Hej och Hjälp!
Någon som har ett tips var jag kan vända mig för att kunna ge mina 2 Paroon hajar ett nytt större hem!? dom är nu ca 25-30 cm.
Jag har satt ut annons här på zoopet, pratat med Zoologiska affär mm.
:confused: M V H
ACL
Kjell Fohrman skrev:Tyvärr finns det få akvarier hos privatpersoner i Sverige som är stora nog för att hålla denna art. I vissa fall kan offentliga akvarier vara intresserade men dom har i regel mer än tillräckligt av denna typ av fisk och är hjärtligt trötta på alla som ringer och vill skänka dom fiskar och andra djur. Dessutom måste de enligt lagen ha ett "akvarium" på mer än 30.000 liter för att få hålla dessa fiskar.
Amaro skrev:ACL jag har också 2st parooner, tänkte du inte på vad du skulle göra med dem då de blir för stora innan du köpte dem?
Azur skrev:Universeum, Aquaria, Skansenakvariet. Vill de inte ha är det väl dags att slipa filékniven: Pangasius-filé är gott.
ACL skrev:Hej! skrev till en annan medlem samma sak. att man är ivrig nybörjare och rådfrågar i butiken. Då tar det "år" innan dom blir stora och lätt att sälja till alla intresserade av stora akvarier! (dom blev stora på några månader ja...)
Grodlund skrev:Såg paroon Hajar för första gången igår på Herkules Zoo och blev väldigt intresserad. Otroligt tuffa fiskar!
Efter ett par snabba zoopetsökningar och lite googlande så inser man dock att de förblir en våt dröm :s
Skulle nog inte vara någon hit i min lilla 200 liters bytta...
stifflor skrev:Jaq har 2st paroon hajar, dom är lätt sköta och tar en ganska lång tid innan dom blir stora. har mina i ett 250L och dom triv dock inte så stora runt 10cm just nu. Men du kan ha paroon hajar i ett 200L utan problem, dom kommer ju ampassa sig till akvariet och bli runt 20cm troligt vis. men dom får plats och de blir inte så trångt för dom
Gaffel skrev:Tja vi äter ju många av våra andra husdjur så varför inte, men jag skulle ha väldans svårt att tillreda och äta upp en akvariefisk.
Kjell Fohrman skrev:Struntprat - visst en del fiskar kan bli krymplingar genom att man svälter dom och håller dom trångt - men om det är det syftet man har med att hålla akvariefisk så borde man inte ha akvarier.
Jag har sett parooner som på mindre än ett år har blivit 60-70 cm så nog växer de om de hålls på ett korrekt sätt.
Grodlund skrev:Såg paroon Hajar för första gången igår på Herkules Zoo och blev väldigt intresserad. Otroligt tuffa fiskar!
Efter ett par snabba zoopetsökningar och lite googlande så inser man dock att de förblir en våt dröm :s
Skulle nog inte vara någon hit i min lilla 200 liters bytta...
Wictor_88 skrev:Såg idag också att Herkules hade Paroonhaj, tyckte mig läsa någonstan att det va oseriösa försäljare som sålde dessa? Därför sjunkte herkules i mina ögon lite..
Kensa skrev:lite OT
de smakar nog inte så bra heller.
läste om en kille som håvade upp en stor discus, tillredde den
som en spätta, smakade tydligen ve o fasa.
förmodligen så blir smaken av det normala akvariefodret inte bra.
förr kunde man ju få griskotletter som smakade fisk.
när bönderna hade matat med för mycket fiskmjöl.
.