Parosphromenus parvulus

#1 - 1 maj 2009 09:36
Jag har precis köpt in 5 stycken Parosphromenus parvulus och det är är deras temporära hem i väntan på det riktiga. Med 5 fiskar borde något par finnas med.

P. parvulus är en mycket liten praktgurami på under 3 cm. Anses svårodlad då den behöver extremt lågt pH: omkring 4! Jag siktar på ett ledningstal under 60 mikroSiemens och ett lågt pH.

Botten täcks av ekblad och det är under dem fiskarna håller till. I det fria är de bundna till och lever på botten så det får bli den slags inredning och ett lågt akvarium om jag kan hitta ett.

Här finns två bilder: http://www.igl-home.de/bilder/gallery/parosphromenus/thumbPage2.html
#2 - 1 maj 2009 10:06
Här är första bilderna. Man ser hur den håller sig nära bladen på botten.
#3 - 1 maj 2009 10:29
Kul, har ju den närbesläktade P. ornaticauda. Mina ornaticauda är iofs inte speciellt bottenorienterade, eller ja, deras akvarium är ungefär 20 cm högt så allt blir väl botten för dem. Verkar som att de leker mest hela tiden eftersom hanarna försvinner titt som tätt, men har inte sett yngel. Borde ta ut ett par och ge dem en egen burk.

Kör du inga växter förresten? Tänkte för att suga ut näring.
#4 - 1 maj 2009 19:30
I morgon tänkte jag starta upp deras "riktiga" hem – med växter.
#5 - 1 maj 2009 22:21
Okay. Hanarna borde bli grymt snygga, det är åtminstone P. ornaticauda-hanarna. Har försökt ta en bild men vattnet är alldeles för brunt för tillfället, får ta och göra ett vattenbyte.
#6 - 2 maj 2009 10:38
Så här ser det alldeles nyinredda akvariet ut. Jag har inte börjat sänka ledningstalet ännu. Därför är vattnet fortfarande rätt så ljust. Jag skall försöka nå under 70-80 mikroSiemens och ett pH under 5, så nära 4 jag vågar.
#7 - 5 maj 2009 22:05
Hej

Det er nogle meget fine P. parvulus du har fundet dig!

Kommer de fra Imazoo? Jeg ved at Imazoo har haft fisken for nylig. Jeg har bestilt nogle eksemplarer, men de havde udsolgt... øv.

Hvis i vil prøve med planter til Paro akvarier så prøv at få fat i Ceratopteris cornuta. Det er den bedste plante til de forhold. Den vokser i meget blødt og surt vand og kan tilmed nedsætte vandets kim værdi (bakterie indhold).

Bruger i ikke Ketapang blade i Sverige?
#8 - 6 maj 2009 16:40
Panda+ skrev:
Hej

Kommer de fra Imazoo? Jeg ved at Imazoo har haft fisken for nylig. Jeg har bestilt nogle eksemplarer, men de havde udsolgt... øv.

Hvis i vil prøve med planter til Paro akvarier så prøv at få fat i Ceratopteris cornuta. Det er den bedste plante til de forhold. Den vokser i meget blødt og surt vand og kan tilmed nedsætte vandets kim værdi (bakterie indhold).

Apropå Ceratopteris så föredrar jag Ceratopteris pteroides. Använde C. cornuta mycket förut men den bildar så mycket övervattensblad. C. pteroides kan ju också bilda övervattensblad men jag tycker inte den gör det i samma utsträckning.

Visst finns det folk som använder Ketapang-blad i Sverige, jag använder dem i flera akvarier. Men många använder ek- och boklöv (beech).

Men det där du sa om vattnets bakterieinnehåll var intressant, menar du att Ceratopteris cornuta kan minska vattnets bakterieinnehåll?
#9 - 6 maj 2009 17:59
Ceratopteris cornuta vokser selv når der mangler mange af de ellers vigtige næringsstoffer. Og netop flydebladene gør at cornuta også vokser ved pH under 5.

