Helloooo
Undrar om det är någon som har fått ungar på pansarmalar?
De ska väl lägga rom, men det är väl skitsvårt att klara antar jag.
två honor är sprängfeta ju?
Tackar för svaret....Ursprungligen skickat av AndreasBK
Hej
Jo de leker väldigt tidigt på morgonen (om jag inte minns fel) så man måste vara med och fiska upp rommen och föra över i en yngelkasse, eller nått liknande, direkt efter leken.
Har hört att en sänkning av temperaturen på ungefär fem grader kan stimulera till lek hos sorter av pansarmal. Men man ska nog inte gå under rekomenderad temperatur för fiskarna i akvariet och om de redan är tjocka så behövs kanske inte det.
Har aldrig provat att få mina pansarmalar att leka, men det skulle vara intressant att testa någon gång. Lycka till.
MVH Andreas
Menar du att Corydoras är cannibaler?? Är det inte så att där du har dina Corys finns även andra sorters firrar i !!???Ursprungligen skickat av daniel60
Mina pansarmalar rör inte rommen, men de nykläckta ynglen lever farligt. Dock har enstaka yngel av både sterbai och barbatus lyckats överleva hos de vuxna.
Det tror jag inte, men däremot att nåra dör en naturligt död å blir sedan mat åt L-Malarna det tror jag på, å så har vi filtreringen som kan åxå vara den som tar kål på dom små genom att de blir insugna i filtermaterialet utan att kunna ta sej därifrån å dör där.Ursprungligen skickat av daniel60
Kanske är de vuxnas akvarier för sunkigt - där byter jag inte vatten varje dag utan "bara" varje vecka.
mvh Daniel
Kan nog bara tala om mina egna erfarenheter med Corys där Bl. a. ca. 1000 yngel av varierande storlek plus 30-40 tal vuxna går i ett 160 liters kar.Ursprungligen skickat av daniel60
PS. Är det helt klarlagt att pansarmalar inte äter yngel? Varför skulle just de låta bli?
Visst när det gäller rom är det så...Därför måste dessa kläckas separat. Men att de skulle äta av sin avkomma har jag aldrig sett.Ursprungligen skickat av dgqlof
Jag är rätt säker på att mina fläckiga pansarmalar äter alla yngel de kommer åt och jag är *helt* säker på att de äter all rom de kan få loss från rutan och växterna (har själv sett dem gnaga loss romkorn).
Ursprungligen skickat av Poseidon
Visst när det gäller rom är det så...Därför måste dessa kläckas separat. Men att de skulle äta av sin avkomma har jag aldrig sett.
Vissa av mina yngel flyttas till 160 karet ungefär 10 dar efter kläckningen...