pansarmal till gurami

#1 - 30 juni 2008 11:48
hej
skulle vilja ha tips på en pansarmal som passar till ett 100l akvarium med guramis och tetror. vettnet ut min kran är väldigt basiskt på ph 8.5 så jag vill gärna hitta en tålig pansarmal som klarar detta. vill gärna att den håller sig relativt liten så jag kan få plats med en grupp. gärna får det vara nån prickig/fläckig variant. eftersom jag ska ha gurami så kommer vattnet vara relativt lungt så en mal som gillar detta?

tips mottages gärna!
#2 - 30 juni 2008 14:15
Det intressanta är annars vad du har för pH i karet, inte vad det är i kranen;).
Men det är som Azur skrev för ett litet tag sedan, eftersom du antagligen köper fisk i närområdet så går de redan i ungefär likadant vatten som du har och då är det inga större problem:).
#3 - 30 juni 2008 17:06
hehe ja ja det är samma i karet som i kranen. har rötter men det verkar inte påverka.
det finns väll olika kännsliga pansarmalar, tips på en tålig och lättanpassad som gärna är av det mindre slaget och härligt prickig/fläckig?
#4 - 30 juni 2008 17:32
metallpansarmalen är väldigt tålig av sig, det är med den vanligaste pansarmalen man brukar ha i akavrium...men kolla annars in artregistret och leta där.
#5 - 30 juni 2008 18:11
macke_fisk skrev:
metallpansarmalen är väldigt tålig av sig, det är med den vanligaste pansarmalen man brukar ha i akavrium...men kolla annars in artregistret och leta där.

har tittat på den men tycker den ser så tråkig ut.
jag har tittat i artregistret men är inte guldmedlem så jag kan bara få info om en bråkdel av malarna. har sökt info om några jag tyckte såg fina ut på google men olika sidor man tittar på ger olika information så jag blir väldigt villrådig. sen vet jag inte heller vilka som är vanligt förekommande i handeln. trist att rikta in sig på några alternativ som sen inte finns
#6 - 30 juni 2008 20:32
Lite förenklat kan man säga att ju vanligare den är i handeln desto lättare är den att hålla och odla samt lägre pris på den:).
#7 - 1 juli 2008 05:16
haha jo det förstår jag oxå. blir väll till att springa på zoo och skriva ner namn och sen hem och kolla om de passar då. ett konkret art tips verkar svårt ;)
ska ändå köpa alla fiskar på akvarielagret och där är de kunniga så de kan säkert säga vilken jag bör ha.
ända zoopersonalen jag litar på
#8 - 1 juli 2008 12:00
tror pansarmalen kommer käka upp tetrorna. :-
p

Annons