Alla ciklider är revirhävdande och tuffa.
Speciellt stora ciklider som har sitt ursprung i centralamerika är väldigt tuffa. Jag har haft flera arter sådana och det funkar max. med ett par av sådana (och kanske ihop med någon stor pleco) även om akvariet är stort (mer än 400 L)
Däremot så skulle jag vilja påstå att avelsformen papegojcikliden normalt är mindre aggressiv än övriga centralamerikanska ciklider. Att Micke_A skriver att den skulle vara aggressivare bara för att det är en avelsform stämmer inte.
Dock även om den i genomsnitt är mindre aggressiv än sina "natursläktingar" så innebär det dock fortfarande att den ändå är rätt tuff vilket man för tänka på vid val av storlek på akvariet (hur stort är ditt), inredning och vid val av andra fiskar i akvariet.
Hmm, att jag skulle ha skrivit att de är aggressivare för att det är en avelsform har du nog fått om stjärtfenan :p Jag menade att på grund av att det är en avelsform av en aggressiv och storvuxen art, alltså är det inte så konstigt att även "papegojan" kan vara aggressiv och revirhävdande, och nå en rätt ansenlig storlek. Men som jag sa, på grund av dess krumma form så har den nog svårt att hävda sig mot t.ex en normal Midas eller Red Devil.