Det betyder at når vi arbejder med vand hvor ledningsevnen er så lav så indholdet af mineraler og næringsstoffer er næsten ikke eksisterende så er det meget svært at finde planter der kan vokse. C. cornuta kan, og den gør det så godt så den sænker ledningsevnen endnu mere, fordi den bruger de sidste rester af næringsstof. Det skaber et klima hvor bakteriekultur ikke har noget at leve af og derfor reduceres eller går helt i stå.

Dette forhold kombinerer man med Ketapang bladenes antiseptiske effekt. Resultatet er vand der er så bakteriefattigt at det næsten ikke kan måles længere. Det helt rigtige vandmiljø til Parosphromenus.

Det er rigtigt at mange arbejder med meget lav pH. Parosphromenus kan tåle lave pH værdier. Helt ned til 3,5. Så man behøver ikke være bange for at pH bliver FOR lav.
Men det er ikke nødvendigt med så lave pH værdier. Grunden til at mange har arbejdet med det er at et meget surt miljø OGSÅ er bakteriefrit.
Men hvis man kan skabe et bakteriefrit miljø med C. cornuta og Ketapang så er de lave pH værdier ikke nødvendige.

Jeg bruger ikke torv og kun sjældent alkottar. Jeg bruger egeblade, bøgeblade, bananblade og ketapang. PH i mine akvarier er for det meste mellem 5 og 6, nogle gange endda højere. Jeg bruger kun RO vand. Ledningsevnen RO vandet er ca. 10 µS i akvarierne er den for det meste mellem 15 og 30 µS .
Ved de forhold trives min paro, og mange af dem har jeg opdrættet. Indtil nu har jeg fået yngel af deissneri, linkei, anjunganensis, Sumatra I, Sumatra II, Sumatra III, nagyi, quindecim og Tanjong Malim.
#10 - 6 maj 2009 18:32
Panda+ skrev:

Det betyder at når vi arbejder med vand hvor ledningsevnen er så lav så indholdet af mineraler og næringsstoffer er næsten ikke eksisterende så er det meget svært at finde planter der kan vokse. C. cornuta kan, og den gør det så godt så den sænker ledningsevnen endnu mere, fordi den bruger de sidste rester af næringsstof. Det skaber et klima hvor bakteriekultur ikke har noget at leve af og derfor reduceres eller går helt i stå.

Okay, då är jag med på vad du menade.
#11 - 6 maj 2009 20:25
Nu börjar det bli intressant!

"Ceratopteris cornuta vokser selv når der mangler mange af de ellers vigtige næringsstoffer. Og netop flydebladene gør at cornuta også vokser ved pH under 5."

Det kan jag nog förstå, den brukar växa när inget annat gör det!

"Dette forhold kombinerer man med Ketapang bladenes antiseptiske effekt. "

Finns denna "antiseptiske effekt" bevisad? Hur fungerar det? Vad gör att bladen minskar antalet bakterier?

Jag är nyfiken! Inte kritiserande!
#12 - 6 maj 2009 20:56
Ketapang har i mange år været anvendt i traditionel kinesisk medicin mod maveonde og andre lidelser.

I akvariesammenhæng er det de thailandske kampfisk opdrættere der har opdaget at ketapang hjælper ved helingsprocessen af sår efter kamp.

Tyskeren Peter Finke har udført en række forsøg med Ceratopteris cornuta og Ketapang under akvarieforhold (Parosphromenus akvarier), hvor han har målt kimtal. Han har påvist at vandet i akvarier med Ceratopteris og Ketapang har lavere kimtal en udgangsvandet. Og meget lavere end under normale akvarieforhold (100 til 1000 gange lavere). Kimtallet er også lavere end i normalt og rent drikkevand.
Han har beskrevet forsøgene et eller andet sted i IGL's Parosphromenus forum. Jeg kan ikke huske hvor men vil gerne prøve at finde linket.
#13 - 6 maj 2009 21:04
Panda+ skrev:
Ketapang har i mange år været anvendt i traditionel kinesisk medicin mod maveonde og andre lidelser.

I akvariesammenhæng er det de thailandske kampfisk opdrættere der har opdaget at ketapang hjælper ved helingsprocessen af sår efter kamp.

