Panik! Malawi som simmar upp och ner...

#1 - 12 oktober 2007 16:23
Helt plötsligt (för en liten stund sedan) blev min största Placidochromis Phenochilus som tokig. Hörde hur det smällde i karet och skyndade dit.
Han simmade runt som en tok, hoppade och verkade ha stora problem med vad som är upp och ner. Efter att ha farit runt en kort stund fastnade han vid en sten.

Sedan ca 5 minuter tillbaka är han i en 27 liters balja och håller på att sakta snurra runt (magen upp, ryggen upp, magen upp...)
Han blev sjuk väldigt hastigt nu och verkade få panik då han inte kunde hålla sig på rätt köl.

För 2-3 dagar sedan märkte jag att min phenochilus-hona var med yngel. Den som nu blev snurrig är pappan och han mådde även finfint igår.

Senaste vattenbytet gjordes för 6-12 dagar sedan.
Hade tänkt göra ett idag eller imorgon. (De andra verkar inte alls flåsiga eller liknande)
Inget nitrit, osv. (Nitrat är lite högt enligt mina test men det brukar det vara.)

Karet har varit igång under snart ett år.

Kan jag göra något?
Vad är fel?
#2 - 12 oktober 2007 18:04
Citerar Patrick på ciklider.se...

Du sa att du hörde en smäll först. Kanske han blev skrämd av någon anledning och simmade in i glaset. Jag har hört historier om fiskar som simmat in i glaset i full fart och avlidit. Förhoppningsvis så fick han bara en kraftig hjärnskakning och blir bättre.

Nu har han fått ett eget 56-liters kar. Frågan nu är ska jag ha det tänt eller släckt?
#3 - 14 oktober 2007 10:18
Kryptonit skrev:
Citerar Patrick på ciklider.se...

Nu har han fått ett eget 56-liters kar. Frågan nu är ska jag ha det tänt eller släckt?

Jag skulle ha tänt, fiskar är alltid skvätträdda om man har släckt... Stackars damen som får ta hand om bebisarna själv :D Vilken tur, jag tänkte först att han hade slagits och fått en smäll mot simblåsan...
Du kan säkert men jag säger ändå... Var försiktig när han ska tillbaka till karet, gärna möblera om, byta en vatten och allmänt stöka i karet innan, mata och sedan eventuellt släcka om han blir angripen...:)

Jag tror att han såg sin spegelbild i glaset och gick till attack för att skydda sin dam..
#4 - 14 oktober 2007 11:25
Han har inte direkt blivit bättre, så det lutar åt avlivning.
Det troligaste är att den slagit till huvudet ordentligt. Vet inte hur lång tid man ska vänta om det nu skulle vara en kraftig hjärnskakning som den kan återhämta sig från.

Om den skulle bättrat sig så tror jag inte att jag hade behövt möblera om. Det var den största av cikliderna (15 cm+) och ingen vågade bråka med den.

Bild:
http://www.kryptoniten.se/gallery/albums/mitt/fiskar/bild015.jpg

(Det enda jag kan tänka mig kan ha skrämt honom är min 30 cm stora Pterygoplichthys pardalis som kan vara lite klumpig ibland.)
#5 - 14 oktober 2007 13:23
Kryptonit skrev:
Han har inte direkt blivit bättre, så det lutar åt avlivning.

Det troligaste är att den slagit till huvudet ordentligt. Vet inte hur lång tid man ska vänta om det nu skulle vara en kraftig hjärnskakning som den kan återhämta sig från.

Kan han inte hålla balansen fortfarande?? Om de får en smäll i sidan så kan simblåsan spricka och så kan de inte hålla balansen.. Det blir de inte friska ifrån.. Hjärnskakning vet jag inget om..
Men hörde du en smäll så borde han ju ha simmat in i rutan, inte fått stryk.. Hoppas han hämtar sig, fin firre... :p
#6 - 14 oktober 2007 20:00
Simblåsan tror jag inte det var. Han verkade bara helt snurrig.. ögonen vände den nedåt oftast och när den började simma snurrade den åt höger och iblande gjorde den kullerbyttor. Efter en stund simmande lade den sig vid botten, antingen rättvänd, på sidan eller upp och ner.

Besultade mig för avlivning tidigare idag.
Chansen för att den skulle bli bra var såpass liten, så jag tyckte det var bättre än att den fick fortsätta må dåligt.
#7 - 14 oktober 2007 21:00
Kryptonit skrev:
Simblåsan tror jag inte det var. Han verkade bara helt snurrig.. ögonen vände den nedåt oftast och när den började simma snurrade den åt höger och iblande gjorde den kullerbyttor. Efter en stund simmande lade den sig vid botten, antingen rättvänd, på sidan eller upp och ner.

Besultade mig för avlivning tidigare idag.

Chansen för att den skulle bli bra var såpass liten, så jag tyckte det var bättre än att den fick fortsätta må dåligt.

Synd.. Hoppas att hans söner klarar sig så du kan få tjusiga avkommor... ;)
#8 - 14 oktober 2007 21:19
Katharina skrev:
Synd.. Hoppas att hans söner klarar sig så du kan få tjusiga avkommor... ;)

Det kommer de göra. Även om jag misslyckas med att fånga den tuggande honan/hennes yngel så har jag redan ca 30 st från två tidigare kullar :)

Annons