Pansarmalar

#1 - 18 februari 2008 11:40
Hej allihop!

Jag ska snart sätta upp mitt första akvarium och undrar om någon har erfarenheter av pansarmalar. Jag tycker att de verkar väldigt trevliga.

Det tycks finns en rad olika sorters pansarmalar. Kan man blanda ett stim med olika sorter, till exempel fyra leopardpansarmal samt två andra pansarmalar (albino till exempel)? Bildar pansarmalarna stim ändå?

Hoppas att någon vet.

-anders
#2 - 18 februari 2008 12:31
De som ser någorlunda lika ut kommer att stimma något tillsammans, men oftast håller de sig till sina blodsbröder.
Jag har 6 olika sorters pansarmalar i mitt stora kar och ingen av sorterna simmar tillsammans någon längre stund med någon annan.
#3 - 18 februari 2008 14:35
har du ett stort kar så kan du väl ha 2 olika arter men de bör vara minst 6-7 st av varje art! att blanda för mycket är inte bra för deras trivsel... När man håller pansarmalar bör man se till att ha god cirkulation för att undvika sedementering där man får en utökad bakterietillväxt som i sin tur gör att malarna lätt insjuknar!
#4 - 18 februari 2008 17:50
Glöm inte att du ska ha finkornig sand (max 2mm, gärna mindre) och att de inte vill ha salt i vattnet. Sen vill jag tipsa om corydoras panda. Riktiga sötnosar :)
#5 - 19 februari 2008 09:30
Ahlqvist skrev:
Glöm inte att du ska ha finkornig sand (max 2mm, gärna mindre) och att de inte vill ha salt i vattnet. Sen vill jag tipsa om corydoras panda. Riktiga sötnosar :)

Hur viktigt är det med finkornig sand egentligen? När jag tittar i såväl akvarieaffärer som på bilder på nätet så är det nästan aldrig sand utan grus.

-anders
#6 - 19 februari 2008 12:36
Ahlqvist skrev:
Glöm inte att du ska ha finkornig sand (max 2mm, gärna mindre)

Jag ser det i din avatar;).
Sir Willow skrev:
Hur viktigt är det med finkornig sand egentligen? När jag tittar i såväl akvarieaffärer som på bilder på nätet så är det nästan aldrig sand utan grus.
Det funkar att ha annan sand/grus med och med stor fördel att detta substrat är runt och inte vasst då det finns risk att de sliter ner skäggtömmarna i det vassa.
Jag har själv Engelsk sjösand 2-3 mm i mina kar förutom ett där jag har finkornig blästersand och malarna i det karet silar sanden i munnen och låter det spruta ut genom gälarna och trivs som fisken i vattnet:p!
#7 - 19 februari 2008 13:05
ansjo skrev:
Jag ser det i din avatar;).

Hehe, fotat från karantänskaret... men jag förstår att det såg lite skumt ut :p De går i sand < 2mm i deras kar nu.
#8 - 19 februari 2008 13:10
Det är möjligt att jag ställer lite korkade frågor men är man nybörjare så är man (och alltid får sig någon ett gott skratt);). Men - är det möjligt att ha olika typer av sand/grus det vill säga att man har fin sand i bara en del av akvariet?

anders
Bilagor:
#9 - 19 februari 2008 13:14
Visst går det, men förr eller senare kommer de att blanda sig och du tappar lite av idén. Kan man bara göra begränsningar med tex plexi eller liknande så gruset stannar dä det ska vara så är det säkert inga problem, men hur snyggt är det?
Sedan finns det kanske tankar att blanda 2 olika grovlekar på gruset men det är heller ingen större idé då det grövre gruset alltid hamnar överst efter en tid.
#10 - 19 februari 2008 13:30
Du kan ha fin sand i ett hörn av akvariet, men det blir sällan snyggt!

Visst klarar sig pansarmalar även med grus, om det är rundkornig grus, men enligt mig blir de aldrig lika lyckliga. Att se ett stim med 5-10 pansarmalar av samma art böka i sanden och sila den ut mellan gälarna är ju underbart :) De är ju gjorda för att leta efter små kräftdjur i sanden, som de gör i naturen.

