noggrann inspektion på alla 4a..De har ju sitt andningsrör på ena sidan men på andra sidan har de alla något liknade som är lite orange..Kan det nu vara så att jag har sådan otur att alla 4a är hannar?
Det är inte helt enkelt att se skillnad på könen. Hanarna har ett penishölje på höger sida av skalet. Det lättaste för att kunna inspektera är att ta upp snäckan och hålla den upp och ned. När den öppnar sig och sedan sträcker ut foten för att försöka vända sig rätt så skall du kika in i höger sida på skalet. Kolla på den bifogade bilden, den är hämtad från
www.applesnail.net.
...Var det en liten strid som hände? För att de är hannar?
Det kan lika gärna vara en strid där en hane har velat göra parningsförsök men där honan inte är redo...
Är de i 5-krone storlek så borde de vara könsmogna och möjliga att könsbestämma.
Så undrar jag också hur jag ska förhindra frätningen på skalet på dom...Har tre rätt stora rötter i 190 liter men jag kör med både sepiaskal,kritor och kalksten,finns det nåt mer jag kan göra? Vill ju så gärna ha kvar mina snygga rötter...
Det bästa du kan göra är att se till att du alltid håller pH neutralt (kring 7), håller du värdet där stabilt så kommer inte snäckorna att få skador på skalet. Detta kan du åstadkomma genom att ha ex kalksten, kalkhaltigt bottenmaterial, krita, sepiaskal eller liknande. Nackdelen är att dina trädrötter sänker pH. Eftersom du vill ha kvar rötterna så kanske du kan testa ditt vatten och se vad du har för pH? Är det surt så behöver du kanske tillsätta mer kalkhaltigt material. Om snäckorna får lite erosions skador på skalet så är det mest ett estetiskt fel i betraktarens ögon, snäckan klarar det utan besvär. Se även till att snäcka n får i sig kalk via kosten, räkmix gjord på räkor med skal är ett ypperligt sätt att ge dem extra kalk.
MVH
Sabina