Parotocinclus jumbo

#1 - 14 februari 2010 13:12
[FONT=Verdana]Har sex stycken och två av dom ser ut som om dom har sväljt en hel ärta[/FONT][SIZE=3][FONT=Wingdings][FONT=Wingdings]:)[/FONT][/FONT][/SIZE][FONT=Verdana]och att dom ska spricka när som helst[/FONT][SIZE=3][FONT=Wingdings][FONT=Wingdings]:)[/FONT][/FONT][/SIZE]

Enligt art beskrivningen för Parotocinclus jumbo står det att honorna är lite rundare, längre och något kortare bukfenor samt något blekare färger.

[FONT=Verdana]Några bilder på dom.[/FONT]
[FONT=Verdana][ATTACH]27724[/ATTACH] [ATTACH]27725[/ATTACH][/FONT]

[FONT=Verdana]Eller kan det vara så att dom är fulla med ägg och det är kanske dags för lek:), (kanske en dröm bara) eller är bara så att honorna är så extremt mer runda än hannarna?[/FONT]
#2 - 15 februari 2010 10:32
Det är antingen romstinna honor, eller så har de drabbats av buksot. Det är faktiskt svårt att se skillnaden, men om de verkar pigga och inte har någon röd ton på buk och kring kloaken så är det antagligen äggstinnhet.

Miljön ser bra ut och de har bra färger, så jag kan gott tänka mig det är lek på gång.
#3 - 15 februari 2010 10:36
Det kan nog vara som Azur skriver att dom är lekmogna och romstinna.
Läs lite mer på nätet om deras leksätt och se om du inte kan efterlikna det lite så kanske dom hittar på nåt ;)
#4 - 15 februari 2010 11:29
[FONT=Verdana]Jag har sett det till och från att dom ser så runda och goa ut, och dom är hur pigga och alerta som helst, ingen röd ton [/FONT][COLOR=black][FONT=Verdana]på buk och kring kloaken har jag heller inte sett.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Kul då dom är troligtvis är romstinna, men jag har inga förhoppningar att någon rom eller yngel ska klara sig i det akvariet, kanske kan man försöka och få tag i dom och flytta över till mitt lilla yngel kar.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana] [/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Ska försöka leta reda på lite mer info om dom. [/FONT][/COLOR]
#5 - 16 februari 2010 09:31
Inte mycket info om deras lekbeteende, men jag fann en artikel på planetcatfish.
http://www.planetcatfish.com/shanesworld/shanesworld.php?article_id=305

Annons