Du kan ha fin sand i ett hörn av akvariet, men det blir sällan snyggt!
Visst klarar sig pansarmalar även med grus, om det är rundkornig grus, men enligt mig blir de aldrig lika lyckliga. Att se ett stim med 5-10 pansarmalar av samma art böka i sanden och sila den ut mellan gälarna är ju underbart :) De är ju gjorda för att leta efter små kräftdjur i sanden, som de gör i naturen.
Du har väl inte missat "Planet catfish" där det finns massor av bilder på alla Corydoras, här är listan med sådana malar:
http://www.planetcatfish.com/catelog/family.php?family_id=1
Där finns även många kort på hur deras miljö ser ut i det vilda! (Grunda floder).
Flera av de corydoras (pansarmalar) som listas är dock inte så vanliga i handeln. Vissa är lättare att hitta än andra.
Jag har märkt att vissa sorter är mer lättskrämda än andra... Mina corydoras Sterbai gömde sig ofta, medan de jag har nu, som jag tror är
Corydoras venezuelanus i princip aldrig är rädda och de älskar att ligga uppe på bladen och letar verkligen mat överallt i akvariet, inte bara på botten.
Hoppas du väljer corydoras och finkornig sand, det kommer du nog inte få ångra :)