Paronhajar, rätt eller Fel???

#1 - 17 december 2003 18:26
Jag är en ganska färsk akvarist som enbart haft ett 300 liters i bruk i 1 år samt ett 700liters i 2 veckor. Är det fel att skaffa paronhajar till detta stora kar p,g,a tillväxten på dessa monster. Sen undrar jag vad ni tycker om ytavrinning och biobollar??
MVH Alex
#2 - 17 december 2003 18:32
Till paroonhajen (som egentligen borde hete paroonmal) rekommenderas ett 30 000 liters akvarium. Men visst kan du ha dem som yngel i ditt 700l men vart ska du göra av dem när de växer ur akvariet?
#3 - 17 december 2003 18:45
Du kan ha den i det stora i ett par år förmodligen. Det är en stimfisk så man bör ha fler än en.
#4 - 17 december 2003 19:02
Ok. Jag har tänkt mig 3 st ungefär. Han på zoo affären rekommenderade just 3 eftersom har man 2 är det lätt att den ena växer ifrån den andra. Vilket kan få ödesdigra konsekvenser. Har man mer än 3 är det lätt hänt att någon fisk blir utan mat. Så 3 st alltså. Tips på hur man kan inreda då? Svar uppskattas mycket..
#5 - 17 december 2003 20:17
Jag såg i en annan trod att du kunde lämna över dem till nån offentlig inrättning med 4000l akvarie men man får inte ha dem i offentligt akvarium på under 30 000 liter.

Du vet att det är en fruktansvärt tråkig fisk va? Liknar ju inte ens en haj.
#6 - 17 december 2003 20:21
Tycker att man kan ha paroonhajar...dom växer ju inte så himla fort som alla säger...
Av egen erfarenhet så ska man inte ha lavastenar i karet....dom kan ju få tokryck ibland och stressa upp sig...
Hade en som simmade in i en lavasten och miste ena ögat....
#7 - 17 december 2003 21:01
*suckar lätt*
paroonhajar är inte lämpliga för hemma akvarium. Det finns skäl till varför offentliga akvarium ska ha minst 30k liter för att få hålla den här arten. En handlare som rekommenderar att du köper den här fisken trots att han är medveten om storleken på ditt kar (antar att du berättade för personen ifråga hur stort ditt kar var) är inte annat än oansvarig och borde i min mening inte få sälja akvariumfiskar. Sen att du dessutom är relativt oerfaren gör det hela inte lättare.

Angånde att fisken inte växer snabbt är ju rent löjligt. Det är klart att de inte kommer växa snabbt i en 700 liter burk, det är helt enkelt för litet.

Sen tycker jag att strategin att "dumpa" fisken när den blivit för stor är tråkigt oansvarigt. Vad händer om den där offentliga inrättnigen med 4K liter bestämmer sig för att de inte vill ha fiskarna? Blir det slakt då eller? Marknaden för 30+ cm paroonhajar i Sverige i är nog MINST sagt liten.

Om du vill ha en "stor häftig macho" fisk så är Paranchromis Managuense, se det här inlägget för OTROLIGT mycket information : http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3668 , eller varför inte nån annan av de större centralamerikanska cikliderna? Men vad du än gör, skaffa INTE paroonhajar, det är både dåligt för branschen och för fisken
#8 - 17 december 2003 21:38
nu kommer nog många tycka anorlunda men varför inte bara ta och nacka dem när de blir för stora, det är ju inte särskilt hemskt och har man inte medicinerat dem så kan man ju äta upp dem ;-)
#9 - 17 december 2003 22:16
=) tror att det anses som en mat fisk i asien.

En handlare här i umeå har haft en i ett 2000 liters kar, han har dock skickat den till fiskhimlen eftersom han ansåg att karet blivit för litet.

Det många "tuffare" firrar än paroonen som trivs ganska bra i akvarium.
#10 - 17 december 2003 23:22
Varför skaffa sig djur för att sedan slå ihjäl dem eller förvänta sig att någon annan ska ta hand om dem???
Vad är det för kul med det? Det bevisar ju bara att man inte klarar av att ta det ansvar som krävs för att kunna vårda och respektera ett annat liv.

Igår var jag i en Arken-butik i Uppsala och såg en liten plastbehållare på ca: 1½ liter, i den låg en kampfisk på botten och stirrade frånvarande ut... ( det var någon form av kampanj de hade - köp behållare ,få fisk på köpet ).
Jag blev så arg när jag såg det... bara för att en fisk kan överleva en tid under vissa förhållanden så betyder det inte att man måste utsätta dem för det. Fiskar är faktiskt levande varelser, som är lika beroende eller kanske mer än vi av en bra miljö för att kunna må bra.
Mvh
Elana
#11 - 17 december 2003 23:28
Det är ju bara en fisk så köpa så många du känner för och gör dig av med dem är DU tycker attt de är förstora....
#12 - 17 december 2003 23:37
Intressanta resultat fårn en psykologisk studie visar att så som män behandlar sina djur behandlar de även sina fruar och barn... har själv sett en del praktexempel av djur och barn/fru misshandlare... kanske något att fundera på innan man skriver : köp och döda bäst du vill
#13 - 18 december 2003 01:37
Varför skaffa sig djur för att sedan slå ihjäl dem eller förvänta sig att någon annan ska ta hand om dem???

