Paroonhajar

#1 - 24 februari 2008 15:10
Hej och Hjälp!

Någon som har ett tips var jag kan vända mig för att kunna ge mina 2 Paroon hajar ett nytt större hem!? dom är nu ca 25-30 cm.

Jag har satt ut annons här på zoopet, pratat med Zoologiska affär mm.

:confused: M V H
ACL
#2 - 24 februari 2008 15:14
var du bor e ju bra att veta
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 24 februari 2008 15:15
Tyvärr finns det få akvarier hos privatpersoner i Sverige som är stora nog för att hålla denna art. I vissa fall kan offentliga akvarier vara intresserade men dom har i regel mer än tillräckligt av denna typ av fisk och är hjärtligt trötta på alla som ringer och vill skänka dom fiskar och andra djur. Dessutom måste de enligt lagen ha ett "akvarium" på mer än 30.000 liter för att få hålla dessa fiskar.
#4 - 25 februari 2008 00:11
ACL jag har också 2st parooner, tänkte du inte på vad du skulle göra med dem då de blir för stora innan du köpte dem?
#5 - 25 februari 2008 00:29
Universeum, Aquaria, Skansenakvariet. Vill de inte ha är det väl dags att slipa filékniven: Pangasius-filé är gott.
#6 - 25 februari 2008 21:34
Tyvärr finns det få akvarier hos privatpersoner i Sverige som är stora nog för att hålla denna art. I vissa fall kan offentliga akvarier vara intresserade men dom har i regel mer än tillräckligt av denna typ av fisk och är hjärtligt trötta på alla som ringer och vill skänka dom fiskar och andra djur. Dessutom måste de enligt lagen ha ett "akvarium" på mer än 30.000 liter för att få hålla dessa fiskar.

Jo tack, man blir ivrig när man är helt nýbörjare och det skulle ta "år" Och vara "lätta" att sälja till intresserade av stora "firrar" innan dom var för stora!

Men man lär sig...

M V H

ACL
#7 - 25 februari 2008 21:38
Amaro skrev:
ACL jag har också 2st parooner, tänkte du inte på vad du skulle göra med dem då de blir för stora innan du köpte dem?

Hej! skrev till en annan medlem samma sak. att man är ivrig nybörjare och rådfrågar i butiken. Då tar det "år" innan dom blir stora och lätt att sälja till alla intresserade av stora akvarier! (dom blev stora på några månader ja...)

Nu har man lärt sig det..

M V H

ACL:)
#8 - 26 februari 2008 13:09
Såg paroon Hajar för första gången igår på Herkules Zoo och blev väldigt intresserad. Otroligt tuffa fiskar!

Efter ett par snabba zoopetsökningar och lite googlande så inser man dock att de förblir en våt dröm :s

Skulle nog inte vara någon hit i min lilla 200 liters bytta...
Bilagor:
#9 - 26 februari 2008 13:58
Paronhajar 2 st

Azur skrev:
Universeum, Aquaria, Skansenakvariet. Vill de inte ha är det väl dags att slipa filékniven: Pangasius-filé är gott.

hej!

tack för förslaget men dom är så vackra o trevliga och förtjänar ett bättre öde än att bli mat...!

Hädanefter läser jag på supernoga innan jag köper något nytt, och frågar er då, om jag blir osäker förstås!

mvh

ACL:)
#10 - 26 februari 2008 14:32
ACL skrev:
Hej! skrev till en annan medlem samma sak. att man är ivrig nybörjare och rådfrågar i butiken. Då tar det "år" innan dom blir stora och lätt att sälja till alla intresserade av stora akvarier! (dom blev stora på några månader ja...)

Jo men butiken har nog rätt - det beror på vad man menar med stora.
25-30 cm är fortfarande smått när det gäller de här arterna ju.
;)
#11 - 26 februari 2008 15:55
Simhallen? ;)

Jag skulle avliva fisken om jag var du, stor chans att de får det lika dåligt hos sin nya ägare som de skulle fått hos dig :( kan vara värt att fråga dit lokala zoo innan dock.
#12 - 9 december 2008 21:51
hej

Jaq har 2st paroon hajar, dom är lätt sköta och tar en ganska lång tid innan dom blir stora. har mina i ett 250L och dom triv dock inte så stora runt 10cm just nu. Men du kan ha paroon hajar i ett 200L utan problem, dom kommer ju ampassa sig till akvariet och bli runt 20cm troligt vis. men dom får plats och de blir inte så trångt för dom

Grodlund skrev:
Såg paroon Hajar för första gången igår på Herkules Zoo och blev väldigt intresserad. Otroligt tuffa fiskar!

