Parnings"miljö"

#1 - 13 maj 2004 17:26
Jag har köpt ett par(hona och hane) svärdbärare.
Vad är den bästa parningsmiljön för dem?
Jag menar typ ska man ha växter eller ska det vara mörkt. Kanske lite grottor.

60-kar.
#2 - 13 maj 2004 17:30
Hejsan :)
Svärdbärare, och andra ungfödare, leker väl utan speciell inredning? Mina har alltid gjort det ... :)
#3 - 13 maj 2004 17:30
De kräver inget speciellt.
Du kommer antagligen se hannes simma baklänges, i sidled och alla möjliga varianter. Allt i hopp om att "få till det" med honan.
#4 - 13 maj 2004 17:38
Ursprungligen skickat av black_molly

Vatten.
#5 - 13 maj 2004 17:42
Svärdbärarhannar vil para sig hla tiden nästan oavsett miljö, om du har plats så är det bra att köpa en hona till så att hannen har två att uppvakta - då får honorna lite lugn och ro från honom ibland.
#6 - 18 maj 2004 18:34
Har nyligen köpt två guppys. Ett par. Är det normalt att hanen likson följer efter honan hela tiden och är med henne jämt? Har en till hona som redan fanns inte akvariet och de 3 fiskarna håller ihop hela tiden och liksom "stör" den nya honan. Är detta NoRMaLt?
#7 - 18 maj 2004 18:42
Helt normalt.
Guppyhanen försöker imponera på honorna genom att lägga sig nära dem och spärra ut sina fenor. "Se så stor och vacker jag är"
#8 - 18 maj 2004 18:47
tänkte oxå skriva vatten här ..men lite sent nu kanske ?
#9 - 18 maj 2004 21:45
Om dina svärdbärare är könsmogna så får du nog rätt fort yngel hemma. Det är så sött.. *kär* Har ett yngelakvarie fullt med svärdbäraryngel i olika åldrar. Det sötaste är när vissa föds som små bollar för att sedan slänga till med stjärtfenan å sprätta ut. *digga*

Är det någon som har SETT en parning mellan svärdbärare eller sker detta nattetid då det är mörkt?
Har haft flera av mina hono på tjocken ett antal ggr men har inte lyckats få se detta. Även om jag ser hanarna leka hela tiden så har jag tydligen missat själva "grejjen"..
#10 - 19 maj 2004 15:51
Men svärdbärarna är blandade men andra fiskar.. "Skäms" de inte för att leka inför alla andra som "bara tittar på"?
#11 - 19 maj 2004 19:16
Det är nog ingen fara...tror dom "håller på" under natten och som det redan är sagt så är det svårare att få dom att INTE yngla av sig än det är att få dom att göra det... =)
Lycka till
#12 - 20 maj 2004 13:09
Ursprungligen skickat av Azur

[quote]Ursprungligen skickat av black_molly

Vatten.

[/quote]

Kan inte låta bli. Kanon svar Azur :-)
#13 - 20 maj 2004 13:45

Men svärdbärarna är blandade men andra fiskar.. "Skäms" de inte för att leka inför alla andra som "bara tittar på"?

Nä, dom e vana vid att vara nakna inför andra......
#14 - 21 maj 2004 18:14
Eh...
#15 - 22 maj 2004 14:53
citat:
--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Vatten.

Rent idiotiskt svar enligt mig.

Annons