HazelCR, en cory som är ruggigt snygg och som leker ibland är C.sterbai. Den dyker upp då och då i affärerna. Om du hittar en sort som du verkligen vill ha så kan du ju i alla fall fråga om din akvarieaffär kan ta hem till dig. Dom har ju en lista dom beställer ifrån. En av de allra vanligase som leker lika lätt som aeneus och blir lika stor (det blir sterbai också) är C.paleatus, den vanliga fläckiga. Den är ju väldigt vanlig men i alla fall jag tycker den är väldigt snygg. Jag undrar om det inte finns risk att albino, som väl oftast är aeneus (ibland paleatus) skulle korsa sig med vanliga aeneus (eller paleatus om det är den albinovarianten). Fast det skulle väl inte göra något? Det skulle inte bli hybrider i så fall, eller hur???
Men en sak man kan fundera på om man tror att man kommer att snöa in på corys fullständigt ;-) det är att dom blir gamla och att dom gör sig mycket bättre i ett lite större stim med likadana, tycker jag. Två olika, tycker jag, är ganska fint fortfarande. Men flera olika kan bli rörigt. Så om du köper några jättevanliga och sen springer på några mer sällsynta (i Gävle ;-)) så blir det lätt en corydorassoppa i karet. Men det här är bara mina alldeles egna funderingar. Det är många som har en massa olika corys parvis ihop men om man sen vill ha lek så är det lättare om det är en lite, lite större grupp med samma sort.
Sen kanske du åker till sthlm ibland? På Akvarielagret har dom oftast ett 30-tal olika corys. Då blir det svårt att välja, jag lovar ;-)
ch1mpy, jag kör med methylenblått ibland och utan oftast. Det är det som är obefruktat som möglar och har man inte så mycket rom och inget medel kan man försöka sätta fast rommkornen ett och ett på rutorna i yngelkaret. Då sprider sig inte rommen från de obefruktade till de som börjat utveckla yngel.
Men det finns säkert annat medel som funkar som är lättare att hitta.