Panik ! Hjälp cayman akvarie

#1 - 29 mars 2014 18:38
tja , har ett cayman akvarie på en sisådär 260 L ..
Idag efter lite akvarie och växt vård när jag skulle stänga locket så slocknade lysrören och vill inte komma igång igen .
har hänt någon gång innan men då kommit igång igen.
men nu är det helt svart i det ....
Någon som kan hjälpa ??
#2 - 30 mars 2014 00:20
Hur länge har du haft lysrören?
Hur många timmar om dagen går dom?
Har du kollat att glimmtändarna är fungerande genom att stoppa i en ny?
#3 - 30 mars 2014 06:46
Ja alltså tror inte det är något fel på lysrören , någon timme igår efter mitt inlägg började det lysa igen och gjorde så en stund tills att det slocknade igen .
Tände det manuellt nu på morgonen ( annars tänds med timer) och det tändes utan problem .
Kan de vara något glapp eller kondens problem ?

Jag är helt novis på denna typ av akvarie med heltäckande topp med lyssrör i , bara haft "vanliga" förut med separat lyssamatur...

men vad jag har förståt ska dessa vara väldigt bra så vill gärna se till att fixa problemet då jag fick akvariet helt gratis...
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 30 mars 2014 07:50
Jag tror att det är gamla lysrör i. Precis på detta sätt fungerar mina armaturer (metallhalogen med 2 lysrör) - dvs när de blir varma så slocknar rören. Så sannolikt är det dags att byta rör
#5 - 30 mars 2014 08:41
Jagge skrev:
Ja alltså tror inte det är något fel på lysrören , någon timme igår efter mitt inlägg började det lysa igen och gjorde så en stund tills att det slocknade igen .

Tände det manuellt nu på morgonen ( annars tänds med timer) och det tändes utan problem .

Kan de vara något glapp eller kondens problem ?

Jag är helt novis på denna typ av akvarie med heltäckande topp med lyssrör i , bara haft "vanliga" förut med separat lyssamatur...

men vad jag har förståt ska dessa vara väldigt bra så vill gärna se till att fixa problemet då jag fick akvariet helt gratis...

Börja med att helt ta bort timern och tänd/släck med den brytare som finns eller stoppa i och ur kontakten. Då blir du varse om felet sitter i timern eller närmare lysrör...
#6 - 30 mars 2014 13:08
För att säkerställa att det inte är lysrörs problem så har jag nu beställt nya T5:or.
Tvivlar fortfarande dock på att det är lysrör.
Tror jag har något glapp i locket.
Jag har ett Ferplast "cayman" akvarie där allt går genom locket , dvs lyse,pump och doppvärmare är kopplat in i locket så det går bara en sladd från akvariumet.
Tror jag fått glapp någonstans men är inte direkt specielt "haj" på att laga saker...
Vet inte hur jag ska bära mig åt nu ...
#7 - 1 april 2014 18:07
Då var problemet löst och mycket riktigt så va det INTE lysrören utan en kabel som hade lossnat ..
Nu lyser det för fullt och fiskar och växter är åter glada
#8 - 1 april 2014 19:57
Grattis. Skönt när problemet är så lätt åtgärdat :D

Annons