Partnerbyte zebra/elfenbensciklid

#1 - 11 juni 2003 21:04
Tjena!
Min zebrahane gjorde häromveckan ett partnerbyte, han bytte sin zebrahona mot en elfenbenshona och ny har det blitt nya yngel...
Så frågorna: randiga eller vita??
genetiska defekter??

M.V.H//Jocke
#2 - 11 juni 2003 22:42
Nu vet jag ingenting om Sebra- eller Eflenbenscilkid specifikt. Men Sebraciklid och Elfenbensciklid har samma artnamn, och då skulle jag gissa att den ena är en framavlad variant eller någon lokal färg av den andra, allmänna. Det är säkert ingen genetisk nackdel att blanda dem. Om jag gissat rätt så kommer du få en så ursprumglig färgvariant som möjligt.
#3 - 12 juni 2003 05:53
Så vitt jag förstår är "elfenbenscikliden" en albinoform, så troligen kommer du att få helt normalfärgade Zebrayngel.
Det är inte alla som har en "swingersklubb" i akvariet. [;)]
#4 - 12 juni 2003 07:06
Hej

Den vita är samma fisk som den randiga, en avelsform. Men det är ingen albino, eftersom den har svarta ögon och inte röda. Jag hade ett normalfärgat zebrapar för nå´t år se´n som fick mest randiga yngel, men även några vita. Det beror på vad de har för gener i släkten längre bakåt. Har de haft en vit i släkten, så kan tydligen den färgen dyka upp igen, även hos normalfärgade par. Samma sak som när jag fick en pärlfärgad nymfparakitunge av två vanliga grå.

MVH Micke

Annons