Panik!!

#1 - 10 mars 2008 21:04
Tre fiskar i ett av mina akvarium har under de senaste dagarna gått o dött. Nu ser jag svampliknande, ljusa grejer på en annan fisk i samma burk. Läste om sjukdomar här på zoopet och det stämmer ganska bra in på en av svampsjukdomarna som beskrivs. Jag har bara vita-prick medicin hemma!! Funkar det? Det stod att den sortens svampsjukdom kan slå ut ett bestånd på bara några dagar, så annars är de dödsdömda...
#2 - 10 mars 2008 21:07
Kan hjälpa att ha i salt. tråkigt att höra :(
#3 - 10 mars 2008 21:23
Börja med att ta bort den angripna fisken så fort som möjligt - vill du inte ta livet av den så förvara den i en mindre burk och medicinera där när du skaffat medicin - men upp med den från huvudkaret. Avvakta och se om du får fler utbrott.

MVH Lasse
#4 - 11 mars 2008 08:08
Den fisken var död kort efter... Övriga fiskar ser hitills ut att vara pigga. Men det märks väl sedan. Jag tillsatte lite salt, och ökade inluftningen..
#5 - 11 mars 2008 19:09
Om du ser det minsta symptom på samma sätt på någon annan fisk - ta bort den - ev i separat kar. Genom att göra på detta sätt så kan man ibland undvika medicineringar i huvudkaret vilket alltid är en fördel. Men då får man vara tuff i sitt sorterande.

MVH Lasse

Annons