Papigojciklid

#1 - 8 november 2009 17:23
Hur ser man skolnaden på hona hane
#2 - 8 november 2009 18:31
Näst intill...om inte helt......omöjligt;)
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 8 november 2009 18:33
Står lite grann i artbeskrivningen http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=845&SOK=1
#4 - 11 november 2009 23:28
enda ja sett som skiljer mina åt är att honan har oval pupill och hanen helt rund de är säkert dock bara en tillfällighet=)

om du nu inte menar Hoplarchus psittacus eller Aristochromis christyi?=P
#5 - 12 november 2009 00:40
CuRSeD skrev:
enda ja sett som skiljer mina åt är att honan har oval pupill och hanen helt rund de är säkert dock bara en tillfällighet=)

om du nu inte menar Hoplarchus psittacus eller Aristochromis christyi?=P

Ja, det är nog en tillfällighet (oval pupill låter som ännu en missbildning), och angående det andra, troligtvis inte :p

Eftersom de är såpass missbildade så är det nog rätt svårt att se de naturliga könsskillnaderna. Men hanarna blir väl lite större och kraftigare (tänk på att de kan bli upp mot 30 cm), och har lite längre fenor. Pannpuckeln som särskilt hanarna av ursprungsarten får är nog nästintill obefintlig på grund av den insjunkna pannan.
#6 - 12 november 2009 10:22
Micke_A skrev:
Ja, det är nog en tillfällighet (oval pupill låter som ännu en missbildning), och angående det andra, troligtvis inte :p

Eftersom de är såpass missbildade så är det nog rätt svårt att se de naturliga könsskillnaderna. Men hanarna blir väl lite större och kraftigare (tänk på att de kan bli upp mot 30 cm), och har lite längre fenor. Pannpuckeln som särskilt hanarna av ursprungsarten får är nog nästintill obefintlig på grund av den insjunkna pannan.

ja jo de är väl så, dom stackrarna kan ju inte ens stänga munnen, men bits gör dom och kraft har de i sina missbildade trutar. :P
Mina har lekt flera gånger men verkar väldigt svårt för dom att få rommen befruktad.
#7 - 12 november 2009 12:13
papegöjciklid

niboo42 skrev:
Hur ser man skolnaden på hona hane

Jag sålde för några veckor sen, ett par som flertalet gånger hade och passade ägg, tills mina Ancistrus tog dem.
På detta par var där tydlig könsskillnad, då hanbns rygg- och bukfinner var längre, som på de flesta SA-ciklider.
#8 - 12 november 2009 13:55
CuRSeD skrev:
ja jo de är väl så, dom stackrarna kan ju inte ens stänga munnen, men bits gör dom och kraft har de i sina missbildade trutar. :P

Mina har lekt flera gånger men verkar väldigt svårt för dom att få rommen befruktad.

Ja, lek verkar många få, men antingen hanens mjölke eller honans ägg verkar ofta livsodugliga, förmodligen på grund av kraftig inavel, som åtminstone jag tror är orsaken till deras utseende.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 12 november 2009 14:27
Micke_A skrev:
Ja, lek verkar många få, men antingen hanens mjölke eller honans ägg verkar ofta livsodugliga, förmodligen på grund av kraftig inavel, som åtminstone jag tror är orsaken till deras utseende.

Vad som är orsaken till att rätt få får fram yngel kan man alltid diskutera - definitivt inte inavel i alla fall. Däremot kan ju deras kroppsform i sig innebära funktionsproblem (vilket inte har med inavel att göra). En viktig anledning tror jag också är att den helt enkelt ofta hålls i för små och på andra sätt olämpliga akvarier. Det är ju en stor centralamerikansk ciklid och även naturformerna därifrån behöver ofta stora akvarier med lämplig inredning - annars äter även dessa upp de egna äggen eller får inte ens fram befruktade ägg.
#10 - 25 november 2009 00:53
Så här ser det ofta ut,fast sist dom lekte bodde dom i dödskallen men den har dom växt ur nu.

Annons