Papegojciklid är ett odjur?

#1 - 5 augusti 2009 12:58
Okej. Nu kom det jag befarat. Som jag tror jar mina papegojciklider bitit ighäl min enda eldstjärt: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=272.

Fasen vad sur jag är!

Jag blev varnad att ha papegojciklider då de när de blir större som mina är snart 1 år så blir de mera aggresiva och äter upp andra fiskar och är arga. Hur ska jag göra med detta??? Vad för fiskar kan jag ha tillsammans med papegojciklider och varför kan de har ätit upp min eldstjärt? *ledsen*
Guest
#2 - 5 augusti 2009 13:03
Andra ciklider?
Bilagor:
#3 - 5 augusti 2009 13:08
Narii skrev:
Andra ciklider?

Nej bara de två papegojcikliderna. Sedan har jag 3 malar (1 av dem är gammal) och 1 colombiatetra (gammal fisk) och 1 kampfisk (gammal fisk). De lever fortfarande. Dock för 1 vecka sen hittade jag min bulldog-mal död också. Vet inte vad som hänt där. Om han blev dödad av någon eller dog av annat.
#4 - 5 augusti 2009 13:16
Förmodligen menade han att du kan ha andra ciklier. Att "papegojcikliden" kan vara aggressiv är inte så konstigt, med tanke på att den troligtvis är en missbildad och muterad form av Amphilophus citrinellum/labiatus (Midasciklid/Red Devil), som är två av de största och aggressivaste centralamerikanska cikliderna.

Andra centralamerikaner kan funka med dem, men de bör nog inte vara för aggressiva, eftersom jag tror att "papegojans" klumpiga kropp, och missformade mun kanske gör att de inte kan hävda sig så bra mot normalformade släktingar.

Att eldstjärten strök med beror nog på att "papegojorna" började hävda revir. Kanske eldstjärten försökte bråka med dem, då även eldstjärtar kan vara ganska aggressiva och revirhävdande.
Guest
#5 - 5 augusti 2009 13:34
Ja, jag hade lite bråttom. Menade att du kan ha andra CA-ciklider med dina papegojor.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 5 augusti 2009 13:36
Alla ciklider är revirhävdande och tuffa.
Speciellt stora ciklider som har sitt ursprung i centralamerika är väldigt tuffa. Jag har haft flera arter sådana och det funkar max. med ett par av sådana (och kanske ihop med någon stor pleco) även om akvariet är stort (mer än 400 L)

Däremot så skulle jag vilja påstå att avelsformen papegojcikliden normalt är mindre aggressiv än övriga centralamerikanska ciklider. Att Micke_A skriver att den skulle vara aggressivare bara för att det är en avelsform stämmer inte.
Dock även om den i genomsnitt är mindre aggressiv än sina "natursläktingar" så innebär det dock fortfarande att den ändå är rätt tuff vilket man för tänka på vid val av storlek på akvariet (hur stort är ditt), inredning och vid val av andra fiskar i akvariet.
#7 - 5 augusti 2009 13:45
Alla ciklider är revirhävdande och tuffa.

Speciellt stora ciklider som har sitt ursprung i centralamerika är väldigt tuffa. Jag har haft flera arter sådana och det funkar max. med ett par av sådana (och kanske ihop med någon stor pleco) även om akvariet är stort (mer än 400 L)

Däremot så skulle jag vilja påstå att avelsformen papegojcikliden normalt är mindre aggressiv än övriga centralamerikanska ciklider. Att Micke_A skriver att den skulle vara aggressivare bara för att det är en avelsform stämmer inte.

Dock även om den i genomsnitt är mindre aggressiv än sina "natursläktingar" så innebär det dock fortfarande att den ändå är rätt tuff vilket man för tänka på vid val av storlek på akvariet (hur stort är ditt), inredning och vid val av andra fiskar i akvariet.