Tyskeren Peter Finke har udført en række forsøg med Ceratopteris cornuta og Ketapang under akvarieforhold (Parosphromenus akvarier), hvor han har målt kimtal. Han har påvist at vandet i akvarier med Ceratopteris og Ketapang har lavere kimtal en udgangsvandet. Og meget lavere end under normale akvarieforhold (100 til 1000 gange lavere). Kimtallet er også lavere end i normalt og rent drikkevand.

Han har beskrevet forsøgene et eller andet sted i IGL's Parosphromenus forum. Jeg kan ikke huske hvor men vil gerne prøve at finde linket.

Ja det räcker för att jag ska prova!

Jag antar att det är dessa vi pratar om, även om de är namnlösa i denna affär!

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/torkade-loev-p-5631?osCsid=8e7661d6fe901634c8fd5b26fe7a1ea9

Hur många behövs per liter för att få någon effekt?

Har du något annat ställe där man kan köpa dem billigare via nätet?
#14 - 6 maj 2009 21:22
Ja. Det er Ketapang.

Prisen er ok.
Jeg køber mine blade i Danmark og giver 99 Dkr. for 50 blade. Det er det billigste jeg kan finde dem til her i Danmark. Hvis man skal have dem billigere skal man selv importere dem fra Asien.

Anbefalet dosis er 1 blad pr. 50 liter. Bladenes effekt varer i 4-6 uger.

Jeg bruger bladene på en anden måde.

Jeg laver RO-vand i en 200 liter plastbeholder. I den har jeg hele tiden 3-4 blade, som jeg skifter med nogle ugers mellemrum. Det forbehandler vandet så det er velegnet som skiftevand.
#15 - 6 maj 2009 21:27
Vill man köpa dem billigt kan man kolla på t.ex. Aquabid (www.aquabid.com). Men även alkottar och torv verkar ju antiseptiskt, och så även skärbrädor i trä för att ta ett annat exempel. Jag vet inte om Ketapang-blad är "mer" antiseptiska dock.
#16 - 6 maj 2009 21:33
oaken skrev:
Vill man köpa dem billigt kan man kolla på t.ex. Aquabid (www.aquabid.com). Men även alkottar och torv verkar ju antiseptiskt, och så även skärbrädor i trä för att ta ett annat exempel. Jag vet inte om Ketapang-blad är "mer" antiseptiska dock.

Det kan vara värt att prova!
#17 - 6 maj 2009 21:53
Det er korrekt at torv og alkottar også er antiseptiske. Om det er mere eller mindre er svært at sige. Det afhænger jo meget af kvaliteten. Alle disse ting er jo naturprodukter og effekten er derfor forskellig.

Alkottar afgiver deres stoffer i løbet af 2 timer. De virker med andre ord meget hurtigt. Ketapang afgiver deres stoffer i løbet af ca. en måned.
Denne forskel kan udnyttes i den måde man anvender de forskellige ting.
#18 - 6 maj 2009 22:49
Panda+ skrev:

Alkottar afgiver deres stoffer i løbet af 2 timer. De virker med andre ord meget hurtigt. Ketapang afgiver deres stoffer i løbet af ca. en måned.

Det var intressant. Trodde inte att Ketapang-blad var "verksamma" så länge, men då finns det ju helt klart en fördel.
#19 - 7 maj 2009 19:01
Panda+ skrev:
Hej

Köper dem genom Akvarievalvet i Norrköping som tar in med ngr veckors mellanrum. Hittills av bästa kvalitet.
#20 - 7 maj 2009 19:04
Panda+ skrev:
Det er korrekt at torv og alkottar også er antiseptiske. Om det er mere eller mindre er svært at sige. Det afhænger jo meget af kvaliteten. Alle disse ting er jo naturprodukter og effekten er derfor forskellig.

Vet du hur det är med ekblad? De färgar ju inte så starkt men sänker pH bra och varar länge.
#21 - 7 maj 2009 23:01
legob skrev:
Köper dem genom Akvarievalvet i Norrköping som tar in med ngr veckors mellanrum. Hittills av bästa kvalitet.

Kan säga att de kommer från Imazo.
#22 - 10 maj 2009 10:48
c90368 skrev:
Ja det räcker för att jag ska prova!

Jag antar att det är dessa vi pratar om, även om de är namnlösa i denna affär!