Tycker det är helt okej att skaffa vissa fiskar som tar lång tid innan de blir stora (frontosor som jag har tex) med mål att i slutändan "göra sig av" med dem. MEN det måste finnas någon form av intresse för fisken i det vuxna stadiet, jag har tex redan massor med folk som vill ha mina frontosor och de är itne till salu än. Red Tail Malar och Paroonhajar finns det inget intresse för när de blir stora. Petland i Winnipeg hade tex små RTM för ungefär $30CDN (c:a 200 kr) medans de hade en stor 40+ cm fisk till salu för $15 pga de ville bli av med fiskeländet. Parooner och RTM är knappast de enda olämpliga fiskarna som dyker upp i akvariehandeln. På http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=14965 så försökte jag få igång en liten diskussion om det här, men det rann ut i sanden
#14 - 18 december 2003 06:24
Bara för att förstöra alla illusioner. Paroonhajen är ingen haj, kommer aldrig att bli en haj. Det är som AndreasN skriver, den borde kallas Paroonmal. Den tillhör malsläktet och blir otroligt stor.

Det lilla utseendemässigt hajliknande drag den har som liten kommer att försvinna ju större den blir.

Av det jag har läst här på forumet om den så verkar den inte vara rolig att ha heller. Den är nervös och lättskrämd, kan fara iväg i full fart och skada sig själv svårt.

//E
#15 - 18 december 2003 07:14
Det är _alltid_ moraliskt och etiskt förkastligt att ta på sig ansvar för ett liv som man sedan inte kan fullfölja sitt ansvar för.
#16 - 18 december 2003 07:24
Ursprungligen skickat av orm

Det är _alltid_ moraliskt och etiskt förkastligt att ta på sig ansvar för ett liv som man sedan inte kan fullfölja sitt ansvar för.

Ja, det är självklart för alla sanna akvarister...
#17 - 18 december 2003 08:23
Skulle vilja tacka för alla svar.. lite tråkigt att behöva få bara få dåliga erfarenheter av den här fisken. Har haft 2 st 30 cm innan som jag kunde säljaiväg. Är tyvärr helt såld på denna fisken. Det finns ingen liknande hajsort som inte blir lika stor då? Tack återigen för alla svar.. MVH Alex
#18 - 18 december 2003 08:27
Håller med Elana, konstigt att det sällan är tjejer som absolut vill ha paroonhaj trots att de inte har kar nog till dem bara för att ordet "haj" ingår i namnet..Vill tillägga att jag också är tokig i hajar,men jag vill ju se dem med sitt naturliga beteende så det är ju uteslutet att kunna ha hemma (trots att nu vi pratar om malar..)
#19 - 18 december 2003 08:32
Det är inte några hajar.. Vet ej om det finns hajar som passar i akvarium, rockor tillhör broskfiskarna precis som hajar..
#20 - 18 december 2003 08:47
Det var grymt smart att sätta handelsnamnet paroonHAJ på denna mal.
Om den hade hetat paroonmal så hade nog nästan ingen köpt den.

Den är OTROLIGT lättskrämd dessutom. Handlaren som jag pratade om i mitt tidigare inlägg sa att ibland när han tände lyset på morgonen så blev den så rädd att den simmade in i rutan med en rejäl smäll. Ibland så hårt att det kom lite blod och den låg still på botten några dagar.

Om man ska ha en tråkig fisk med ett tufft namn så kanske piraya (Pygocentrus nattereri) är ett smartare alternativ. Den blir dock 35 cm stor, så den kräver även den ett jätteakvarium (minst 700L)
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=481

ett annat alternativ är kanske vimpelpirayan (Catoprion mento). den blir bara 15 cm.
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=544
#21 - 18 december 2003 10:09
Kan inte handeln bara börja att bojkotta dessa monster. Zoohandlarna måste ju förstå att det inte är möjligt för någon att ha ett akvarium stort nog för att dessa paroonmalar skall trivas?

grossisterna borde inte vara tillåtna att ta in dem och import av dessa firrar borde läggas en form av licens på, typ som med arowanornas chipmärkning. Det skulkle ju möjligöra någon form av kontroll på utbredningen och har man inget eget akvarium på mer än 10 000 liter så kan man glömma att få köpa dem.

Nu vet jag inte alls om detta är genomförbart men man hade sluppit en jäkla massa problem med att affäreerna får in en bunke paroonhajar i 6cm-klassen och får i andra änden in dem i 40cm-klassen efter två år i ett 250liters med andra förstora fiskar.

näe, jag röstar för importförbud på paroonhaj.
#22 - 18 december 2003 11:33
Som jag ser det så är det inte storleken på paroonhajen som är det största problemet utan att den är så lättskrämd, jag skulle vilja påstå att majoriteten av paroonhajarna som säljs dör pga sjukdomar eller skador då de har krockat i inredningen eller rutorna och inte pga att de har vuxit ur akvariet, alternativt så avlivar ägaren fisken eftersom den efter något år ser ut som ett missfoster pga alla skador den har dragit på sig.

