Par gurami + par nyckelhålscikliden i ett 112?

#1 - 22 mars 2011 16:59
GÅr det att ha ett par guramis och nyckelhålsciklider i ett 112?
Har 10 neontetror och 2 sugmalar .

Tack !
#2 - 22 mars 2011 19:10
Beror mycket på vilken sorts gurami du har tänkt ha, sedan så är guramis gruppfiskar..
Med andra ord vill de vara minst 4-5 stycken för att trivas..
Det spelar även in på hur mycket växter du kommer ha i akvariet..

Dock så är det i vilket fall som inte det bästa då nyckelhålen kommer vilja ha revir och även om den är fredlig så kan det sluta med död för guramisarna i ett så litet akvarium, så jag skulle ju inte rekommendera att du har dessa två i ett kar på enbart 112 liter..
betänk även att nyckelhålen blir cirka 15 cm, vilket är en hel del i 112 liter..

Vill ha guramis och ciklider i ett kar på 112 liter skulle jag nog rekommendera fjärills ciklid eller någon annan ciklid i ungefär samma storlek och som har ett milt temprament.. :)

Det du kan göra är att prova dig fram helt enkelt..

Om du har fler frågor så är det bara att fråga på.. :)

MVH// Patrik Hammarlund
#3 - 22 mars 2011 20:52
Jag tänkte på mosaikgurami dem bliir 10cm, det är ganska stora .. :/
Men jag tänkte köpa fjärilar men dem är så känsliga o allt så ja skippa dem. Men jag tror att jag kanske köra på ett par honungsguramin då dem blir bara 6 cm, kan köpa två par och prova mig fram.. Jag är inte riktigt säker på vadjag vill ha , akvariuumet känns så tomt ! ;/
#4 - 22 mars 2011 21:23
Mosaiken blir för stor för ditt lilla 112 liters tyvärr, honungsguramin är i så fall mer passande.. :)
Som sagt så är ju guramis gruppfiskar så du bör nog ha några stycken, cirka 4-5 stycken.. :)

Det finns ju andra cilkder som blir runt 7 cm och som är tåligare.. :)
Diverse apistogrammor kan du ha, var dock uppmärksam på att de är haremlekare..
Med andra ord minst 2 honor per hane och det går inte att ha mer än en hane i ditt lilla akvarium..
#5 - 22 mars 2011 21:36
Jo men det är så att jag har redan ett par nyckelhålsciklider... Så kommer det gå och ha 4 st guramis och ett par nyckelhåls? :)
#6 - 22 mars 2011 21:43
Du kan alltid prova, det finns en liten risk att nyckelhålscikliderna börjar jaga runt på guramisarna..
Du ska i vilket fall som helst inte ha mosaik gurami eller någon som blir större..

Håll dig till dvärg gurami eller honungs gurami.. :)
#7 - 22 mars 2011 21:53
Jag tror att jag kör på honungsguramin :), det står att dem är känsliga till sammetssjukan?
#8 - 22 mars 2011 22:04
Det kan de säkert vara..

Har ingen aning vad gäller det..
#9 - 22 mars 2011 22:11
Okej men jag köper ett par kanske två par så får vi se hur det blir :)

Annons