Panik i stugan pumpen läker.....

#1 - 18 mars 2006 14:06
Till frågan: Kan man förvara filtermaterialet i akvariet till på måndag el blir de förstörda ändå (nyttobakterierna alltså) :confused: alla butiker har redan stängt.....

Kom hem för en halv timme sedan och fanna att karet var halvtomt :confused: jomen visst pumpen läker bara för att jag gjorde ren den för första gången på
4-5mån i morse.

Brukar fluval 403 ytterfilters packningar bara hålla i 1 1/2 år ???
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 18 mars 2006 14:30
Om den läker är det väl inget problem - värre vore om den läcker;)

Nog brukar packningar hålla längre än så.
Risken är stor att de ruttnar och förgiftar akvariet om du lägger det där.
Skölj hellre rent det - lägg det i en hink med vatten där en syresten sätter cirkulation på vattnet och tvätta sedan av det igen innan du placerar tillbaka det i filtret.
Normalt sett har du ändå tilräckligt med nyttobakterier i akvariet så det skall inte vara något problem med just detta.
#3 - 18 mars 2006 14:33
Alltså, jag har gjort följande filterkasetter i 2 innerfilter av samma märke. resterand material är då 2 kasetter med makaroner samt 1 kasett med klippt blå filtermaterial.

Tror du verkligen att makaronerna kan förstöra i karet blå filter material kan jag väl förstå att de inte bör ligga utan kraftig cirkulation.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 18 mars 2006 14:35
Förstår bara inte poängen med det - du tar en risk och vinner knappast något på det.
#5 - 18 mars 2006 14:42
Som Kjell (och andra) säger, det finns gott om bakterier på fler ställen än just i filtret.
Om du är osäker så var lite återhållsam med matningen i början när du startar upp filtret igen.
#6 - 18 mars 2006 14:48
Oki, har aldrig haft nitrittoppar och önskar inga heller. Jag provar Kjells förslag......TACK
#7 - 18 mars 2006 14:55
sätt hela filtret i akvariet (se bara till så att inga elektriska sladdar el andra prylar har kontakt med vattnet) o kör på.

//Urban
#8 - 19 mars 2006 01:26
tänk på att du bör ha nån form av cirkulation så det kommer ner syre.

luftpump till exempel.
#9 - 19 mars 2006 08:30
[QUOTE=Solen]
Brukar fluval 403 ytterfilters packningar bara hålla i 1 1/2 år ???[/QUOTE]
Det är inte så att du råkat fått packningen lite fel víd ihopsättningen? Den har ju en förmåga att ibland inte vilja ligga kvar i spåret utan kanar ur det så det börjar läcka. Jag har själv råkat ut för det på min 304. Ett tips är att du borrar ett hål, typ 1cm under vattenytan, på insugsröret. Då slipper du få ett antal liter på golvet! Dock stryker pumpen med, men det blir billigare att köpa ny pump än att ev. bryta upp golv och renovera.

//Camilla
#10 - 19 mars 2006 11:34
[quote=C.Ciklid]Det är inte så att du råkat fått packningen lite fel víd ihopsättningen? Den har ju en förmåga att ibland inte vilja ligga kvar i spåret utan kanar ur det så det börjar läcka. Jag har själv råkat ut för det på min 304. Ett tips är att du borrar ett hål, typ 1cm under vattenytan, på insugsröret. Då slipper du få ett antal liter på golvet! Dock stryker pumpen med, men det blir billigare att köpa ny pump än att ev. bryta upp golv och renovera.

//Camilla[/quote]

Halloj packningen sitter löst, jag tog av och på den ett antal ggr. Och den läckte ändå. Precis som den vidgat sig, har aldrig tagit av den förut så jag vet ej vad som hänt. Har ju dock rengjort och öppnat den på
7-10ggr/1.1/2år

Jo, jag har satt makisarna i hink med luftpump med kopplad syresten.
Jag kokar allt imorgon igen innan jag startar om den och ska köpa 2 packningar så jag har en på lut till en annangång :p .

Hade och tack igen.....

Annons