pansarmals yngel

#1 - 28 januari 2005 21:48
Jag har nyss sett att jag har fått en tillökning på pansarmals delen :) Det är 4-5 stycken små saker som åker omkring.
Hur stor chans är det att dem kommer klara sig? Dem har varit levande i ungefär 1 dag tror jag. (det är metall pansarmal jag pratar om)

tacksam för svar // olle
#2 - 29 januari 2005 01:07
Grattis!
Hur många som klarar sig beror på en massa saker:
1. Finns det fiskar som vill äta upp dem? Ibland går ynglen inte ens säkra för föräldrarna.
2. Finns det gömställen? Javamossa är jättebra.
3. Finns det mat? Nykläckt artemia då och då gillar de, men Baby-Star går också bra. Samt en massa andra yngelfoder.
4. Är det rent i akvariet? Corydorasyngel kan vara mycket känsliga, så det gäller att byta vatten ofta. Tror iofs att C. aeneus (metallpansarmal) hör till de tåligare arterna. När mina C. sterbai lekt har ett eller två yngel per kull klarat sig.
Det låter lite underligt att du bara har 4-5 yngel. De är ju inte helt lätta att se, så jag tror att det finns fler.
Om du hittar rom på växterna eller rutorna kan du flytta den till en kläckningsburk. Hur du bär dig åt finns det massor skrivet om i detta forum.
mvh Daniel
#3 - 29 januari 2005 13:08
Ojj sry :) Glömde skriva att jag har dom i en innhägnad. Jag tog bara för att testa några ägg från de stora karet och la ner i en yngel bur i 54 liters karet. Så dom är säkra där. Och jag har räknat dem till 7 stycken nu. Jag har smulat sönder vanligt flingfoder och lagt ner de så det sjunkit till botten. Det värkade dem äta , och så har jag lagt ner små små delar av alg tabletter. Byta vatten ofta. okej. Jag byter inte vatten så ofta i det karet. Kanske borde göra det. Det går en kampfisk där bara.

Me so happy :D tack för svaret daniel ;)
#4 - 29 januari 2005 14:31
Algtabletter lär de inte äta - pansarmalar är inga växtätare. Lycka till!
mvh Daniel

Annons