Pärlzebra?

#1 - 12 augusti 2009 11:32
Hej.
Köpte precis några "Pärlzebror". Helvita (inte ljusblå) albino med röda ögon & gula äggfläckar.

Vilket är denna fisks fullständiga vetenskapliga namn?

"Den vita varianten av Metriaclima callainos brukar kallas pärlzebra"

- läste jag här på zoopet nånstans - visst, men vid bildsökning var den arten inte rödögd som min är.

Se bild - den ser ut som om den är ljusblå på bilden, men den ÄR HELVIT!
#2 - 12 augusti 2009 11:49
Förmodligen är det en albinoform av den vanliga rödzebran, Metriaclima estherae, med ett påhittat handelsnamn som affären eller grossisten tyckte lät häftigt. Inte första gången albinoformen av en fisk får ett "häftigt" handelsnamn, som t.ex albinoformen av Ancistrus, som brukar kallas guldancistrus, liksom albinoformen av palettciklid, som jag har sett kallas guldpalett.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 12 augusti 2009 12:55
Håller med Micke - detta är inte den Metriaclima callainos som kallas för pärlzebran -den har inga röda ögon.
Pärlzebrahanar är verkligen mjöklkvita medan honorna är mer krämvit. Det finns flera populationer av "pärlzebran" - så det "korrekta" vetenskapliga namnet är alltså M. callainos, ortens namn (finns flera orter).

Handelsnamn är sällan mycket att gå efter då de kan variera mellan olika länder och t.o.m. även inom ett land.

Vad det är för albino är omöjligt att ange.
#4 - 13 augusti 2009 10:25
Det är alltså så. Metriaclima Callianos. Har sökt på nätet & kommit fram till detta resultat men blev som sagt konfunderad över att de "pärlzebrabilder" jag hittade föreställde fiskar UTAN de röda ögonen som mina har.

För övrigt en vacker, rolig & väldigt pigg fisk. Lekte redan efter ett dygn trots mycket större kamrater i karet. Kan rekommenderas varmt.

Ett neutraliserande inslag bland alla brokiga färger!
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 13 augusti 2009 10:27
Fast som sagt - den på fotot är ingen pärlzebra (även om man bortser från de röda ögonen) för pärlzebrorna har inget blått i sig och det har exemplaret på ditt foto.
#6 - 13 augusti 2009 13:52
Som sagt så tror jag att det är Metriaclima estherae, eftersom det nog är den vanligaste zebran, och den som jag antar förekommer oftast i albinoform.
#7 - 18 augusti 2009 12:45
Fotot e missvisande. Den är KRITVIT men blir blåaktig på kort...typiskt nu när jag tänkte visa...

Nåväl, dens mun liknar goldens. Spetsig & liten, inte alls som en metriaclima-art.

Annons