Parning mellan Corydorasarter?

#1 - 30 september 2004 09:25
Kan pansarmalar para sig mellan arterna? I så fall, vilka?
#2 - 30 september 2004 09:49
Ja, det kan de. Det finns 145 beskrivna arter och massor av obeskrivna, så det är lite knepigt att säga exakt vilka som kan para sig med varandra. Men påminner de om varandra finns risken för korsningar.
Men varför blanda Corydoras alls?
mvh Daniel
#3 - 30 september 2004 10:53
Det kommer jag nog inte att göra utan nöjer mig nog med en sort. Var mest nyfiken. Har inte bestämt mig för vilken sort än dock. Någon ljus så att det blir stor kontrast mot svart rådasand är det tänkt. Metallalbino kanske?
#4 - 30 september 2004 12:48
Adolfoi och sterbai är ALLTID snyggast. Fast Akvarielagrets aeneus-varianter i grönt och guld var heller inte så dumma.
:-D
PS. Jag vet inte om du har samma svarta sand som jag hade ett tag. Den var ingen hit - pansarmalarna blev av med skäggtömmarna och dog. Vanlig rådasand funkar perfekt.
#5 - 30 september 2004 13:06
Corydoras panda och Corydoras axelrodi är två arter som är kända för att korsa sig med varandra. Man skall absolut inte försöka korsa Corydoras eller andra fiskar!
#6 - 30 september 2004 13:16
Ursprungligen skickat av Corydoras mad

Man skall absolut inte försöka korsa Corydoras eller andra fiskar!

Odlad discus är ett undantag.
#7 - 30 september 2004 14:13
Odlad discus är ett undantag.

Eller inte.
:-D
#8 - 30 september 2004 14:17
Jag tycker inte det. Discus har redan så många olika färgvarienter och det kommer aldrig att sluta.
Inte skulle discus vara så populärt om det bara fanns vildfångade exemplar.
Jag tror att det inte skulle vara så stort intresse för speciellt nybörjare.

Så för min del; Odla på!!!!!!!![:o)]
#9 - 30 september 2004 14:18
Jomen vi pratar ju om korsade varianter, tycker du det är OK?
#10 - 30 september 2004 14:30
Hej

När det gäller discus och en del andra ciklider så är det nästan tragiskt att det finns så många framavlade varianter att man nästan glömmer hur vildformerna ser ut, och att det blir svårt att få tag i dem. Många nybörjare kanske aldrig ens får se hur vildformen ser ut, och kanske tror att de framodlade är naturliga. Människan tycks av nå´n anledning dras till saker som ser udda ut, och kan därför inte låta bli att fingra på djurs gener och utséende. Vilda scalarer och discus t.ex, tycker jag är bra mycket snyggare än alla framavlade varianter tillsammans, för de har en naturlig skönhet och en logik (kamouflage osv) i färger och mönster som de framavlade saknar.

Och korsa olika arter ska man inte göra, då det blir mycket svårt att hålla isär korsningarna från de rena, och det blir svårt att veta vad det egentligen är man har fått tag i. Är det en ren art, eller en korsning? Affärerna har ju svårt nog att sätta korrekt namn på många av de naturliga arterna som säljs, det skulle bli ännu krångligare om det skulle börja säljas en massa korsningar också.

MVH Micke

Annons