Som jag ser det så är det inte storleken på paroonhajen som är det största problemet utan att den är så lättskrämd, jag skulle vilja påstå att majoriteten av paroonhajarna som säljs dör pga sjukdomar eller skador då de har krockat i inredningen eller rutorna och inte pga att de har vuxit ur akvariet, alternativt så avlivar ägaren fisken eftersom den efter något år ser ut som ett missfoster pga alla skador den har dragit på sig.
Hur som helst så är det en tråkig fisk, jag har själv haft små paroonhajar en gång i tiden och mitt intresse för dem höll bara i sig i ca 2-3 månader... Ändå är jag i det närmaste besatt av rovfiskar... Men den där typen av rovfisk var inte min grej och mina byttes in mot påfågelciklider och dessa var så otroligt mycket mer intressanta, påfåglarna var rovgirigare, matgladare, de gick t.o.m att handmata och kunde hoppa nästan en decimeter och ta maten ur händerna, de gick t.o.m att klappa om jag så ville. Ägandet av paroonhajarna är numera bara en parentes i min akvaristhistoria och nu kan jag bara göra allt jag kan för att andra inte ska luras att skaffa dessa tråkiga fiskar.
Vill du ha en aktiv, stor och glupsk rovfisk, köp påfågelciklider, jaguarciklider eller någon trevlig gäddciklid, de skulle må kanon i ditt 700liters kar och är typ 100ggr roligare att äga än de otroligt nervösa och mer eller mindre blinda paroonhajarna.
Mvh Fredrik Isaksson