pansarmalar konstigt beteende

#1 - 10 april 2011 12:34
Hej jag har några pansar malar som uppför sig konstigt(Corydoras haraldschultzi)! ibland så lixsom "däckar dom" dvs lägger sig på sidan till och med upp och ned! jag hade pansar malar för några år sen och dom uppförde sig aldrig så, får någon kännsla att det är "söndags exemplar"! allt annat fungerar bra! Är det någon som vet varför dom är så konstiga?

MVH Elias
#2 - 10 april 2011 14:04
Jag kan för övrigt säga att dom har varit så i minst 4 månader! Är det ingen som vet varför dom är så?
#3 - 10 april 2011 16:59
tycker ni att jag ska pröva köpa 2 till och se om dom är "normala"? vill inte vara tjatig men är det ingen som har varit med om det?
#4 - 10 april 2011 18:37
Jag har varit med om det... i somras när jag köpte 4st metall så börja dem lägga sig på sidan och typ "vila" på blad tills slut rörde dem sig knappt o dog.
Killen i affären sa att det kan va för att jag hade "amoniak" i karet. Ska köpa 2st nu i vecka noch pröva om det går om dem börjar betee sig konstigt igen så vet jag inte vad problemet är.

Köp teststickor o kolla om du har amoniak i karet.
#5 - 10 april 2011 19:49
Om det är amoniak så tycker jag att du ska lugna dej med fler fiskar för amoniak är väll lika farligt som nitrit för fiskarna :/ men jag kan ha fel.

Om jag mins rätt så blir amoniak nitrit efter ett tag :/

Men som sakt kan minnas fel men kolla upp det innan du köper fler.
#6 - 10 april 2011 19:50
okej! Dom testerna jag har gjort är på nitrit som är på 0 och PH som är 8 och sen vet jag att jag har hårt vatten. Hur fungerar det med Amonniak har det nått med nitrit att göra? Jag blir ganska förvirrad nu! Kan någon förklara lite närmare hur det fungerar?, skulle bli mycket glad :)
#7 - 10 april 2011 20:06
Hur stort är akvariumet och vad har du för fisk i det ? Det blir amoniak och nitrit av avföringen från fiskarna :( men minns inte detaljerna. Läste det här på forumet iaf. Och sitter bara med telefonen just nu så är inte så lätt att söka igenom forumet :( är dom stilla hela tiden eller är det bara ibland ?
#8 - 10 april 2011 20:16
dom är ganska stilla, ibland ser man dom simma lite! karet är på 220 liter 15 neoner 14 rödmunnar 2 malar som jag inte kan namnet på och 3 svärdbärare! försöker hitta svar här på zoopet men får ingen bra bild på det hela! har fattat att det ska lukta illa men det gör det inte!
#9 - 10 april 2011 20:22
Ok :/ ja tyvärr så har inte jag några tips :( är utanför min nuvarande kunskaps spektrum :/ men borde finnas andra här på forumet som borde kunna ge dej fler tips :)
#10 - 10 april 2011 23:03
Om det är ett nystartat akvarium så kan du få Ammoniak i akvariet utan att det syns Nitrit på testerna. ammoniak bildas innan Nitrit.
#11 - 11 april 2011 08:05
så hur förebygger man det? genom 1 gång i veckans vatten byten? Jag tror dock inte att det är just det som är problemet med mina pansarmalar då dom har varit så i flera månader men jag tror jag fattar mer nu om ammoniak, det är inte lätt det här med kemi men det är ganska intressant hur det fungerar :) jag tror jag ska göra vattenbyten lite oftare DVS 1 gång i veckan!
#12 - 11 april 2011 08:14
Här finns ett bra "schema" över vad som händer med vattnet under en uppstart av ett akvarium:
http://www.bestfish.com/newtank3.html
Kan kanske ge någon en bättre bild hur ammoniak, nitrit och nitrat hänger ihop!
#13 - 11 april 2011 08:19
Tack Nasso ska kolla på sidan nu! men stämmer det att för att förebygga det så ska man göra mer vatten byten i alla fall i början? Akvarimet har varit igång i ca 8 månader man jag flyttade för 4 månader sen så man kan väll säga att den har varit igång 4 månader och jag gör vatten byten varje 2 veckor, är det för sällan? Tack åter igen förlänken, ska kolla i den nu :)
#14 - 11 april 2011 09:05
Kanon vilken bra länk :) allt vart genast mycke enklare att förstå :)
#15 - 11 april 2011 09:08
håller med till 100 :) Tack
#16 - 11 april 2011 09:41
Om det behövs så kan du göra vattenbyten en gång i veckan 30%.
#17 - 11 april 2011 10:17
Virros skrev:
Om det behövs så kan du göra vattenbyten en gång i veckan 30%.

Man ska alltid göra vattenbyten varje vecka!

För övrigt så låter det som att pansarmalarna är sjuka. Tycker du har lite för högt pH för pansarmalar dessutom. Få ordning på vattenvärdena först innan du köper nya.
#18 - 11 april 2011 10:46
okej jag har precis köpt en till stor rot så jag hoppas PH:t går ner dessutom använder jag APT PH down vilket jag inte tycker fungerar så bra! får hoppas rötterna (har flera) hjälper! finns det något annat sätt att få ner den "naturligt" gillar inte att sätta in droppar.

Tack för alla svar!
#19 - 11 april 2011 11:06
eliyao skrev:
okej jag har precis köpt en till stor rot så jag hoppas PH:t går ner dessutom använder jag APT PH down vilket jag inte tycker fungerar så bra! får hoppas rötterna (har flera) hjälper! finns det något annat sätt att få ner den "naturligt" gillar inte att sätta in droppar.

Tack för alla svar!

alkottar ska vara riktigt effektiva;)
Har aldrig prövat själv dock...

lite högt ph har du nog... men om det ligger på den nivån konstant så är det inte så farligt (har själv 7,5) men om det hoppar upp och ner hela tiden, då är det mer ansträngande för fiskarna att anpassa sej efter värdena.

Gör regelbundna vattenbyten och ha tålamod;)
#20 - 11 april 2011 12:07
Ja jag ska börja göra byten 1 gång i veckan men ska man fortsätta med det i all evighet eller kan man efter några månader börja göra det varannan vecka?
#21 - 11 april 2011 13:29
Det är bara att fortsätta i all evighet. Vattenbytena är grunden i ett sunt akvarium.
Du städar ju varje vecka hemma, det kan inte ersättas med sanering då och då.
#22 - 11 april 2011 13:43
ska också börja städa 1 gång i veckan då :) tack för svaren ha en trevlig vecka!

Annons