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/torkade-loev-p-5631?osCsid=8e7661d6fe901634c8fd5b26fe7a1ea9

Hur många behövs per liter för att få någon effekt?

Har du något annat ställe där man kan köpa dem billigare via nätet?

Här är en länk:

http://www.theaquariumwiki.com/Terminalia_catappa
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 10 maj 2009 10:55
legob skrev:
Här är första bilderna. Man ser hur den håller sig nära bladen på botten.

Du har ju tagit några riktiga bra foton. Kan du inte lägga in lite foton på dina labyrintdvärgisar i goldisarnas fotoarkiv så att jag kan göra lite artbeskrivningar på dom.
#24 - 10 maj 2009 12:30
legob skrev:

Tack för länken!

Har beställt och ska prova.
#25 - 10 maj 2009 18:50
Du har ju tagit några riktiga bra foton. Kan du inte lägga in lite foton på dina labyrintdvärgisar i goldisarnas fotoarkiv så att jag kan göra lite artbeskrivningar på dom.

Det har jag inget emot men hur gör man då?
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 10 maj 2009 19:17
legob skrev:
Det har jag inget emot men hur gör man då?

Gå in på "Goldmedlemmarnas fotoarkiv" under "Avdelningar" i rullgardinsmenyn och "Ladda upp foton"
Bilagor:
#27 - 12 maj 2009 10:58
Jeg var lige inde på den side med artsbeskrivelser. Der er kun en Parosphromenus og den har jeg ikke adgang til at se. Jeg ville ellers gerne se om det er den rigtige P. deissneri der er afbiledet der. Hvilket ikke er særligt sandsynligt.

Men det kunne jeg ikke... det er synd for denne side at den er så restriktiv. Og at det koster penge at oploade billeder. Det her forum ville ellers have potentiale til at blive godt.

Btw..

den rigtige P. deissneri kan ses her:
http://parosphromenus.pandaplus.dk/deissneri.htm
#28 - 12 maj 2009 11:12
Panda+ skrev:
Jeg var lige inde på den side med artsbeskrivelser. Der er kun en Parosphromenus og den har jeg ikke adgang til at se. Jeg ville ellers gerne se om det er den rigtige P. deissneri der er afbiledet der. Hvilket ikke er særligt sandsynligt.

Men det kunne jeg ikke... det er synd for denne side at den er så restriktiv. Og at det koster penge at oploade billeder. Det her forum ville ellers have potentiale til at blive godt.

Btw..

den rigtige P. deissneri kan ses her:

http://parosphromenus.pandaplus.dk/deissneri.htm

Vill minnas att den fisk som visas där är ett mycket ungt exemplar av någon art, alternativt en hona av någon art. Men jag tror som du att det knappast är en P. deissneri.

Legob: Har dina P. parvulus börjat färga ut än? Vore kul att se bilder.
#29 - 13 maj 2009 19:02
oaken skrev:
Vill minnas att den fisk som visas där är ett mycket ungt exemplar av någon art, alternativt en hona av någon art. Men jag tror som du att det knappast är en P. deissneri.

Legob: Har dina P. parvulus börjat färga ut än? Vore kul att se bilder.

Jo, de börjar mörkna men inte har de färgat ut. Jag vet ju inte heller vilket kön jag fått. Jag håller fortfarande på med att sänka ledningstalet så fiskarna blir störda lite varje dag. Nu är jag nere i 60 mikroSiemens och det är nog för högt just för parvulus.
#30 - 13 maj 2009 20:06
legob skrev:
Jo, de börjar mörkna men inte har de färgat ut. Jag vet ju inte heller vilket kön jag fått. Jag håller fortfarande på med att sänka ledningstalet så fiskarna blir störda lite varje dag. Nu är jag nere i 60 mikroSiemens och det är nog för högt just för parvulus.

Tror ärligt talat inte de borde bry sig märkvärt, annat än för odling. Mina P. ornaticauda går just nu i ett vatten med runt 150us. Men det är ju bara ett hållningsakvarium, och inte odlingsakvarium. Färga ut bör de göra hur som helst.
#31 - 14 maj 2009 16:08
oaken skrev:
Tror ärligt talat inte de borde bry sig märkvärt, annat än för odling. Mina P. ornaticauda går just nu i ett vatten med runt 150us. Men det är ju bara ett hållningsakvarium, och inte odlingsakvarium. Färga ut bör de göra hur som helst.

