parning guppy

#1 - 21 april 2009 20:20
Har en kompis som får guppy yngel hela tiden,
själv har jag 5 hanar och 5 honor men får aldrig några yngel..
varför inte ??
#2 - 21 april 2009 20:29
Kan bero på väldigt mycket.
*Hur stort är karet?
*Hur mycket växter och vilka sorter?
*Vilka andra fiskarter?
*Vattenkvalité
*Vattenbyte, hur ofta?
#3 - 22 april 2009 07:34
Nina82 skrev:
Kan bero på väldigt mycket.

*Hur stort är karet?

*Hur mycket växter och vilka sorter?

*Vilka andra fiskarter?

*Vattenkvalité

*Vattenbyte, hur ofta?

det är ett akvarium på ca 70 liter.
har 5 olika växter men det är dock plast växter.
platy, zebrafiskar, tetror, algätare och en mal.
#4 - 22 april 2009 07:56
Jag tror att ditt problem är att ynglerna blir uppätna av de andra fiskarna. Ynglerna behöver mycket växter att gömma sig i för att överleva, plus att tex tetror gärna äter yngel.

Men testa att stoppa i mycket växter, tex javamossa, som ynglena kan gömma sig i så kan det hända att du får lite yngel.
#5 - 22 april 2009 14:15
Jag instämmer, ynglen blir uppätna, speciellt av zebrafiskarna, men även de andra fiskarna kan äta upp ynglen, de enda som är "oskyldiga" i ditt akvarium är algätaren och malen.
Du borde överväga levande växter istället för plast eftersom riktiga växter hjälper till att fixa biologisk balans i akvariet.
#6 - 22 april 2009 16:09
tummen skrev:
Jag instämmer, ynglen blir uppätna, speciellt av zebrafiskarna, men även de andra fiskarna kan äta upp ynglen, de enda som är "oskyldiga" i ditt akvarium är algätaren och malen.

Du borde överväga levande växter istället för plast eftersom riktiga växter hjälper till att fixa biologisk balans i akvariet.

Hjälper det om man skulle flytta över alla guppysarna till ett eget akvarium? Måste ynglen ha en massa växter att gömma sig i då också?
#7 - 22 april 2009 16:12
Hjälper det om man skulle flytta över alla guppysarna till ett eget akvarium? Måste ynglen ha en massa växter att gömma sig i då också?

De skulle absolut underlätta men även då behövs växter där ynglen kan gömma sig från hungriga föräldrar ;)
Vill man ha guppyyngel är det alltid bäst att ha guppyna i ett eget kar.
#8 - 22 april 2009 19:16
Nina82 skrev:
De skulle absolut underlätta men även då behövs växter där ynglen kan gömma sig från hungriga föräldrar ;)

Vill man ha guppyyngel är det alltid bäst att ha guppyna i ett eget kar.

...och att det akvariet man i så fall flyttar guppysarna till är tillräckligt stort....minst 40-50 liter....:)

Annons