Efter ett par snabba zoopetsökningar och lite googlande så inser man dock att de förblir en våt dröm :s

#13 - 9 december 2008 22:28
Ohoy. Att de skulle anpassa sin tillväxt till akvariets storlek tror jag inte på alls. Jag har hört detta sägas om fiskar och visst, många fiskar växer snabbare i ett rymligare utrymme, men att de stannar vid en storlek som är lämpligt för just det karet? Kanske andra fiskar, men inte parooner, de vill ju dessutom ha ganska mycket utrymme i förhållande till sin storlek.
Jag har haft ett par parooner och är inte främmande för att skaffa sådana igen, men i så fall räknar jag kallt med att tvingas slänga dem i stekpannan så småningom, för jag kan inte se att mitt 720 skulle räcka så länge.
Rekommenderar förresten Clarias Batrachus till er som inte är främmande för att sätta tänderna i era fiskar, jag stekte upp en ganska stor sådan för något år sedan och vill minnas att den var riktigt fin. Översaltade tyvärr... :)
Mystiskt att somliga tycker det är så konstigt att äta en akvariefisk som man själv vet hur frisk den varit och vad den ätit... Om det nu skulle vara synd om dem kan jag inte se att det skulle vara mindre synd om tex de zebraciklider jag matar min Pseudoplatystoma Tigrinum med... ;)
#14 - 9 december 2008 23:08
Som att någon fisk skulle sluta växa och må bra, bara för att omgivningen är för liten för att sträcka ut sig på?
#15 - 9 december 2008 23:28
Jovisst. Som de där katterna med huvuden i glasburkar som florerade på nätet för några år sedan... Det var ju visserligen båg, men...
(Undrar om inte garderoben är stor nog för en schäfer förresten. Det kunde ju vara kul med en hund hemma?)
#16 - 10 december 2008 02:12
Tja vi äter ju många av våra andra husdjur så varför inte, men jag skulle ha väldans svårt att tillreda och äta upp en akvariefisk.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 10 december 2008 07:49
stifflor skrev:
Jaq har 2st paroon hajar, dom är lätt sköta och tar en ganska lång tid innan dom blir stora. har mina i ett 250L och dom triv dock inte så stora runt 10cm just nu. Men du kan ha paroon hajar i ett 200L utan problem, dom kommer ju ampassa sig till akvariet och bli runt 20cm troligt vis. men dom får plats och de blir inte så trångt för dom

Struntprat - visst en del fiskar kan bli krymplingar genom att man svälter dom och håller dom trångt - men om det är det syftet man har med att hålla akvariefisk så borde man inte ha akvarier.

Jag har sett parooner som på mindre än ett år har blivit 60-70 cm så nog växer de om de hålls på ett korrekt sätt.
#18 - 10 december 2008 08:10
Gaffel skrev:
Tja vi äter ju många av våra andra husdjur så varför inte, men jag skulle ha väldans svårt att tillreda och äta upp en akvariefisk.

lite OT

de smakar nog inte så bra heller.

läste om en kille som håvade upp en stor discus, tillredde den
som en spätta, smakade tydligen ve o fasa.

förmodligen så blir smaken av det normala akvariefodret inte bra.

förr kunde man ju få griskotletter som smakade fisk.
när bönderna hade matat med för mycket fiskmjöl.

.
#19 - 10 december 2008 08:13
Struntprat - visst en del fiskar kan bli krymplingar genom att man svälter dom och håller dom trångt - men om det är det syftet man har med att hålla akvariefisk så borde man inte ha akvarier.

Jag har sett parooner som på mindre än ett år har blivit 60-70 cm så nog växer de om de hålls på ett korrekt sätt.

samma tokeri som när diverse folk säger att scalarer anpassar sig
till ett 40 liters......

stäng in min 104 cm äldsta grabb i en garderob på 1x1x1,05 meter.
inte katten slutar han växa för det....

.
#20 - 9 september 2009 11:13
Grodlund skrev:

Såg idag också att Herkules hade Paroonhaj, tyckte mig läsa någonstan att det va oseriösa försäljare som sålde dessa? Därför sjunkte herkules i mina ögon lite.. Förövrigt så kan jag inte hålla med om att det verkara vara en rolig fisk. Typ som silverhaj, dvs dum,stissig och själlös fisk alltså dötrist..
#21 - 9 september 2009 21:09
Kensa skrev:

stäng in min 104 cm äldsta grabb i en garderob på 1x1x1,05 meter.

inte katten slutar han växa för det....

.

Återkom gärna med rapport om hur han mår i garderoben, det är ett verkligt intressant odlingsexperiment.....:rolleyes:[}:)][:D]
#22 - 9 september 2009 21:24
Mumin skrev:
Återkom gärna med rapport om hur han mår i garderoben, det är ett verkligt intressant odlingsexperiment.....:rolleyes:[}:)][:D]

HAHAHAHA ja verkligen!!!:d:);)
Hahah det va det bästa jag läst på länge på zoopet! Go Mumin! :D
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 9 september 2009 21:34
Wictor_88 skrev:
Såg idag också att Herkules hade Paroonhaj, tyckte mig läsa någonstan att det va oseriösa försäljare som sålde dessa? Därför sjunkte herkules i mina ögon lite..

Nja, det finns ju trots allt en del som har monsterakvarium och dom kan ju hålla dessa fiskar. Det viktiga är att affären ALLTID informerar över hur stora de blir och hur stort akvarium de behöver.
#24 - 10 september 2009 07:41
Kensa skrev:
lite OT

de smakar nog inte så bra heller.

läste om en kille som håvade upp en stor discus, tillredde den

som en spätta, smakade tydligen ve o fasa.

förmodligen så blir smaken av det normala akvariefodret inte bra.

förr kunde man ju få griskotletter som smakade fisk.

när bönderna hade matat med för mycket fiskmjöl.

.

Rätt dyrt kilopris om man jämför med spätta... ;)

Annons