09:16
Märkligt! Har du golvpump/ytterfilter till burken! På mig låter det som en slang som kommit fel så vattnet pumpats ut. Vet en stackare med golvpump som råkade ut för tokigt missöde. Inslangens lossade från golvpumpen vilket gjorde att vattnet sakta men säkert pumpades ur burken...

Låter visserligen klokt, men jag tror inte det.
Vattnet som droppade under akvariet kom från varenda hörn. Nu vet jag att vatten som läcker från ett ställe kan färdas lite var stans. Men om det skulle varit ett läckande rör borde det runnit ut där den lägsta nivån på röretsböj hänger. (vet att det blev invecklat, men jag hoppas att du kan visualisera dig hur jag menar... :) )

Har pratat med Patrick på PWSS och han sa att det hänt 1 gång tidigare att utan synbar anledning ett akvarie börjat läcka. Troligen i någon cilikonfog.
Jag avvaktar hans samtal med leverantören.

Tycker visserligen att det låter otroligt hur ca 250 liter vatten kan droppa ur mellan kl 23 - 06 utan synbara märken eller skador. :confused:

Annons