Det har du förstås rätt i. Själva fiskarna lär inte vara särskilt krävande vad gäller vattnet men äggen däremot.
#32 - 16 maj 2009 07:23
Det här hände igår kväll. När jag satt och titta i akvariet i kvällsmörket tyckte jag något rörde sig bland flytväxterna. Det var en firre och efter en stund märkte den att jag försökte fota och smet ner mot bottnen. Efter ett bra tag kom den upp igen och sköt som en pil upp mot flytväxerna igen, där den gömde sig.

Undrar om den bygger sig ett bo där?

Några bilder blev det i hastigheten även om kvalitén kunde vara bättre.
#33 - 16 maj 2009 19:21
Intressant. Kör du inga bakgrunder på dina akvarium förresten?

Förresten är ett ganska bra sätt att kolla om det är hanar (vilket funkar på ornaticauda så det borde funka på parvulus med) är att kolla om de har de vitglansiga ytterkanterna på rygg och analfena. Detta brukar nästan alltid synas även på hanar som inte färgar ut.
#34 - 16 maj 2009 19:52
Jag kanske borde ha bakgrund. Jag har förstått att Parosar gillar strandkanten där växter hänger över och skyddar.

Jag tror jag har 3 hannar och 2 honor. Undrar vad de skall med flytväxterna till?
Bilagor:
#35 - 16 maj 2009 22:50
Mörk bakgrund på 3 sidor av akvariet kör jag som standard. Tycker det är ett måste till skyggare fiskar.

Det är ju möjligt att den bygger bo bland växterna, fast det känns samtidigt som ett ganska avvikande beteende.
#36 - 17 maj 2009 16:16
Här får man ny information. http://akvariesiden.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Parosphromenus_parvulus

P. parvulus bygger skumbo till skillnad från andra arter. Det är alltså det som pågår: romantik på fiskvis.
#37 - 17 maj 2009 17:40
Oj då, det var intressant. Hoppas det blir något.
#38 - 18 maj 2009 06:02
legob skrev:
Här får man ny information. http://akvariesiden.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Parosphromenus_parvulus

P. parvulus bygger skumbo till skillnad från andra arter. Det är alltså det som pågår: romantik på fiskvis.

Jeg har stor respekt for Bo Christensen som er forfatter til den side du linker til. Men jeg ved tilfældigvis at Bo IKKE har haft P. parvulus, og det er der heller ingen andre danskere der har. Så det der står på den side skal ikke tages for bogstaveligt.

Det er korrekt at parvulus (og ornaticauda) er lidt afvigende, idet de ikke tager de huler vi normalt giver dem. De lege oftest under de blade vi giver dem som bundlag. Parvulus og ornaticauda skal bruge meget små huler (1-1½ cm), hvor andre paroer vil have dem lidt større (2-4 cm).

At parvulus skulle bygge rede i planter er ulogisk. Der findes ikke planter i biotopen. I det hele taget er det en meget kategorisk udtalelse når man tænker på at fisken er opdrættet af meget få mennesker i verden. Tre af dem er Peter Finke, Ralf Nelles og Uwe Küster som jeg talte med om paroer i Riesa. Ingen af dem har berettet om at de skulle bygge rede i planter.
#39 - 18 maj 2009 19:39
Panda+ skrev:
Jeg har stor respekt for Bo Christensen som er forfatter til den side du linker til. Men jeg ved tilfældigvis at Bo IKKE har haft P. parvulus, og det er der heller ingen andre danskere der har. Så det der står på den side skal ikke tages for bogstaveligt.

Det er korrekt at parvulus (og ornaticauda) er lidt afvigende, idet de ikke tager de huler vi normalt giver dem. De lege oftest under de blade vi giver dem som bundlag. Parvulus og ornaticauda skal bruge meget små huler (1-1½ cm), hvor andre paroer vil have dem lidt større (2-4 cm).

