pansarmals yngel

#1 - 13 april 2010 21:06
[LEFT]mina albino pansar malar la rom nu i lördags och där här gången kunde jag ta upp dem innan dem andra fiskarna han käka upp alla. :) flyttade dem till en liten yngelbunke i ett annat akvarium jag har med några andra pansar malar och lite räkor.
nu upptäckte jag precis att en redan kläckts :S vad jag förstod så skulle de dröja ca 7 dagar. fattar ingen ting, hur ska jag göra med den nu? dem andra har inte kläckts och jag vet inte ens om dem lever ännu...
[/LEFT]
#2 - 14 april 2010 06:51
Grattis :)
Jag har små pluttar (C. trilineatus) som är 1½ vecka gamla nu :D
Har försökt kläcka mina albinos oxå men de möglar bara hela tiden [:o]

Vänta till imorgon sen kan du börja mata 2-3ggr/dag och då får du även försöka rengöra botten när du ser att det blir mycket bajs för de bajsar nåt kopiöst :p
Vattenbyte ca. 2ggr/dag.

Lycka till :D
#3 - 14 april 2010 07:16
Jag får en del yngel att överleva genom att placera några kantiga stenar med lite mellanrum, precis så pansarmalarna inte kommer in och sen klämmer fast anubias i skrevorna! Då leker de och lägger rom bland anubiasen och korn ramlar ner mellan stenarna och ynglen skyddas där bland stenarna och kan klara sig tills de blir tillräckligt stora för att inte bli mat:)
#4 - 14 april 2010 08:11
åheim skrev:
Jag får en del yngel att överleva genom att placera några kantiga stenar med lite mellanrum, precis så pansarmalarna inte kommer in och sen klämmer fast anubias i skrevorna! Då leker de och lägger rom bland anubiasen och korn ramlar ner mellan stenarna och ynglen skyddas där bland stenarna och kan klara sig tills de blir tillräckligt stora för att inte bli mat:)

Tänk om man ändå kunde vara så klurig ;) Har du bild på det hela?
#5 - 14 april 2010 12:26
Nina82 skrev:
Grattis :)

Jag har små pluttar (C. trilineatus) som är 1½ vecka gamla nu :D

Har försökt kläcka mina albinos oxå men de möglar bara hela tiden [:o]

Vänta till imorgon sen kan du börja mata 2-3ggr/dag och då får du även försöka rengöra botten när du ser att det blir mycket bajs för de bajsar nåt kopiöst :p

Vattenbyte ca. 2ggr/dag.

Lycka till :D

tack så mycket! :D tror dem andra möglat för mig med :S
#6 - 14 april 2010 12:27
smart! :D men ger du dem mat då? :P

Annons