Hmm, att jag skulle ha skrivit att de är aggressivare för att det är en avelsform har du nog fått om stjärtfenan :p Jag menade att på grund av att det är en avelsform av en aggressiv och storvuxen art, alltså är det inte så konstigt att även "papegojan" kan vara aggressiv och revirhävdande, och nå en rätt ansenlig storlek. Men som jag sa, på grund av dess krumma form så har den nog svårt att hävda sig mot t.ex en normal Midas eller Red Devil.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 5 augusti 2009 14:52
Micke_A skrev:
Hmm, att jag skulle ha skrivit att de är aggressivare för att det är en avelsform har du nog fått om stjärtfenan :p Jag menade att på grund av att det är en avelsform av en aggressiv och storvuxen art, alltså är det inte så konstigt att även "papegojan" kan vara aggressiv och revirhävdande, och nå en rätt ansenlig storlek. Men som jag sa, på grund av dess krumma form så har den nog svårt att hävda sig mot t.ex en normal Midas eller Red Devil.

Ok då missförstod jag dig och vi är överens
#9 - 5 augusti 2009 14:58
Ok då missförstod jag dig och vi är överens

Skönt att höra :)
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 5 augusti 2009 15:06
Ställde en fråga ovan - hur stort akvarium har du?
#11 - 5 augusti 2009 17:00

Till mig?
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 5 augusti 2009 17:29
Micke_A skrev:
Till mig?

Knappast det är väl inte "din tråd" och jag tror inte att du har papegojciklider i ditt akvarium;)
#13 - 5 augusti 2009 19:58

90l. Så inte så stort. De är inte agressiva mot andra fiskar. De är nära och bra ihop med kampfisken och de andra malarna simmar de ihop med sida vid sida. Men eldstjärten gick bort :(
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 5 augusti 2009 20:15
Jejja2 skrev:
90l. Så inte så stort. De är inte agressiva mot andra fiskar. De är nära och bra ihop med kampfisken och de andra malarna simmar de ihop med sida vid sida. Men eldstjärten gick bort :(

Det är på tok för litet - antingen växer de till sig och då kommer de att ta livet av det mesta i akvariet, eller så växer de inte till sig - dvs de blir krymplingar.

Så mitt förslag är -
antingen skaffa ett betydligt större akvarium
eller gör dig av med papegojcikliderna
#15 - 5 augusti 2009 20:22
gör dig av med papegojerna och skaffa något annat istället, typ kanske någon fin tetra, typ neontetra :).
Guest
#16 - 5 augusti 2009 20:55
Eller skaffa ett större kar. Papegojorna har en charm utan dess like
#17 - 5 augusti 2009 22:09
Hur ser man om de "mår dåligt" för att det är förlitet då? Personligen så tycker jag att bara de har ett bra vatten med bra värde och att man sköter fiskarna. Mitt akvarium är ett hörnakvarium med välvd ruta. Det ser större ut än vad det är. Mina vattenvärden är jättebra och fiskarna mår kalas. Visst ska kolla efter ett större kar, men det får inte plats i våran lilla 2a.
#18 - 5 augusti 2009 22:15
Med tanke på att de kan bli upp mot 30 cm, och att de (om det är ett par) förmodligen kommer att vända upp och ner på akvariet när de är i lektagen, och attackera de andra fiskarna, så är det nog bäst att byta in dem.
#19 - 5 augusti 2009 22:52
Micke_A skrev:
Med tanke på att de kan bli upp mot 30 cm, och att de (om det är ett par) förmodligen kommer att vända upp och ner på akvariet när de är i lektagen, och attackera de andra fiskarna, så är det nog bäst att byta in dem.

De har laggt ägg flera gånger. Inte haft problem med dem alls då. De vaktar dock äggen. och ja,... De rör runt sanden överallt, men det är det enda som de gör innan de leker.
#20 - 5 augusti 2009 23:00
När de blir större så kommer nog deras lekförberedelser att bli mer påtagliga.
#21 - 5 augusti 2009 23:50
Micke_A skrev:
När de blir större så kommer nog deras lekförberedelser att bli mer påtagliga.

Hm okej... ska kolla vad det finns för hörnakvarium som går in på 60 cm...

Annons