Du har väl inte missat "Planet catfish" där det finns massor av bilder på alla Corydoras, här är listan med sådana malar:
http://www.planetcatfish.com/catelog/family.php?family_id=1
Där finns även många kort på hur deras miljö ser ut i det vilda! (Grunda floder).
Flera av de corydoras (pansarmalar) som listas är dock inte så vanliga i handeln. Vissa är lättare att hitta än andra.

Jag har märkt att vissa sorter är mer lättskrämda än andra... Mina corydoras Sterbai gömde sig ofta, medan de jag har nu, som jag tror är Corydoras venezuelanus i princip aldrig är rädda och de älskar att ligga uppe på bladen och letar verkligen mat överallt i akvariet, inte bara på botten.

Hoppas du väljer corydoras och finkornig sand, det kommer du nog inte få ångra :)
#11 - 19 februari 2008 13:39
Sir Willow skrev:
Hej allihop!

Jag ska snart sätta upp mitt första akvarium och undrar om någon har erfarenheter av pansarmalar. Jag tycker att de verkar väldigt trevliga.

Det tycks finns en rad olika sorters pansarmalar.

-anders

När du har fått kläm på det där med pansarmalar räknar jag med att du kommer att sätta upp ngn Brochis på önskelistan. De simmar enligt mig i en klass för sig. Kolla t.ex upp B. britskii, rejäla malar.[:-68]:)
#12 - 19 februari 2008 17:24
A C-son skrev:
När du har fått kläm på det där med pansarmalar räknar jag med att du kommer att sätta upp ngn Brochis på önskelistan. De simmar enligt mig i en klass för sig. Kolla t.ex upp B. britskii, rejäla malar.[:-68]:)

Jag har en Brochis Splendens som är min lilla sötnos! :)
Funderar starkt på att skaffa fler, men sist jag kollade prislistan låg de på 85kr/st. :confused:
#13 - 19 februari 2008 17:30
Whistler84 skrev:
Jag har en Brochis Splendens som är min lilla sötnos! :)

Funderar starkt på att skaffa fler, men sist jag kollade prislistan låg de på 85kr/st. :confused:

Va? Det behöver ju inte anses vara speciellt dyrt för dem...Tveka inte, skaffa ett stimm direkt och/eller skicka mig gärna ett PM angående den där listan!
#14 - 19 februari 2008 18:03
Min första kostade 60kr och när jag var nere i butiken sist så sade säljaren att de numera är rätt dyra och kostade 85kr/st. Jag tycker det låter som mycket, men du menar att det är billigt?
#15 - 19 februari 2008 18:13
Whistler84 skrev:
Min första kostade 60kr och när jag var nere i butiken sist så sade säljaren att de numera är rätt dyra och kostade 85kr/st. Jag tycker det låter som mycket, men du menar att det är billigt?

Jag menar att det (iaf här) kan vara ganska så sällan man får tag på dem (när man önskar) så räknar man med t.ex bensinkostnader för att ta sig till "rätt" handlare där de finns så behöver ju inte några tjugolappar upp eller ner ha så värst stor betydelse. Köper man dessutom ett stimm/grupp (vilket jag tycker att man bör göra) så kan man dessutom ibland få mängdrabatt. Man får liksom slå till när tillfälle ges. Jag har sett högre pris än 85kr/st...
#16 - 19 februari 2008 18:15
Flera handlare har dessutom förklarat att de kan vara relativt svårsålda, så som sagt, gillar man dem så tycker jag man skall slå till när de väl finns "hemma"...Flertalet köpare vill ha mindre och billigare pansarmalar, det är liksom sällan t.ex en barnafamilj kommer in i en butik och vill köpa 10 Brochis...

Med all respekt för din tråd Sir Willow vill jag be om ursäkt om jag avvikit aningen men om du nu gillar pansarmalar (vilket jag förutsätter) så lär du med all säkerhet ngn gång ta dig en funderare angående nån Brochi. Vill du i nuläget hålla dig till Corydoras vill jag rekomendera metallpansarmalar (Crydoras aeneus) som är tåliga och brukar tillhöra de lite billigare alternativen.:)
#17 - 20 februari 2008 09:23
Stort tack för alla tips, synpunkter och idéer!! Jag är imponerad över att så många engagerar sig och tar tacksamt emot fler förslag.

Klart jag ska ha pansarmalar :)

-anders

Annons