Papegojciklid

#1 - 21 maj 2003 09:49
Hej!

Är fortfarande nybörjare så därför skapar jag ett nytt ämne här :)

Har köpt 2 papegoj cilkider igår och problemet är att dessa gömmer sig HELA tiden under min trädrot. Hur lockar jag fram dessa så dem inte svälter ihjäl. Ska jag låta dem vara i några dagar så dem vänjer sig sin nya omgivning?

Tack på förhand!
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 21 maj 2003 11:50
De kommer nog fram när de blir hungriga - fiskar kan klara sig utan mat i åtskilliga veckor utan att svälta ihjäl.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#3 - 21 maj 2003 12:11
Får dom bara lite lugn och ro så dom vänjer sig vid sin nya omgivning så kommer dom fram och äter...

540l. Malawi + Frontosor
222l. Malawi yngelkar
170l. Hypancistrus zebra
50l. Malawi yngelkar
#4 - 21 maj 2003 20:36
Men är det normalt att ciklider gömmer sig?
I mitt andra akvarium där jag har andra fiskar så gömde dem sig inte när jag slängde i dem i det nya karet.
#5 - 21 maj 2003 20:59
Papegojcikliderna är lite speciella till lynnet. Mina är de största fegisarna jag skådat... Honan gömmer sig sedan första dagen (4 månader sedan) och kommer bara fram när man matar, medan hannen har blvit tuffare med tiden och vågar stå och kika på en genom glaset. Detta är ingen vanlig fisk du har skaffat!
#6 - 21 maj 2003 21:00
Spana in denna sidan! http://www.geocities.com/blood_parrot_girl/Blood_Parrot_Page.htm
#7 - 22 maj 2003 11:04
Jag matar dessa fegisar med Tetra Min Pro och Cichklid Gold. Affären rekommenderade det sista till mig.. Rätt mat?
#8 - 22 maj 2003 17:53
nej men de beror lite på vilken personlighet fiskarna har, är de mesiga så gömmer de sej ett bra tag, jag har själv ett par av grönbågciklid, som man knappast ser förrutom när man matar dom med (små vita prickar som är i fryst tillstånd) som far omkring när man de smälter upp. ganska kul att se de äta just dom.

*snyft*
#9 - 22 maj 2003 17:55
De äter allt!
Huvudsaken är nog att man ger dem en varierad kost så att de får i sig alla vitaminer och mineraler. Mina älskar räkmix och röda mygglarver men, som sagt, vanligt flingfoder och pellets går också ner.

Annons