Papegojjfisk + avkomma ... vad göra ??

#1 - 10 oktober 2011 08:42
Har två orange papegojfiskar, en hona och en hane har det visat sig idag efter att ha haft dom i 2 månaders tid =)
Imorse såg jag att den ena simmade väldigt konstigt, den lixom hoppade från botten och upp mot väggen (har en bergsvägg på ena långsidan) jag kikade närmre och såg då att där finns MASSOR av små vita ägg =O

Vad göra ??

finns det någon chans att dom kanske kläcks, då efter ca 5 dygn som det står i beskrivningen, lr kommer äggen bli uppätna ??

Ska ja flytta på fiskarna så att äggen får vara i fred ?
då kanske det finns en chans att dom kläcks och ynglen överlever?
för dom behöver väl inte sina "föräldrar" då??

har bara papegojjerna och 3 små malar i karet.
#2 - 10 oktober 2011 14:22
Att de lägger ägg är tyvärr ingen garanti att det är en hane och en hona, kan även vara två honor. Var äggen verkligen vita, som mjölk, och inte gråaktiga? I så fall var de nog inte befruktade.

Vad jag har förstått, så lägger "papegojcikliden" (en missbildad avelsform, som förmodligen har sitt ursprung i Amphilophus citrinellum/labiatus) ofta ägg, men att det oftast inte blir nå´t av dem. Kanske är åtminstone den ena partnern ofta steril. Jag har sett vad som såg ut som zebraciklider, som hade samma form som "papegojcikliden", så min gissning är att den ena partnern måste vara en annan art, t.ex en zebraciklid, för att det ska bli livsdugliga ägg och yngel.

Men om du skulle ha tur, och det blir yngel, så klarar de sig nog bättre med föräldrarna, i alla fall så länge de är ägg, då det där "hoppandet" du såg är att den ena föräldern står och fläktar friskt vatten över äggen, och gör rent dem. Beroende på vad det är för malar, så bör de inte utgöra nå´n fara för simmande yngel, men du skulle kunna flytta malarna i så fall. Men vänta och se ifall det blir yngel först, så du inte flyttar dem i onödan.
#3 - 10 oktober 2011 17:18
ca 10 av minst 100 ägg är vita, resten är gråa lr lixom grumliga ... så då kanske det blir några yngel ändå om dom lyckas överleva =/

ringde djuraffärn jag köpte dom av och hon ringde en expert som dom har mycket hjälp av och ringde sedan upp mig.
Hon sa att det finns chanser att det blir några yngel, men oftast hinner dom bli uppätna av föräldrarna så fort dom kläckts =(
många ggr blir det dessutom inte ens några yngel av äggen, utan det kan ta 2-3 ggr innan det blir yngel av äggen.
Men har dom väl lagt ägg en gång i karet man har dom i, så kommer dom fortsätta att lägga ägg...

Jag har en chokladmal och två bruna med mörka prickar på ( vet ej vad arten heter) men det är sådana där vanliga sugmalar =)
så dom kommer nog kanske att käka upp äggen under natten när honan sover =/

jag ska iaf avvakta och se.. de tog visst ett par dygn innan äggen kläcktes.. funderar på att köpa ett yngelkar, och hålla utkik i karet om det blir några yngel och isf så kanske man kan hinna rädda nåt lr några och ha dom i yngelkaret den första tiden ?
#4 - 10 oktober 2011 17:31
emmelie87 skrev:
ca 10 av minst 100 ägg är vita, resten är gråa lr lixom grumliga ... så då kanske det blir några yngel ändå om dom lyckas överleva =/

ringde djuraffärn jag köpte dom av och hon ringde en expert som dom har mycket hjälp av och ringde sedan upp mig.

Hon sa att det finns chanser att det blir några yngel, men oftast hinner dom bli uppätna av föräldrarna så fort dom kläckts =(

många ggr blir det dessutom inte ens några yngel av äggen, utan det kan ta 2-3 ggr innan det blir yngel av äggen.

Men har dom väl lagt ägg en gång i karet man har dom i, så kommer dom fortsätta att lägga ägg...

Jag har en chokladmal och två bruna med mörka prickar på ( vet ej vad arten heter) men det är sådana där vanliga sugmalar =)

så dom kommer nog kanske att käka upp äggen under natten när honan sover =/

jag ska iaf avvakta och se.. de tog visst ett par dygn innan äggen kläcktes.. funderar på att köpa ett yngelkar, och hålla utkik i karet om det blir några yngel och isf så kanske man kan hinna rädda nåt lr några och ha dom i yngelkaret den första tiden ?

Chokladmalar älskar rom!
Har du inga stenar i akvariet? Oftast lägger den här typen av ciklider romen på en sten i alla fall naturformen av dessa.
#5 - 10 oktober 2011 17:35
ojoj då.. då hoppas jag att min chokladmal e snäll å håller sig borta från rommen!!
honan vaktar äggen riktigt flitigt å puttar bort malarna när dom kommer i närheten... även mig puttar hon på, (genom glaset) när ja kikar på henne..

Jag har en bakgrund fastlimmad på glaset i karet som är en bergvägg typ, där har hon satt all rom =)
#6 - 10 oktober 2011 18:20
Berätta gärna hur det går :) lycka till ^.^
#7 - 11 oktober 2011 11:46
Det ska jag göra =)
första natten har iaf gått bra, äggen finns kvar så malarna verkar inte ha fått komma i närheten, lr inte visat nåt intresse för att vilja äta upp dom.

