Jag har haft fjärilar i fem år, och de har alltid mått bra. Jag matar dem endast med levande foder, mestadels syrsor (1-2,5 cm), men också med flugor, myror, spindlar, mygg, småfisk, mask och allt annat som sprattlar och får plats i munnen på dem. De äter allt jag ger dem utan att tveka en sekund. De har aldrig velat äta någonting som inte sprattlar. Så enligt mina erfarenheter äter de ENDAST levande foder, och ratar ALLT annat, även döda syrsor, flugor och maskar.
De vill ha ganska mjukt och surt vatten, så mycket storbladiga flytväxter som möjligt, och dämpat ljus om detta är möjligt. De vill inte ha för stark vattencirkulation, utan trivs bäst i ganska stilla eller långsamt flytande vatten som är torvfiltrerat. Pantodon Bucholzi är skymningsaktiv, och detta märks, då de gömmer sig i flytväxterna på dagen, men börjar simma runt i burken så fort ljuset släcks. Om man har problem att få den att äta i början kan man hålla belysningen släckt, utfodra med syrsor, och hoppas på det bästa. Detta har dock nästan aldrig varit ett problem för mig.
De har mycket interessanta jakttekniker. Om man har ganska så kraftig ström i akvariet gömmer de sig i en flytväxt, och när maten kommer flytande på ena sidan av dem simmar de efter ganska långsamt för att sedan öka farten ju närmare bytet den kommer, när de är tillräckligt nära tar han tag i bytet och sväljer det helt.
Om man däremot har trögt flytande vatten lägger de sig i 45 graders vinkel mot strömmen och väntar på att bytet skall komma flytande, och när detta händer skjuter han blixtsnabbt fram ur en flytväxt och sväljer bytet. Om vattnet är stilla placerar han bröstfenornas spetsar och ryggen mot vattenytan och känner av vibrationerna av sprattlande insekter på ytan, simmar fram och äter, för att sedan återvända till vegetationen.
Jag har för tillfället bara en fjäril (8-9 cm), och han bor i min sällskapstank på 200 liter tillsmmans med ett par paletter, ett par blåciklider, tre väderålar (också några av mina favoriter) och en ancistrusmal. Ph ligger på ungefär 6.7, vattnet är ganska mjukt. Väldigt välplanterad burk med sex svärdsplantor, ett gäng hygrophila, stora och små vallisnerior samt en del Javamossa. Han trivs finfint där och äter ungefär 2-3 syrsor om dagen, det är dock en del problem med blåcikliderna, då de tycker att hans trådlika bukfenor ser goda ut...
Fjärilsfisken är också en förbannat bra hoppare, och min första dog på det sättet. Det finns däremot ganska roliga saker man kan uppnå om man nu orkar. Skaffa ett högt akvarium, fyll det med vatten upp till 25-30 cm, sätt flytväxter och hängande landväxter längs kanterna och sätt några grenar nära vattnet, där du placerar syrsor och sådant, och fjärilsfisken kommer att (om du har tur och fått en bra fjäril) hoppa upp och nappa syrsan i luften. Detta gör de i naturen, och det ser riktigt snyggt ut, så det är värt ett försök.
Lycka till, hoppas att detta hjälpte folk som ej vet hur man skall sköta dem...