Ni får ursäkta mig men Vad är det gnäll om ??
Jag älskar dessa fiskar minst sagt !
Det är som en svart man och en vit kvinna har barn inte hatar vi de för att de är varken svarta eller vita !
Om man inte gillar de köp inte och låt andra njuta av dena vackra skapelse !
Det var så många debbater om dessa fiskar ! Låt det bara vara ! Köp inte de !
Jag har själv 4 st och haft de länge och inget konstigt med de !!!
Jag rekommenderar att trådskaparen gör vatten test och kan se själv om det var vatten kvalite eller kanske se över foder eller hur stor kar var de i ?
Allt kan spela roll inte bara att det var just papegojfisk !
Tänk på det .... man ser andra trådar om fisk död eller om städfiskar som dör .... ingen vet varför men då säger man inte att det är avlade fiskar och det är just därför de dog , 90 % ÄR AVELSFORMER !
Tjing !
Man kan inte jämföra att en vit och en svart människa skaffar barn tillsammans, med att avla fram djur (som fiskar som knappt kan simma, eller hundar och katter som har problem med andningen på grund av sina platta ansikten), eftersom två människor som skaffar barn tillsammans gör det frivilligt, och barnet blir knappast missbildat på grund av att föräldrarna är av olika raser. Att däremot avla fram missbildade djur, djur som inte har nå´n egen talan, som har svårt att fungera normalt, för att de som tar fram dem vill tjäna pengar, för att sticka ut från mängden, för att visa hur "duktiga" genforskare de är, eller vad det nu må vara, är tämligen oetiskt. Att papegojciklider ofta färgas, visar ju hur oseriös den branschen är. Att det har blivit så många debatter om papegojcikliderna är just för att det anses oetiskt att avla fram djur på det sättet, djur som har svårt att fungera normalt. Tror t.o.m att det finns en regel om att man inte får avla fram djur som lider på grund av utseendet, men den regeln verkar väldigt tandlös, eftersom det avlas fiskar, och föds upp hundar och katter med rasstandarder som enligt den regeln borde vara förbjudna. Och det verkar ligga i tiden nu, att sticka ut, vilket djuren som avlas fram får lida för.
Man kan tycka att synen på djur borde vara bättre nu än förr, men t.ex perserkatternas extremt platta ansikten är ju ett rätt nytt påfund, förr såg de betydligt mer ut som normala katter, och hade inte så stora problem med andning, och rinnande ögon. Jag har hört att en del av dem är tydligen så extrema att de inte kan äta ur skålar.
Med det här menar jag inte att det inte kan finnas andra förklaringar till att den dog, men eftersom jag inte vet vattenvärden och annat, så vill jag inte spekulera i det.
Kjell: Försämrar det inte slemskiktet att de färgar dem? Och immunförsvaret blir väl sämre av stressen de utsätts för?