Hur som helst så är det en tråkig fisk, jag har själv haft små paroonhajar en gång i tiden och mitt intresse för dem höll bara i sig i ca 2-3 månader... Ändå är jag i det närmaste besatt av rovfiskar... Men den där typen av rovfisk var inte min grej och mina byttes in mot påfågelciklider och dessa var så otroligt mycket mer intressanta, påfåglarna var rovgirigare, matgladare, de gick t.o.m att handmata och kunde hoppa nästan en decimeter och ta maten ur händerna, de gick t.o.m att klappa om jag så ville. Ägandet av paroonhajarna är numera bara en parentes i min akvaristhistoria och nu kan jag bara göra allt jag kan för att andra inte ska luras att skaffa dessa tråkiga fiskar.
Vill du ha en aktiv, stor och glupsk rovfisk, köp påfågelciklider, jaguarciklider eller någon trevlig gäddciklid, de skulle må kanon i ditt 700liters kar och är typ 100ggr roligare att äga än de otroligt nervösa och mer eller mindre blinda paroonhajarna.

Mvh Fredrik Isaksson
#23 - 18 december 2003 12:53
kexet86: får man fråga VAD som är så roligt/intressant/whatever med paroonhajen? Om du redan en gång tidigare har haft arten så vore det intressant vad som i dina ögon gör den här arten spännande, för i mina ögon finns det knappast någon art som är tråkigare än just paroonhajen.

FI: problemet med att den är lättskrämd och storleken hör tillsammans tycker jag eftersom ytan måste vara så stor för att en fisk i den storleken inte ska skada sig, om den hade hållit sig till 6 cm eller nått i den stilen hade den gått utmärkt att ha i kar i 700 liters klassen eftersom det hade varit ett ganska stort akvarium förhållande till storleken på fisken

jag kan bara ¨hålla med davide om att jag också tycker att det borde vara importförbud på de här fiskarna....
#24 - 18 december 2003 13:31
Har läst igenom tråden här nu och marioteten tycker att det ska vara importförbud. Men om vi fortsätter att köpa fisken så tjänar ju akvariebutiken pengar, medans vi fortsätter med det så kommer akvariebutikerna fortsätta att ta hem Parooner.

SÅ SLUTA KÖP MALEN DÅ KOMMER DOM OCKSÅ FÖRSVINNA FRÅN MARKNADEN!

Mvh Ola
#25 - 18 december 2003 15:57
Har redan haft påfåglar. Tack för tipset ändå. Dessa skitar bara ner och visar enligt mig inte upp något roligt beteende.
JAg vet inte riktigt vad som är så kul med parooenerna. Dels tycker jag om att de blir stora. Dock för stora. Sedan är de lite hajlika vilket också tilltalar mig . Kommer nog förmodligen att köpa dessa ändå och sedan göra mig av med dom. (sälja) Har hört att både kolmården och skansen håller dessa fiskar. Tack för uppmärksamheten och hjälpen... MVH Alex
#26 - 18 december 2003 16:02
Jag är ganska säker på att varken skansen eller kolmården vill ha dina parooner när de blir stora. Om du nu vill ha hajliknande fiskar så varför inte köpa http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=266 , de skulle passa till ditt akvarium.

Att ska oscar inte skulle visa upp något intressant beteende finner jag konstigt. Min gillade att bli kliad på "hakan" och äta mat ur min hand
#27 - 18 december 2003 16:24
Ola Paul: Problemet med att ha dem på marknaden men att bojkotta dem är att det bara krävs ett par ovetande akvirister för att affären ska lyckas sälja fisken vilket gör att affären tycker att det finns ett behov av fisken och cash is king som vi alla vet :/
#28 - 18 december 2003 16:28
Förstår inte varför just paroonhajar är så intressanta, det finns ju massor med olämpliga fiskar, marulk? bläckfisk? någon..?
#29 - 18 december 2003 17:09
Ursprungligen skickat av Norpan

Förstår inte varför just paroonhajar är så intressanta, det finns ju massor med olämpliga fiskar, marulk? bläckfisk? någon..?

Kanske för att man gillar hajar?
Trots att det är en mal ser den ju ut som en haj.
#30 - 18 december 2003 19:19
Skansen har i alla fall bara saltvattensfisk med riktiga hajar, rockor och annat.

Jag tycker inte paroonen liknar en haj. Då liknar pictusen mycket mer en haj och mata med rätt mat så ser du hur rovgiriga de kan vara.

Om en fisk blir skrämd och stressad och då simmar in i rutor och inredning anser jag att man har ett på tok för litet akvarium.
#31 - 31 december 2003 14:31
finns det någon bild på denna fisk om liten och stor, hittar inget i zoopets arkiv...

Annons