Panik!!

#1 - 28 februari 2008 20:39
[INDENT]Jag har precis kommit hem efter att ha varit borta i fem dagar. Direkt upptäcker jag att det är en ny pump i mitt 45-liters akvarium. Akvariet, som är tillfälligt överbefolkat, innehåller 4 vuxna platys + 3 yngel, 14 vuxna guppies + 5 yngel, 3 små slöjstjärtar på ca 6 cm och 2 ancistusar på ca 5 cm. Det blev en fisksoppa då mitt 150 liters började läcka och jag var tvungen att flytta över slöjstjärtarna, platysarna och ancistusarna. Jag frågade min mamma som varit fiskvakt, vad som hänt och hon berättade att min pump lagt av så hon hade slängt bort den och köpt en ny. Nu har jag börjat oroa mig för nitraten. Dessutom hade hon bytt nära 50% av vattnet igår då pumpen hade lagt av, innan hon for och köpte den nya. Törs jag byta något mer vatten? Eller vad ska jag göra?:confused:
[/INDENT]
#2 - 28 februari 2008 20:47
du behöver ett stort akvarium till alla dina fiskar och när du flyttat de flesta dit så bör du tillsätta nitrivec dagligen i 2-3 veckor och samtidigt svälta fiskarna lite för att inte belasta karet så mycket...[:o]
#3 - 28 februari 2008 20:52
Jag vet det och har beställt ett 210-liters men kruxet är att det dröjer drygt en vecka tills min akvarieaffär får hem det. Så vad gör jag tills dess?
#4 - 28 februari 2008 20:58
det enda du kan göra är nog att mata väääldigt sparsamt och helst använda nitrivec som jag skrev ovan och be en liten bön varje kväll:p
#5 - 28 februari 2008 21:03
Köpa en eller flera livsmedelgodkända plastbackar och slänga fiskarna i dessa. Jula säljer men säkert flera andra också. IKEA har billiga men vet ej om dem släpper gifter eller ej. Finns kanske mera info här:
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?p=605276
#6 - 28 februari 2008 21:04
Byt en massa vatten. Jag skulle nog inte byta mer än 50% efterssom du kommer att temp chocka de stackars fiskarna nu på vintern. Men det kan du göra 1 gång om dagen.
mvh Mattias
#7 - 28 februari 2008 21:10
Problemet är ju bara i såna fall att jag har över tio mil till både närmaste Jula och Ikea....

Om jag tar en pump från ett av mina andra akvarium, som har varit igång i ett par år, och flyttar till 45-liters, kan det hjälpa? Angående antalet fiskar så är det ingen större problem, dom har bott i samma akvarium nu i närmare tre månader. Jag får vara lite nogrannare med vattenbytena bara. Det första akvariumet jag köpte skadades nämligen under transporten till affären så då fick dom beställa ett nytt. Det är därför det har tagit sån tid innan jag fick det nya.
#8 - 28 februari 2008 21:22
Hej.

Hoppas verkligen att inget händer det nya karet något denna gång så att du får i dom i det snarast.

Gör vattenbyte dagligen tills dom ska flytta så ska det nog gå bra.

Lycka till!

Mvh Eva
#9 - 28 februari 2008 21:31
[INDENT]
EvaPeva skrev:
Hej.

Hoppas verkligen att inget händer det nya karet något denna gång så att du får i dom i det snarast.

Gör vattenbyte dagligen tills dom ska flytta så ska det nog gå bra.

Lycka till!

Mvh Eva

Det hoppas jag med...Börjar bli lite less på deras slarv, för det är vad det är. Dom hade råkat "stött" i akvariet på ena kortsidan med foten så det sprack lite.

P.S. Upptäckte nyss 1 nytt platy yngel!
[/INDENT]
#10 - 28 februari 2008 21:59
Köp ett nitrit-test vettja. Så slipper du oroa dig i onödan.

Annons