At parvulus skulle bygge rede i planter er ulogisk. Der findes ikke planter i biotopen. I det hele taget er det en meget kategorisk udtalelse når man tænker på at fisken er opdrættet af meget få mennesker i verden. Tre af dem er Peter Finke, Ralf Nelles og Uwe Küster som jeg talte med om paroer i Riesa. Ingen af dem har berettet om at de skulle bygge rede i planter.

Men vad gör de bland växterna?
#40 - 18 maj 2009 19:40
oaken skrev:
Mörk bakgrund på 3 sidor av akvariet kör jag som standard. Tycker det är ett måste till skyggare fiskar.

Det är ju möjligt att den bygger bo bland växterna, fast det känns samtidigt som ett ganska avvikande beteende.

Nu har jag skaffat mörkbrunt papper som jag har tejpat på bakrutan och på sidorna på alla tre paros-akvarierna. Det gör all skillnad i världen. Fiskarna beter sig plötsligt annorlunda. Mycket spännande!
#41 - 22 maj 2009 17:35
KATASTROF! Alla mina fina parvulus är döda. Alla.
Enda rimliga förklaring är att jag utan att tänka mig för har haft något på händerna när jag rotat runt i akvariet. Kanske Propyless (hudkräm med bl.a. propylenglykol och glykol) eller ett preparat med sulfamidamid (ett antibiotikum). I det där ultrarena vattnet och så känsliga fiskar kanske det räckte. I så fall en allvarlig läxa för framtiden.
Vad det annars kan ha varit vet jag inte men hemskt, hemskt, hemskt tråkigt är det.
#42 - 22 maj 2009 19:24
legob skrev:
KATASTROF! Alla mina fina parvulus är döda. Alla.

Enda rimliga förklaring är att jag utan att tänka mig för har haft något på händerna när jag rotat runt i akvariet. Kanske Propyless (hudkräm med bl.a. propylenglykol och glykol) eller ett preparat med sulfamidamid (ett antibiotikum). I det där ultrarena vattnet och så känsliga fiskar kanske det räckte. I så fall en allvarlig läxa för framtiden.

Vad det annars kan ha varit vet jag inte men hemskt, hemskt, hemskt tråkigt är det.

Sorgligt!

En av de saker jag brukar säga till nya akvarister är att INTE smörja in händerna innan de börjar rota runt i karet. Detta gäller framförallt yngre tjejer som har en förmåga att smörja in sig precis innan eftersom de ska doppa fingrarna i vatten!

Nu tror jag ju inte att du som erfaren akvarits har gjort så:)

Men det gäller att hålla koll på vad man har på fingrarna och under naglarna. Jag som är snusare tänker efter både två och tre gånger innan jag doppar en fingerspets i karet!

Min grundregel att fingrarna ska bara ner i karet en gång per vecka vid vattenbyte tror jag är den bästa, då blir det inte några impuls fixande!
#43 - 22 maj 2009 19:56
Så sant! En dyr och tråkig läxa. Jag tänker på dessa rara fiskar som dessutom snart förmodligen är borta i naturen.
#44 - 22 maj 2009 20:56
Mycket tråkigt. Men inga andra fiskar har påverkats på något sätt?
#45 - 23 maj 2009 08:16
Lyckligtvis är de andra i fin vigör. Det beror, skulle jag tro, på att det var bara det här akvariet som hade babysnäckor och det var nog när jag försökte fiska upp dem som vattnet blev förgiftat. Jag vill inte ha snäckor i just dessa burkar. En annan mer långsökt variant är att jag tryckte sönder de små snäckorna mot rutan. Inte vet jag om de då släpper ut något i vattnet som dödar fiskar.

Mycket retligt.
#46 - 23 maj 2009 11:44
Tror inte snäckor släpper ifrån sig något särskilt när man krossar dem, däremot ruttnar de ju men det är en annan historia. Brukar själv försöka dra ut eventuella snäckor ur akvariet istället för att krossa dem när de sitter inuti, på så sätt får man ut allt eventuellt kalk.

Använder personligen inga handkrämer eller liknande, men brukar alltid vara noga med att skölja händerna ordentligt om jag använt tvål eller så.

Annons