Är faktiskt lite inne på att åka och köpa mig ett större kar, och flytta över alla fiskar i det och låta äggen vara kvar i detta mindre..
Med ett större kar kan jag dessutom köpa till fler firrar ;)
i det jag har nu finns bara papegojjerna och 3 malar.

Som sagt, det är ca 10 ägg som är mjölkvita, och om jag fattade rätt så ska dessa vita ägg vara befruktade ? =)
så då finns det ju en chans att de faktiskt blir yngel !
#8 - 11 oktober 2011 13:09
Nej, de vita är obefruktade och/eller döda. Hur stort är akvariet? De härstammar som sagt från stora, aggressiva centralamerikaner som blir runt 30 cm, och de största "papegojciklider" jag har sett var inte mycket mindre. Ja, ju större desto bättre :)
#9 - 11 oktober 2011 13:28
Så de gråa/grumliga äggen är befruktade??
för isf blir det mååånga yngel om jag har tur att de överlever =) det är MINST 100 ägg iaf.

Mitt kar är bara på 96 liter, för litet, ja vet !
men enligt djuraffärn kunde ja ha pappegojjorna där i tills dom blev större, och om jag int hade fler fiskar i som tog plats.
Men jag vill som sagt köpa ett större, på iaf 150 liter så att jag kan ha några andra fiskar i oxå, och skulle det nu bli yngel och några överlever så skulle ja vilja spara en fisk lr två ;)

Mina papegojjor e inte så stora än, kanske 10-15 cm stora bara.
#10 - 11 oktober 2011 14:55
emmelie87 skrev:
Så de gråa/grumliga äggen är befruktade??

för isf blir det mååånga yngel om jag har tur att de överlever =) det är MINST 100 ägg iaf.

Mitt kar är bara på 96 liter, för litet, ja vet !

men enligt djuraffärn kunde ja ha pappegojjorna där i tills dom blev större, och om jag int hade fler fiskar i som tog plats.

Men jag vill som sagt köpa ett större, på iaf 150 liter så att jag kan ha några andra fiskar i oxå, och skulle det nu bli yngel och några överlever så skulle ja vilja spara en fisk lr två ;)

Mina papegojjor e inte så stora än, kanske 10-15 cm stora bara.

Är det något liknade de här du har? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=845&SOK=1
Då ser du också att även ett 150 liters är för litet.

Jag vill också påpeka att personalen i affären gjorde fel som rekommenderade dig dessa fiskar och akvarium. Men du har också ett visst ansvar att läsa på och skaffa dig kunskap om de djur du skall hålla.

Vi gör alla misstag! Det är bara att lära av dom och ”göra om göra rätt”!

Om du vill lära dig mer om centralamerikanska ciklider så finns det massor av bra information och kunskap här
http://www.ciklid.org/forum/forumdisplay.php?f=21
#11 - 11 oktober 2011 15:19
mina firrar verkar ändå må väldigt bra i karet jag har idag till dom och ökar jag nu till ett på minst 150, kanske hittar ett större, beror på vad priset ligger på, så kommer dom att inte må sämre precis om man jämnför med det som dom simmar i idag.
Givetvis har jag läst på innan jag köpte dessa fiskar och jag bad även djuraffären om hjälp och mycket info fick jag.
Dom har en fiskexpert i sin butik en gång i veckan som jag pratade med och det var hon som sa att så länge jag bara har dessa två fiskar, och så länge dom mår bra och inte visar tecken på att vantrivas m.m så skulle det inte vara några problem, men inom ett år så skulle jag byta till ett större kar då dom växer ur det jag har idag ganska snabbt.
Och nu är det så att jag SKA köpa mig ett större kar, men har varken råd lr plats att köpa ett på över 200 liter just nu...

Men nu handlar denna tråden om hur man gör för att äggen/ynglen ska klara sig och inte om hur stort mitt kar är !
#12 - 11 oktober 2011 15:52
emmelie87 skrev:
mina firrar verkar ändå må väldigt bra i karet jag har idag till dom och ökar jag nu till ett på minst 150, kanske hittar ett större, beror på vad priset ligger på, så kommer dom att inte må sämre precis om man jämnför med det som dom simmar i idag.

Givetvis har jag läst på innan jag köpte dessa fiskar och jag bad även djuraffären om hjälp och mycket info fick jag.

Dom har en fiskexpert i sin butik en gång i veckan som jag pratade med och det var hon som sa att så länge jag bara har dessa två fiskar, och så länge dom mår bra och inte visar tecken på att vantrivas m.m så skulle det inte vara några problem, men inom ett år så skulle jag byta till ett större kar då dom växer ur det jag har idag ganska snabbt.

Och nu är det så att jag SKA köpa mig ett större kar, men har varken råd lr plats att köpa ett på över 200 liter just nu...

Men nu handlar denna tråden om hur man gör för att äggen/ynglen ska klara sig och inte om hur stort mitt kar är !

Går tillrättavisad och ställer mig i skamvrån och håller truten…….
#13 - 18 oktober 2011 09:16
Uppdatering : många ägg ändrade färg och blev vita, alltså dog dom antar jag. Många blev även uppätna.. MEN 5 yngel blev det som jag nu lyckades rädda livet på och som nu är i ett yngelkar för att inte bli mat dom oxå =)

ska bli spännande att se hur detta fortskrider =)
#14 - 18 oktober 2011 09:33
grattis till ynglen, ta gärna ett kort och länka hit det hade varit kul att se dom.:)
Jag har själv en hane och hona som lade ägg med dom blev nog uppätna för botiorna simmade bara in till dom hela tiden och dom lyckades inte få ut dom.

Annons